Как да дишаме, за да сме здрави

„Дихателни упражнения при COVID-19“ е ценно ръководство за всеки, който иска да се научи да диша правилно

Пандемията от COVID-19 показа едно – правилното дишане и респираторното ни здраве не бива да бъдат подценявани, а информацията по темата е разпиляна. „Дихателни упражнения при COVID-19“ (Сиела, превод Гриша Атанасов) от д-р Анна Шумейко и Наталия Борисова – практично и полезно ръководство, което съчетава най-модерните медицински знания с доказани холистични практики за лечение, възстановяване от и превенция на респираторни заболявания.

Наръчникът се състои от десетки схеми на дихателни упражнения, разпределени в три основни раздела според състоянието на пациентите. Сложността на описаните в „Дихателни упражнения при COVID-19“ програми е разнообразна и е съобразена с вътрешните процеси, през които преминава тялото в отделните етапи на инфекция – за началната ѝ остра фаза, за възстановителната фаза и профилактични. При редовна практика резултатите са осезаеми и дълготрайни.

Описаните упражнения могат да бъдат използвани както при боледуване от коронавирус, така и при други респираторни заболявания като бронхит, астма, пневмония и други. Особено важно внимание авторите отделят на превенцията и предотвратяването на боледуване чрез профилактични упражнения за укрепване на белите дробове и цялостното състояние на организма.

Не бива да пропускаме и благотворното въздействие и ползи от правилното дишане за психичното здраве и душевно спокойствие. От книгата читателите ще научат любопитни факти като този, че има три различни вида дишане: ключично, гръдно и диафрагмено. Най-плитко се вдишва с ключично дишане, а гръдното е малко по-задълбочено. Регулирането на диафрагменото дишане е най-ефективният начин за справяне със стреса – то е най-дълбоко – намалява активността на мозъчната кора, регулира емоционалните състояния и отваря белите дробове.

Информативна и достъпна, „Дихателни упражнения при COVID-19“ е безценен спътник в поддържането за здрав ум и здраво тяло, както и на пълноценната връзка между двете.

Д-р Анна Шумейко и Наталия Борисова, които стоят зад изданието, имат богат опит с разнообразни лечебни практики, който им помага да разработят комплекси от дихателни, възстановителни и упражнения. Д-р Шумейко е специалист по физиотерапия и спортна медицина, доброволец в най-голямата московска болница за пациенти с коронавирус, а Наталия Борисова е дипломиран психолог и изучава и практикува източни системи за лечение и самолечение (ушу, цигун, тайдзицюан, негун) от 1996 г. Следва откъс.

Вдишайте. Издишайте. Почивка!

Появяваме се на този свят с първия си дъх и дишането ни съпътства през целия живот. Това е най-естественият, често незабележим процес, за който не се замисляме, но от който пряко зависят здравето и самочувствието ни.
За да може всяко вдишване и издишване да ни донесе максимална полза, е важно тялото да запази естествената си релаксация и свобода. Но всяка травма, стрес, физическо и емоционално напрежение, тежки мисли, дори неудобна поза създават в тялото препятствия за естественото движение на дишането, а оттам и за самия живот. Важно е да помните, че физическата релаксация е главно условие за здравето ни. Тогава кръвта и лимфата циркулират естествено, мускулите и ставите са свободни и движенията са леки.
За физическата релаксация важна роля играят както самото дишане, така и неговото регулиране. Когато дишаме дълбоко, бавно и отпуснато, белите дробове доставят кислород до клетките ни възможно най-ефективно. Всички телесни тъкани са напълно подхранени, токсините и продуктите от разпадане се извеждат своевременно от организма, клетките се обновяват, живеем по-дълго и запазваме добро самочувствие.
Важно е съзнанието ви да е спокойно и ясно, за да можете да регулирате дишането правилно. През това време мозъчната кора намалява своята активност, но се активират частите на мозъка, които осигуряват естествения процес на възстановяване и обновяване на цялото тяло както на равнище тъкани и органи, така и на равнище функциониране на всички системи. Важно е да помним, че в спокойно и отпуснато състояние на ума мозъкът ни си почива, нервната ни система се обновява, изчиства се и възстановява вътрешния си ресурс.
Поддържането и обновяването на вътрешния ни ресурс на свой ред ни дава чувство на увереност и сигурен запас от енергия. В това състояние можем да правим всичко – да работим или да почиваме, да вършим домакинските задължения, да общуваме с близките си, да насочваме енергията си към спорт, наука, творчество или към собственото си развитие.

Правилно дишане

– По-бързо, по-високо, по-силно?
– По-бавно, по-дълбоко, по-меко…
Когато в организма не достига кислород, мозъкът го усеща първи, тъй като той консумира много повече от него от мускулната тъкан. При неправилно или затруднено дишане се чувстваме замаяни, губим яснотата на мисълта си и способността си да се концентрираме. А всички останали системи в тялото ни зависят от функционирането на мозъка! Свободното и правилно дишане осигурява не само физическо здраве, но и яснота на ума. То също така ви помага да се справите с трудни емоционални преживявания, да успокоите чувствата си и да възстановите вярата в собствените си сили.
Разбира се, това зависи и от качеството на въздуха, който дишаме. В гората или в планината е по-лесно да запазваме добро самочувствие, отколкото в града, но е важно да разберем какво можем да направим тук и сега. При всички условия и във всяко състояние можем да се придвижим към лекотата и здравето.
Какво дишане се смята за правилно? Спокойното, дълбокото, плавното, бавното. Спокойният ритъм осигурява стабилност и увереност, дълбокото дишане отваря всички части на белите дробове, а бавното и плавно дишане – качественото подхранване на тъканите.

Дълбочина: дишане за обновяване на клетките

С напредването на възрастта дишането става все по-високо и по-плитко, жизнеността се губи, а белите дробове и диафрагмата вече не могат да изпълняват пълноценно функциите си. По време на болест или стрес дишането също се изтласква нагоре и става плитко, което отнема много енергия и пречи на възстановяването. Потапянето на вниманието и дишането в корема освобождава диафрагмата и позволява на белите дробове да дишат пълноценно, а кислородът да се усвоява добре. Когато способността за дишане се проявява дълбоко, тя дава силен живот.
Съществуват три основни вида дишане. Те се различават по вида и дълбочината на вдишването: ключично, гръдно и диафрагмено.
Ключичното дишане е най-краткото и най-плиткото от трите вида дишане. То включва само леко повдигане на ключиците нагоре, както и леко разширяване на гръдния кош при вдишване.
Гръдното дишане е по-дълбоко, вдишва се повече въздух, запълват се повече алвеоли и белите дробове се отварят повече.
Диафрагменото дишане е най-дълбокото, при което се използват най-голям брой алвеоли и се изпълват с въздух долните дялове на белите дробове.
Диафрагменото дишане насища с кислород повече кръв за един дихателен цикъл в сравнение с другите видове дишане. Именно регулираното диафрагмено дишане е най-лесният и ефективен начин за справяне със стреса. То допринася за намаляването на активността на мозъчната кора и хармонизира емоционалното състояние на човека.
За да разберем по-добре себе си и да се научим да контролираме дишането си, първо трябва да се запознаем с това как и къде дишаме и какво се случва в тялото ни в този момент. За да направите това, има 4 прости подготвителни упражнения. След това правим упражнение за пълно дишане, за да усетим целия обем на движението в тялото.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.