На лов за яхти на руски олигарси

Яхтата „Дилбар“ на Алишер Уманов на стойност 600 млн. долара


От началото на агресията срещу Украйна Русия е подложена на безпрецедентен санкционен натиск от страна на Запада. Хиляди граждани са засегнати от лични ограничения, включително и тези, които имат какво да губят. Европейският съюз, Великобритания и САЩ обявиха истинско издирване на недвижимото и движимото имущество на така наречените „олигарси“. Първите пострадали бяха яхти на стойност десетки и дори стотици милиони долари. Кой загуби плаващите луксозни имения и кой успя да измъкне собствеността си от атаката – преглед на сайта pasmi.ru.

Търсене на активи

Санкциите срещу Русия след началото на „специалната операция“ в Украйна бяха наречени безпрецедентни по своя мащаб. На 7 март Руската федерация стана световен лидер по брой на наложените санкции, като изпревари Иран. По това време броят на руските физически и юридически лица, които подлежат на ограниченията, надхвърля 5500, като броят им продължава да расте непрекъснато.

В санкционните списъци на Европейския съюз, Съединените щати, Великобритания и други държави са включени както големи бизнесмени – от семейство Ротенберг до Алишер Усманов, така и длъжностни лица и топ мениджъри на държавни корпорации – от главния изпълнителен директор на VEB.ru Игор Шувалов и президента на ВТБ Андрей Костин до главните изпълнителни директори на „Роснефт“ и „Газпром“ Игор Сечин и Алексей Милер.

В същото време президентите на САЩ и Франция Джо Байдън и Еманюел Макрон, както и британската външна министърка Лиз Тръс обявиха намерението да конфискуват имуществото на „руските олигарси“ – недвижими имоти, сметки, самолети и яхти. Беше създаден специален трансатлантически екип, който да издирва активите на лицата, включени в санкционните списъци.

Ненужна любов

Първите новини за наложените ограничения върху активите на санкционираните руснаци се появиха в първите дни на пролетта. На 3 март френският министър на икономиката и финансите Бруно Льо Мер съобщи в Twitter, че митническите служители са конфискували яхтата на определен руски олигарх. Както отбелязва римският вестник La Repubblica, в момента на ареста корабът се е готвел да напусне пристанището набързо, но не е успял да го направи навреме. Според французите корабът принадлежи на компания, в която основен акционер е Игор Сечин.

Руски сайтове пишат, че е санкционирана яхтата, известна като „Света княгиня Олга“. Твърди се, че съдът е кръстен на съпругата на ръководителя на „Роснефт“, а след като двойката се развежда, е преименуван на Amore Vero – „Истинска любов“. „Княгиня Олга“ беше обект на разследване на „Новая газета“ – в него се твърдеше, че Сечин не е декларирал луксозен плавателен съд с дължина над 85 м и стойност около 100-150 млн. долара. Връзката между ръководителя на „Роснефт“ и яхтата „Св. княгиня Олга“ беше потвърдена от журналисти със снимки на съпругата му от социалните мрежи и геотагове на движението на кораба, но ръководителят на държавната корпорация нарече тази информация клевета и спечели дело срещу изданието, като го принуди да напише опровержение.

Игор Сечин също така се отрича от арестуваната вече Amore Vero. От пресслужбата на Роснефт съобщиха, че шефът на петролния гигант „не знае за фирма, която да притежава съоръжението“.

Френски трофеи

Междувременно руският посланик в Париж Алексей Мешков заяви, че освен гореспоменатата яхта във Франция са задържани още три руски съда. Ръководителят на дипломатическата мисия твърди, че задържанията се извършват без никакво обяснение, а след това документите се предават на съдебните органи, чието решение не може да се предвиди.

Сухотоварният кораб Baltic Leader с пратка нови автомобили на борда е пленен във Франция. Управлението на този плавателен съд е поверено на дъщерно дружество на Промсвязбанк, на което са наложени санкции. Сухотоварният кораб „Виктор Андрюхин“ и многоцелевият кораб „Владимир Латишев“ също са задържани във Франция.

Германски загуби

И от Германия идва информация за проблеми със съдове, принадлежащи на руснаци, но доста противоречива. Първо Forbes, позовавайки се на свои източници, съобщи, че 156-метровата яхта „Дилбар“ на милиардера Алишер Усманов, който беше засегнат от санкциите на ЕС, е арестувана в Хамбург.

През 2016 г. Усманов купува „Дилбар“ за 600 млн. долара от корабостроителницата Lurssen, а сега тя се оценява на около 1 млрд. долара.Твърди се, че яхтата е най-просторната в света и има най-големия басейн сред частните яхти. Има и две площадки за кацане на хеликоптери, сауна, салон за красота и фитнес зала, а общата вътрешна площ е 3,8 хил. кв. м. Едва ли Алишер Усманов ще може да се възползва от целия този лукс, а и никой не гарантира сигурността на имота – поради невъзможност да се плащат заплати, всички служители, работещи на яхтата, са уволнени.

Друг луксозен плавателен съд, който също е в ремонт в Хамбург, е изваден, без да се изчака налагането на санкции и приключването на ремонта. Това е яхтата Graceful. Собственикът на 82-метровия плавателен съд не е точно известен, но журналисти го свързват с руския президент Владимир Путин. През 2018 г. „Собеседник“ обърна внимание на факта, че неговите придвижвания съвпадат с пътуванията на руския лидер в чужбина. Цената на плавателния съд тогава е оценена на 5,7 милиарда рубли. Яхтата разполага със закрит басейн, който може да се превърне в дансинг, и хеликоптерна площадка на горната палуба.

Италиански дами

Между другото, има още един кораб, засегнат от санкциите, който е свързан с името на руския президент. Става дума за яхтата „Шехерезада“ на стойност 700 млн. долара, която се ремонтира в сухия док на пристанището в Тоскана. Твърди се, че американските разузнавателни служби са открили косвени потвърждения за тази връзка, но не се съобщава кои са те.

Ветроходната яхта „А“ на Алексей Мелниченко на стойност 530 млн. долара


Италианските власти обаче вече са наложили ограничения върху редица плаващи активи, принадлежащи на руснаци от санкционните списъци. Така например на 5 март стана ясно, че са арестувани яхтите на Генадий Тимченко и Алексей Мордашов.

40-метровият кораб „Лена“ на Тимченко е в пристанището на Сан Ремо. Яхтата е проектирана и построена в Италия през 2010 г., корпусът е изработен от алуминий, а материалът за палубите е тиково дърво. Според проекта яхтата е предназначена „за комфортно настаняване на до 10 гости в 5 апартамента, включително един VIP апартамент“.

Съсобственикът на „Северстал“ Мордашов притежава яхта на име Lady M, която е задържана в пристанището на Лигурия. Цената ѝ е 55 милиона долара, а дължината е 65 метра. Трипалубната яхта разполага с шест двойни каюти за гости, главната палуба е оборудвана със седемметров плувен басейн и хеликоптерна площадка. Проектирана е в Италия, дизайнът е в стил ар деко, а на носа е изобразен ягуар в скок.

На 12 март италианските власти се похвалиха с още един „санкционен трофей“, след като Финансовата гвардия арестува в пристанището на Триест яхтата на руския бизнесмен Андрей Мелниченко с краткото име „А“. Това е най-голямата ветроходна яхта в света с дължина 143 метра, водоизместимост почти 13 000 тона и стойност 530 милиона евро.

Испанска вендета

В Испания не правителството, а отделно лице „санкционира“ руска яхта. На 27 февруари местният вестник La Vanguardia съобщи, че украинският моряк Тарас Остапчук е задържан на пристанището в Майорка. Той се опитва да потопи яхтата „Лейди Анастасия“, която е свързана с Александър Михеев, генерален директор на „Рособоронекспорт“, част от държавната корпорация „Ростех“.

Според испанските журналисти Остапчук е заявил пред съда, че е работил на „Лейди Анастасия“ в продължение на близо 10 години и е решил да унищожи имуществото на Михеев, тъй като се твърди, че компанията му е доставяла оръжия за специални операции в Украйна. Стойността на 48-метровата „Лейди Анастасия“ се оценява на около 8 млн. долара. Все още не са известни щетите, нанесени на яхтата, а разследването на инцидента и установяването на собствениците на яхтата продължава.

В същото време в началото на март бе съобщено, че в Испания остават поне още четири супер-яхти, които журналистите приписват на известни руснаци. Това са „Соларис“ на Роман Абрамович, „Валери“ на Сергей Чемезов, „Аврора“ на Андрей Молчанов и „Танго“ на Виктор Векселберг.

Американски блокади

Последният от изброените активи обаче се оказа в чужбина. На 12 март Министерството на финансите на САЩ съобщи, че активите на собственика на „Ренова“ Виктор Векселберг, „принадлежащи към луксозната категория“ – самолет Airbus A319-115 и яхта „Танго“ – са блокирани. В изявлението се казва, че всяко от превозните средства е на стойност около 90 милиона долара.

Съдът е регистриран на Каймановите острови и е дълъг около 78 метра. „Танго“ може да настани до 14 души в седем каюти, разполага със СПА център с масажен и козметичен салон, кино на открито и плувен басейн на палубата. Яхтата разполага и с асансьор, джакузи, фитнес зала и хеликоптерна площадка.

Малдивски надежди

А Роман Абрамович спасява плаващата си собственост буквално в последния момент – както съобщават руските медии на 13 март, позовавайки се на данни от онлайн портала Marine Traffic, 139-метровата яхта „Соларис“ се е преместила от пристанището на Барселона в Тиват в Черна гора. Тя беше пусната на пазара миналата година. „Соларис“ е оценен на 610 милиона долара и е описан като най-скъпия съд, строен някога по поръчка. Съобщава се, че „Соларис“ разполага не само с плувен басейн, джакузи и хеликоптерна площадка, но и с радар за откриване на ракети, бронирани прозорци и броня.

Според съобщения в местната преса още две яхти – Сий Рапсоди“ на Андрей Костин, ръководител на банка ВТБ, на стойност около 65 млн. долара, и „Галактика Супер Нова“ на съсобственика на „Лукойл“ Вагит Алекперов, на стойност 105 млн. долара, са получили разрешение да напуснат испанските пристанища, които също са опасни по силата на санкциите.

От своя страна италианските медии съобщиха, че от началото на специалната операция в Украйна от пристанищата на тази страна са отплавали пет кораба на руски бизнесмени. Сред тях са яхтата „Барбара“ на стойност 125 млн. долара, собственост на Владимир Потанин, собственик на руската компания „Норникел“, и яхтата „Айс“ на стойност 170 млн. долара, която се свързва със Сюлейман Керимов, член на Съвета на Руската федерация от Република Дагестан.

Според службата за морски трафик някои от плавателните съдове, като яхтата на Роман Абрамович, са се преместили в Черна гора, но Малдивите са се оказали още по-популярна дестинация. По-специално, в териториалните води на островите са забелязани яхтата „Клио“ на Олег Дерипаска и яхтата „Титан“ на Александър Абрамов, съосновател на компанията „Евраз Стийл“.

Има обаче и други приоритети. Например „Морска рапсодия“, която се свързва с банкера Костин, е отишла на Сейшелските острови, според съобщения в „Телеграм“, а „Мадам Гу“ на депутата от Държавната дума Андрей Скоч е отишла в Дубай.

Между другото, гореспоменатият Роман Абрамович успя да измъкне от атака и втората си яхта – известната деветпалубна „Еклипс“. 162-метровият съд, чиято стойност се оценява на 800 млн. долара, се намира в близост до остров Сен Мартен. В Карибско море – близо до остров Барбадос – е закотвена и състезателната ветроходна яхта „Скорпиос“на собственика на „Уралкалий“ Дмитрий Риболовлев.

С малки съкращения

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.