Безплатният трол – най-добрият трол. Как да се справим?

Най-масовият съвет: „Не хранете троловете“ е заимстван от табелите в зоологическите градини. Илюстрация: меме център

 

Използването на понятието „трол“ е субективно. Някой наричат трол всеки с противоречиво и различно мнение. Но има някои основни признаци на трола:

– Когато използва обиди и квалификации към други участници в дискусията, тормоз. Това е т. нар. прост трол, който често нарушава правилата на Фейсбук, обикновен хулиган (има и сложен трол, който дразни като спазва правилата).

– Когато влиза в някоя дискусия със съвсем друга тема, предизвикателно, с цел да отклони и опорочи спора.

– Когато вместо мнение по темата, влиза с коментар какъв бил автора и т. н., а не по темата. Т. нар. аргумент „ад хоминем“.

– Когато съзнателно представя дезинформация, изопачено или невярно известни факти, изказвания, или ги поставя в грешен контекст (сложен трол).

Много потребители на Фейсбук действат като тролове без да знаят, просто такова им е възпитанието (прост трол) или си доставят удоволствие като дразнят. Искат да предизвикат антипатични емоции на отвращение и възмущение, което им дава чувство на удоволствие.

Някои тролове си създават тролски страници под друго име във Фейсбук, само за да тормозят и опорочават дискусии. Могат да се разпознаят и по личната страница – когато няма история, нямат много приятели и лайкове, напускали са видео, картинки, колкото да регистрират история на профила. Но не всички са лесно разпознаваеми, някои имат и приятели, и дълга история.

Има също така корпоративни, политически и спонсорирани тролове – явлението е описано по света с подробни научни изследвания. Както казват у нас – платен трол.

Има държавно поддържани армии от тролове, които наводняват форуми и социални мрежи със съдържание в подкрепа или против някоя държава, кауза и др. Това е т. нар. държавно спонсорирани интернет пропаганда или държавно спонсориран тролинг. Известни са: Партията на 50 Cent (Китай), Internet Water Army (Китай), Руски уеб бригади (наричани още Кремълски ботове – Русия), Operation Earnest Voice (САЩ), Бригади за обществено мнение (Виетнам), Боливарска армия от тролове (Венецуела), AK Trolls (Турция), Публична дипломация на Израел, Joint Threat Research Intelligence Group (Великобритания) и др.

В България има тролове, които работят за партии. Има пиар агенции, които предоставят услугата да тролят. Тоест срещу заплащане пишат от различни поддържани от тях акаунти.

Но най-голямата армия от тролове не е платена. Това е маса от запалянковци на една или друга партия, на Русия или Украйна, на „Левски“ и ЦСКА, за и против ваксините, ковида и т. н. Оформят се цели групи, които водят войни в социалните мрежи с всички средства на тролове. И никой не им плаща.

Проблемът със социалните мрежи е, че често пъти става дума за психопатология, не просто за хулиганство и тролене. И тъй като в социалните мрежи всеки коментар излиза с еднакъв шрифт, дизайн, често пъти не може да се разбере веднага с какъв човек спориш. Има и такива с фалшиви данни в профила, пишат се завършили западни университети, уж живеят в чужбина и т. н. Различни белези като писане с главни букви, неграмотност, използване на много удивителни помагат да се разпознае агресивният или емоционално нестабилният безплатен трол.

В интернет се е наложил принцип, взет от табелите в зоологическите градини – „Не хранете троловете“. Това ще рече да не му се отговаря на провокативни забележки, обиди, нападки, изместване на темата. Когато със сигурност бъде разпознат трола, най-добре направо да се блокира. Това са основните съвети за справяне с тролове.

БългарияМнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.