Южна Корея: Създадоха „дийп фейк“ кандидат-президент, за да помогнат на истинския
На екрана той изглежда досущ като кандидата и говори с неговия глас. Това обаче не е претендентът за президентския пост в Южна Корея, това е „Ей Ай Юн“ (от AI – Artificial Intellect, изкуствен интелект, б. р.) – негов аватар, произведен по технологията „дийп фейк“.
В един изборен щаб в Сеул група млади сътрудници, изтупани по последна мода, използват изкуствен интелект в опит да постигнат нещо невъзможно – да направят „готин“ един шейсетгодишен служител и политик.
Събрал часове видеозаписи на кандидата на опозиционната Партия „Народна сила“ (РРР), екипът от гийкове е създал от тях дигитален аватар на Юн Сук-йол и е пратил „Ей Ай Юн“ на арената на кампанията за президентските избори на 9 март.
„Дийп фейк“ – дигиталната технология, чрез която се правят хиперреалистични имитации на реални хора, и преди е била елемент от цифрови кампании. Но според създателите на „Ей Ай Юн“ това е първият официален „дийпфейков“ аватар на кандидат за изборен пост – концепция тъкмо като за Южна Корея, страната с най-бързия интернет в света като средна скорост.
С грижливо вчесани коси и елегантен костюм, аватарът е лика-прилика с южнокорейския кандидат-президент. Използва обаче малко по-остър език с изрази, специално подбрани, за да се превърнат в мемове и да грабнат младите избиратели.
Успехът не закъснява. Ей Ай Юн е натрупал милиони гледания от лансирането си на 1 януари.
Десетки милиони хора му задават въпроси – често пъти необичайни за политиката.
„Президентът Мун Дже-ин и (кандидатът на управляващите) И Дже-мьон се давят. Кого ще спасите?“, пита интернавт, обръщайки се към Ей Ай Юн.
„Желая успех и на двамата“, отвръща аватарът.
На пръв поглед Ей Ай Юн може да мине за истински кандидат, демонстрирайки напредъка, постигнат през последните години в изработката на видеоклипове чрез изкуствен интелект.
Кандидатът Юн – този от плът и кръв, е записал над 3000 фрази, или двайсет часа аудио и видео, за да снабди с достатъчно данни една южнокорейска компания, работеща по технологията „дийп фейк“ и натоварена да сътвори аватара.
„Думите, произнасяни по-често от Юн, се възпроизвеждат сравнително по-добре от Ей Ай Юн“, смята Байк Кьон-хун, шеф на екипа, отговарящ за Ей Ай Юн.
Всичко, което говори аватарът, се пише от екипа, натоварен с кампанията, а не от самия кандидат.
„Опитваме се отговорите да звучат весело, с нотки на сатира“, обяснява Байк за АФП.
Стратегията е дала плод. Изявленията на Ей Ай Юн се публикуват на уводно място в южнокорейските медии; седем милиона души са посетили сайта „Wiki Yoon“, за да отправят въпрос към аватара.
„Ако бяхме разпространявали само политкоректни изявления, нямаше да получим такъв отклик“, уверява Байк.
„Политическите елити реагираха твърде бавно, докато обществото бързо се развива“, добавя той.
Хумор и сарказъм
Отговаряйки на интернет потребителите, Ей Ай Юн нарича президента Мун и неговия престолонаследник И „Мун Дин-дон“ и „И Дин-дон“.
„Искам да запитам Мун Дин-дон: кой е същинският ни враг?“, казва Ей Ай Юн, отправяйки едва завоалирани нападки срещу политиката, наричана от критиците му по-примирителен подход на президента към Пхенян.
По време на мандата си действащият президент има четири срещи със севернокорейския си колега Ким Чен-ун – дипломатическа стратегия, смятана за прекалено мека от Юн.
Аватарът използва и хумор в опит да отвлече вниманието от минали скандали около неговия кандидат Юн – казва примерно, че е получавал плодове за подарък от една строителна компания, докато е бил прокурор.
„Нямам ангажимент към райските ябълки и пъпешите. Имам ангажименти единствено към народа“, заяви Ей Ай Юн, макар че истинският кандидат се наложи впоследствие да признае, че е получавал подаръци.
Езикът, използван от Ей Ай Юн, черпи идеи от жаргона, популярен в света на онлайн игрите, обяснява Ким Мьон-джу, преподавател по киберсигурност от Женския университет в Сеул.
„Ей Ай Юн чете сценарии, сглобени от неговите създатели, които говорят свободно“, изтъква Ким.
Ко Сам-сог от екипа на противника му И Дже-мьон обвинява кибернетичния кандидат, че „сваля летвата в политиката“.
Сарказмът обаче действа – въпреки че според анкетите двамата фаворити имат равни шансове в изборите на 9 март, Юн бележи лека преднина пред съперника си сред избирателите под 30 години.
Изборният надзорен орган в Южна Корея разрешава аватарите на кандидати при условие да са обявени като продукт на дийпфейкова технология и да не разпространяват дезинформация.
Технологията „дийп фейк“ буди много страхове от дезинформация. Байк обаче вижда в изкуствения интелект бъдещето на избирателните кампании.
„Толкова е лесно да създаваш огромни обеми съдържание с технологията „дийп фейк“, заявява той пред АФП. И добавя: „Тя неизбежно ще се използва все по-широко“.
БТА