Разговор с жабата или преносимост по български

Най-после сме щели да получим възможност да сменяме мобилния оператор като си запазваме номера. С голямо закъснение, след дълги увъртания и протакания, под заплахата от европейски санкции, мобилните оператори обявиха, че са се споразумели и вече имат техническа възможност да въведат т. нар. преносимост на номерата. В интервю за e-vestnik представител на „Мтел“ обясни подробно как точно ще става това.
И се оказа, че дълго изразяваните опасения на потребители и независими експерти се сбъдват. Който иска да се възползва от „преносимостта“, трябва да подаде писмена молба до досегашния си оператор, да получи от него сертификат, да чака един месец, да си смени СИМ-картата и пр., и пр. Такава бюрократична процедура не може да измисли и дължавно учреждение.
Читателите от чужбина веднага сигнализираха колко елементарно и леко се сменя операторът в страните, където живеят. „Ха-ха, какви молби, какви сертификати, какви пет лева?! В чужбина хората просто се обаждат по телефона, казват на кой мобилен оператор искат да станат клиенти и си изключват апарата за 24 часа. След това те просто са клиенти на новия мобилен оператор.“
Или: „Какви сложнотии пак са намислили, типично за България… В Австралия просто звъня на новия оператор, казвам че искам да мина към него и това е. Той се оправя нататък, не сменям SIM картата (това пък що за безумие е…), нищо не подписвам и никъде не ходя. И никой не тормози хората, които ми звънят, с някакви гласови съобщения че да ги откаже да ми звънят. И това го има от десетина години вече.“
И още: „В наше село има 3 мобилни оператора на около 4 млн. човека. Няма значение от кой и на кой оператор се обаждаш, включително и фиксираните номера – цената не се променя и зависи само и единствено от тарифния ти план и часа, през който се осъществява позвъняването. Събота/неделя е почти безплатно. Преминаването към друг оператор става в рамките на няколко часа и чрез интернет, както и всичко останало на този остров.“
Защо тогава нашите мобилни оператори следват старата шопска поговорка „Оти да е лесно, като може да е трудно?“ Едва ли е въпрос на народопсихология, както веднага ще кажат някои. По-скоро става дума за удобен троен монопол, който няма интерес да се разбива установилото се статукво. Или още по-вероятно – никой от трите действащи мобилни оператори не вярва неговите услуги да са толкова привлекателни, че клиентите на другите да се втурнат при него. А дали на всеки не му се струва, че неговите клиенти ще побягнат? Така или иначе, докато не се появи четвърта, пета и т. н. алтернатива, колкото и да се „пренасяме“, все ще си говорим с жабата.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.