390 млн. евро глоба: Рекламните практики на Meta са обявени за незаконни в ЕС

Решението е едно от най-значимите, издадени по силата на ключовия закон на ЕС за защита на данните, и създава нов бизнес проблем за гиганта в областта на социалните медии

В сряда Мета претърпя голямо поражение, което може сериозно да подкопае рекламния ѝ бизнес във Facebook и Instagram, след като регулаторите на Европейския съюз установиха, че тя незаконно е принуждавала потребителите фактически да приемат персонализирани реклами, пише в „Ню Йорк таймс“.

Решението, включващо глоба в размер на 390 млн. евро (414 млн. долара), има потенциала да наложи на Meta да направи скъпоструващи промени в рекламния си бизнес в Европейския съюз – един от най-големите ѝ пазари.

Решението е едно от най-значимите, откакто 27-членният блок, в който живеят около 450 млн. души, прие забележителен закон за защита на личните данни, целящ да ограничи възможността на Facebook и други компании да събират информация за потребителите без тяхното предварително съгласие. Законът влезе в сила през 2018 г.

Делото зависи от това как Meta получава законно разрешение от потребителите да събира техните данни за персонализирана реклама. Компанията включва в своето споразумение за условията за ползване на услугата – много дългото изявление, което потребителите трябва да приемат, преди да получат достъп до услуги като Facebook, Instagram и WhatsApp, език, който на практика означава, че потребителите трябва да разрешат данните им да бъдат използвани за персонализирани реклами или да спрат да използват услугите на Meta в областта на социалните медии изобщо.

Ирландският съвет за защита на личните данни, който служи като главен регулатор на Meta в ЕС, тъй като европейската централа на компанията е в Дъблин, заяви, че органите на ЕС са установили, че поставянето на правното съгласие в условията за ползване на услугата по същество принуждава потребителите да приемат персонализирани реклами, което нарушава европейския закон, известен като Общ регламент за защита на данните или ОРЗД.

В решението не се уточнява как компанията трябва да се съобрази с решението, но то може да доведе до това Meta да позволи на потребителите да избират дали искат данните им да се използват за такива целеви промоции.

Ако голям брой потребители изберат да не споделят данните си, това ще прекъсне една от най-ценните части от бизнеса на Meta. Информацията за цифровата история на потребителя – като например кои видеоклипове в Instagram карат човека да спре да скролва или какви видове връзки кликва, когато разглежда каналите си във Facebook – се използва от маркетолозите, за да насочват рекламите към хората, които е най-вероятно да купят. Практиките са помогнали на Meta да генерира 118 млрд. долара приходи през 2021 г.

Наказанието срещу Meta контрастира с регулациите в САЩ, където няма федерален закон за защита на личните данни и само няколко щата като Калифорния са предприели стъпки за създаване на правила, подобни на тези в ЕС. Но всички промени, които Meta прави в резултат на решението, могат да засегнат потребителите в САЩ; много технологични компании прилагат правилата на ЕС в световен мащаб, тъй като това е по-лесно за прилагане, отколкото ограничаването им до Европа.

Съдебното решение на ЕС е последното бизнес препятствие пред Meta, която вече се бореше със значителен спад в приходите от реклама заради промяна, направена от Apple през 2021 г., която даде възможност на потребителите на iPhone да избират дали рекламодателите да ги следят. Проучванията на потребителите показват, че ясно мнозинство от потребителите са блокирали проследяването.

Борбите на Meta идват в момент, когато тя се опитва да диверсифицира бизнеса си от социалните медии към света на виртуалната реалност, известен като metaverse. Цената на акциите на компанията спадна с повече от 60 % през последната година и тя съкрати хиляди служители.

Съобщението от сряда е свързано с две жалби, подадени срещу Meta през 2018 г. Meta заяви, че ще обжалва решението, което може да се превърне в продължителна съдебна битка, която ще постави на изпитание силата на G.D.P.R. и това колко агресивно регулаторите използват закона, за да принудят компаниите да променят своите бизнес практики.

„Силно вярваме, че нашият подход спазва G.D.P.R., и затова сме разочаровани от тези решения“, се казва в изявление на Facebook.

Резултатът беше приветстван от групите за защита на личните данни като отдавна необходим отговор на компаниите, които събират възможно най-много данни за хората онлайн, за да предоставят персонализирани реклами. Но повече от четирите години, които бяха необходими за постигане на решение, бяха възприети от критиците и като знак, че прилагането на G.D.P.R. е слабо и бавно.

„Европейското правоприлагане все още не е изпълнило обещанието на G.D.P.R.“, каза Джони Райън, активист за защита на правото на неприкосновеност на личния живот, който е старши сътрудник в Ирландския съвет за граждански свободи. Съдебното решение сигнализира, че „големите технологии може да бъдат подложени на много по-неприятно пътуване“.

В рамките на Европейския съюз има разногласия относно начина на прилагане на G.D.P.R. Ирландските власти заявиха, че първоначално са решили, че използването на условията за ползване на услугата от Meta за разрешение е било достатъчно от правна гледна точка, за да се спази законът, но те са били отхвърлени от съвет, съставен от представители на всички държави от ЕС.

„Липсва регулаторна яснота по този въпрос, а дебатът между регулаторите и политиците за това кое правно основание е най-подходящо в дадена ситуация продължава от известно време“, заяви Meta в своето изявление.

В ЕС има някои признаци за по-широкообхватни, засилени усилия за борба с най-големите технологични компании в света. Миналата година бяха приети нови закони на ЕС, които целят да спрат антиконкурентните практики в технологичната индустрия и да принудят компаниите за социални медии да контролират по-агресивно съдържанието, създавано от потребителите на техните платформи. Миналия месец Amazon се съгласи да направи ключови промени в начина, по който се продават продукти на нейната платформа, като част от споразумение с регулаторните органи на ЕС, за да избегне антитръстови обвинения.

През ноември ирландските власти глобиха Meta с около 275 млн. долара за откритото миналата година изтичане на данни, довело до публикуването в интернет на личната информация на повече от 500 млн. потребители на Facebook.

Очаква се през 2023 г. върховният съд на Европейския съюз, Съдът на Европейските общности, също да се произнесе по дела, които могат да доведат до още промени в практиките на Meta за събиране на данни.

И все пак мнозина смятат, че прилагането на законодателството не отговаря на реториката на политиците на ЕС за силна технологична регулация. Макс Шремс, австрийски активист за защита на данните, чиято организация с нестопанска цел NOYB подаде жалбите през 2018 г., довели до съобщението от сряда, заяви, че има хиляди жалби за защита на данните, които все още трябва да бъдат разгледани.

„На хартия имате всички тези права, но в действителност прилагането им просто не се случва“, каза той.

Здраве, Наука & TexСвят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.