Фетвата – страшното оръжие на фанатизма

Мигове след нападението срещу Салман Рушди. Снимка: видеокадър

Фетвата, издадена през 1989 г. от вече покойния ирански аятолах Рухола Хомейни срещу Салман Рушди заради романа му „Сатанински строфи“, е довела до негативни последици и за много либерално настроени писатели и мислители, чиито текстове също се разглеждат като обидни за исляма и пророка Мохамед.

Посегателството срещу живота на Рушди в Ню Йорк от петък не е изолиран случай. Писатели, академични фигури и журналисти, особено в Близкия изток, които са се осмелявали да критикуват или поставят под въпрос ислямската вяра, са се сблъсквали с подобни заплахи или порицания от страна религиозни фигури.

Те са били убивани, арестувани, бичувани или принуждавани да се укриват в изгнание. Книгите им са били забранявани или осъждани като богохулни от религиозни институции, които са финансирани от правителства, считани от Запада за съюзници и за защитници на умерения ислям. Такава е ситуацията например в страни като Пакистан, Египет, Йордания и Саудитска Арабия.

През последните години радикални ислямистки бойци и джихадистки проповедници използваха социалните мрежи, за да подбуждат мюсюлмани по целия свят да убиват хора, за които казват, че охулват исляма и пророка Мохамед.

Какво е фетва и кой я издава?

Фетва е юридическо постановление по точка от ислямския закон или становище, произнесено от високопоставен ислямски религиозен водач, религиозна власт или квалифициран богословски съвет. Тя може да се отнася до широк кръг от въпроси, включително и до конкретни лица.

Фетвите, които призовават за извършването на нечие убийство, могат да бъдат издавани срещу хора, които са обидили исляма или пророка Мохамед.

Имат ли фетвите давност?

Фетвите не губят валидността си с времето и рядко биват отменяни. Тридесет и три години след като през 1989 г. Хомейни обяви книгата на Рушди за богохулна и обеща награда за главата му, писателят беше намушкан многократно с нож по време на своя публична изява в американския щат Ню Йорк.

Хади Матар, който е 24-годишен шиитски мюсюлманин и американски гражданин от ливански произход, по време на изслушването си в съда в събота пледира невинен по обвиненията в опит за убийство и нападение.

Кой изпълнява фетвите?

През последните три десетилетия някои сунитски мюсюлмански свещеници и джихадистки фигури с милиони последователи също издадоха фетви, с които призовават за убийства на мюсюлмани, считани от тях за безбожници. Те подтикват към действия чрез видеа, речи и изявления, а извършителите са индоктринирани бойци, спящи клетки и последователи, които искат да отговорят на призива на религиозните си лидери и да изпълнят верския си дълг.

На 14 октомври 1994 г. ислямски екстремист намушка няколко пъти във врата египетския нобелов лауреат Нагиб Махфуз, подбуден от фетва, издадена от Омар Абдел Рахман, който по това време бе водещ ислямистки радикален проповедник на групировката „Ал Гамаа ал исламия“.

Абдел Рахман издаде фетвата си в американски затвор по време на съдебен процес за участието му в подготовката на бомбен атентат в Ню Йорк. Той каза, че кръвта на Махвуз трябва да бъде пролята заради това, че романът му от 1959 г. „Децата на Гебелави“ охулва исляма.

Мъжът, арестуван за опит за убийство на Махфуз, призна по време на разпитите на египетската полиция, че никога не е чел книгите му, но е действал заради фетвата, издадена от радикалния проповедник.

Какво е отношението на религиозните власти към фетвите?

Няма ясна граница между радикалния ислям и прокарвания от някои държави консервативен ислям.

Арабски правителства, които са съюзници на Запада, не успяха да ограничат собствените си религиозни власти и богослови така, че да предоставят защита на писатели и мислители, които са включени в списъците на твърдолинейните мюсюлмани с лица, които трябва да бъдат убити.

Например Ал Азхар – най-висшата ислямска институция в Египет, подкрепяна от държавата, забрани книгата на Махфуз много преди да бъде нападнат заради това, че е обидил исляма, представяйки образи на пророка Мохамед.

На осми юни 1992 г. либерално настроеният египетски писател Фараг Фода беше застрелян от членове на ислямистка групировка, след като Ал Азхар го обвини в това, че е „враг на исляма“ и „вероотстъпник“.

Някои светски интелектуалци предположиха, че публичното осъждане от страна на богослови от Ал Азхар е допринесло за смъртната присъда на Фода.

Според тях ислямистите са възприели въпросните определенията, дадени от Ал Азхар, като разрешение да го убият.

Системата на правосъдието в Саудитска Арабия се основава на шериата или ислямския закон и съдиите са духовници от ултраконсервативната уахабитска школа на сунитския ислям. Уахабитската интерпретация на сунитския ислям предвижда смъртно наказание за религиозни престъпления като богохулство и вероотстъпничество.

Има купища фетви, издадени от саудитски духовници, които призовават за съдебни дела, затвор и смъртно наказание за писатели, блогъри, колумнисти и активисти заради „еретични статии“ и вероотстъпничество.

Подобни фетви, издавани в кралството, предизвикаха остри реакции и смъртни заплахи в социалните медии. Някои автори трябваше да премахнат постовете си, да се извинят публично и да се разкаят в съда. Други изтърпяха телесни наказания или влязоха затвора.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.