Остров Хаус сред океана от чалга

Двучасов сет на голата руска DJ-ka Елис Секстън в клуб „Ялта“ Снимка: Булфото

„Има едно радио „Нова“, абе цел ден една и съща песен пускат – тупца, тупца!“, поредният лаф, който чувам във фризьорския салон от девойка, със златист колан и тигрова блуза. По-добре да не цитирам мнението й за хаус-партитата, които се правят у нас, защото ще има много разсърдени. Ама наистина много, защото, противно на мнението, което се наслагва, че чалгата е единствената музика у нас, изградила своя „култура“, хаус музиката е част от живота на не малко българи.
През последните години клубове канят известни чужди диджеи, чиито партита се пукат по шевовете, въпреки цените, доста надхвърлящи обичайните 10 лева за вход – „Синърс“, „Ескейп“, „Ялта“. Такъв тип клубове обаче са концентрирани в столицата. Единствено през лятото партитата от „Ялта“ се прехвърлят в Слънчев бряг на „Какао“.

Илиян Дяков от клуб „Ялта“. Снимка: авторката

„Надявам се хората да започнат да проглеждат. Защото ние хубаво сме си балканска държава, но е добре да се обърнем и към Европа, казва Илиян Дяков – управителят на клуб „Ялта“. През април в „Ялта“ дадоха старта на пролетен хаус-фест с инициативата THE MASTERS OF SOUND. През целия април в клуба гостуват най-големите имена на световната хаус сцена – започна се с Antoine Clamaran – официален резидент ди-джей на моден канал номер едно в света FTV – на 4 април; кръстникът на ню йоркския хаус Danny Tenaglia на 9 април; Dimitri from paris – резидент на PLAYBOY MANSION и най-уважавания френски ди-джей на всички времена – на 12 април; любимецът на българските клабъри Hernan Cattaneo на 18.04 и английския ди-джей легенда Pete Tong на 26.04.
За да може Европа да ни приеме – не смятам, че ще се получи ходейки по масите, играещи кючеци цял живот, продължава Илиян. Контактът ни със световно известни имена като Paul Oakenfold, който преди да дойде да пуска на парти в „Ялта“ е бил на парти предната вечер с Денис Родман и Наоми Кембъл, е важен.
Попфолкът го има, не го отричам, щом хората го харесват. Но това вече се превръща от начин на забавление от начин на живот. Защото, ако отидеш само на парти – ок, забавляваш се и до там, но ако това продължава и в ежедневието ти, както вече виждаме по улиците в облеклото, в поведението, в мисленето на хората“.

Партитата

Изборът на диджея започва с допитване до хората, които посещават клуба. „Познавам 60% от клиентите, които идват и обикновено ги разпитвам какви са им предпочитанията. В други страни се правят допитвания, но при нас нещата все още са различни. Защото не винаги имаме възможност да поканим диджеите, които се харесват повече на феновете. Не винаги могат да дойдат и не винаги ние можем да си ги позволим. В „Ялта“ идват диджеи от топ 50 в света. Готови сме разбира се и за експерименти, но работим предимно с много известни имена като Roger Sanchez

Danny Tenaglia, който ще идва за първи път в България, Victor Calderone – основен ремиксатор на Мадона. Всички те работят със световно известни имена – с Бионсе, с U2. Уникалността на диджея идва от хората за които работят те. Loran Garnier, David Morales, Sandy Rivera http://www.youtube.com/watch?v=d_zv_e8drpI

Smokin’ Jo, Martin Solveig, Tod Terry, Tom Novy. http://www.youtube.com/watch?v=tpyH8LmrDxo

Това са част от диджеите гостували у нас. Имаше период, в който всички харесвахме едно и също, сега се разделихме на групи. Но обикновено някой диджей ти прави впечатление, след добре протекло парти.“

Голата DJ Порша Сърриъл пуска музика на партито на списание „MAXIM“. Снимка: Булфото



Жените диджеи

„Жените диджеи не са по-лоши от мъжете, смята Илиян. Lottie пускаше в „Ялта“ миналата година, беше много чаровна жена, която даде допълнителен колорит на партито. Всяка си има различен стил, както и мъжете диджеи. Не мога да кажа кои са по-добри. Като чели няма голяма разлика. Когато излезе на сцената атмосферата е по-различна. Мъжете диджеи са значително с по-сериозни изражения, рядко реагират на поведението на публиката. Жените в това отношение са по-емоционални.“

Диджеи и претенции

Сред най-скъпите диджеи в момента се смята Danny Tenaglia, който за първи път ще дойде в България на 9 април. За неговият хонорар се говори, че е 80 хиляди евро. Популярен е и с капризността си и с изискването по време на парти около него да има хора, които да развяват знаменца с името му.
„ Danny Tenaglia беше най-труден за преговори, но още не сме се сблъскали с претенциите му, разказва Илиян. Той е много скъп диджей, голямо име. Но диджеите са еднакво претенциозни с поп звездите. Имали сме претенции за алкохол, някои пият само определени марки. Имат претенции към хотелите, самолетите да са бизнескласа или частни. Но това са обосновани претенции, защото задоволяват музикалните претенции на не малко меломани. Ако се правиш на народно момче, няма да си интересен за хората.

Диджеят Том Нови Снимка: Булфото

Разликата между поп изпълнителите и диджеите може би е, че диджеите са по-комуникативни. Колкото и да имат самочувствие по-лесно допускат хората. Може би защото са по-близо до тях.
Имахме диджей Miguel Migs, който се оказа много висок,а пултът ни се оказа нисък за него. Той имаше проблеми с кръста и не трябваше да се навежда. В последния момент ние трябваше да повдигнем цялата техника, а самата маса е фиксирана. В крайна сметка стигнахме до подлагане на стекове от редбул, с които вдигнахме пулта и апаратурата с 20 сантиметра. Стана голяма суматоха, но стековете с редбул спасиха положението.“

Наркотиците

Що се касае до наркотиците и хаус музиката, Илиян е категоричен: „Наркотиците ги има в попфолк клубовете, не само по хаус партита. Когато стане въпрос за наркотици по време на парти, хората все се обръщат към клубовете с хаус музика. Навсякъде има наркотици. На мен лично не ми трябват наркотици, за да се забавлявам цяла нощ
Иначе за да издържиш на партита от 12 часа и повече, които се правят в другите страни, да пиеш и да си постоянно адекватен, трябва да си неадекватен. Трябва да се надрусаш и напиеш – там се прави. Това е част от една култура, за съжаление. Но това е личен избор.“

Българските диджеи

„Българските диджеи са много добри. Това, което им пречи е, че масата ги възприема като български диджеи и не им дава заслуженото уважение. Те пускат много по-яка музика от някои големи имена. Липсва им това, че не са популярни извън България, а у нас се робува на популярни имена. Всички казват много са ви добри диджеите, но като има парти с български, почти няма хора, въпреки че входът е в пъти по-нисък.“

„Всеки диджей си има определена публика, обобщава Илиян. На Axwell например идват един тип хора, на Dimitri from paris идват друг тип. На големите имена идват хора от провинцията. Но в София определено нещата са по-организирани. Извън България съм бил на партита – на Ибиса, в Барселона, ние сме много близо до тяхното ниво. Мисля, че сме ги стигнали. Има даже някои клубове в Барселона, с които можем да се сравняваме – по отношение на качествена музика, дизайн, на изживяването на хората от шоуто с танцьорите“.

А дали партитата на Ибиса ще ни стигнат с маанетата и подскоците по масите, това е друга тема…

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.