Токсични мъже, токсични жени. Как да се освободим в 10 стъпки

Наред с обезпокоителните данни за нарастване на процента жертви на физическо насилие в домашна среда, нараства и броят на жертвите на психичен тормоз, които дори не осъзнават, че са се оказали в капана на токсичните отношения в личния или професионалния си живот.
В ключовото издание „Излекуване от токсичните връзки“ (Сиела, превод Мария Иванова-Атанасова) изтъкнатата психотерапевтка д-р Стефани Саркис обобщава своята над 20-годишна практика с пациенти, сблъскали се с емоционално насилие, газлайтинг или нарцисизъм, и предлага 10 стъпки, благодарение на които да се освободим от токсичните взаимоотношения и последствията от тях.
Защо при емоционалния тормоз полът няма значение и защо и мъжете, и жените могат да бъдат токсични, да бъдат насилници или манипулатори? Защо токсичните връзки не се изчерпват само до партньорските отношения, а могат да се наблюдават между приятели, в семейството, на работното място?
На достъпен език клиничната психоложка се опитва да обясни кои са етапите на токсичните взаимоотношения, какви са разликите между различните видове психологическо насилие, както и предлага тактики за измъкване от паяжината на насилника.
От тази полезна и актуална книга:
• ще научите кое определя една връзка като токсична;
• ще научите защо „радиомълчанието“ понякога е единственият начин да си върнете отново живота и да се отървете от токсичния контакт;
• ще научите и как да управлявате общуването си с някого, с когото не можете напълно да спрете комуникацията – например другия родител на детето ви или колега;
• ще научите, че може да не постигнете изясняване или затваряне на страницата след приключване на отношенията с нездравословен за вас човек;
• ще разберете, че понякога не си личи от самото начало, че даден човек е токсичен;
• ще научите здравословни тактики как да постигнете емоционална защита от токсични хора;
• ще научите какви са различните видове специалисти по психично здраве, какви са видовете терапии, които те предлагат, като например когнитивно-поведенческата терапия и терапията, фокусирана върху решения. Ще научите и как да се ориентирате дали работата с даден специалист ви е полезна;
• ще разберете защо е важно да полагате максимално добри грижи за себе си и да се отнасяте към себе си със съчувствие по време за терапевтичния процес;
• ще разберете как, като помагате на другите, помагате на себе си.

Всяка една от главите в изданието предоставя информация за даден аспект на оздравителния процес, дава нагледни примери с разказите на хора, споделящи за преживяванията си, и предлага тактики за справянето със симптомите на гнева, депресията и тъгата, съпровождащи пътя към освобождаване от нездравословното външно влияние.
„Излекуване от токсичните връзки“ от д-р Стефани Саркис е за всички онези, които вече са направили първата стъпка, предстои да я направят или които искат да помогнат на скъп човек. Защото животът след токсична връзка може да е труден или да изглежда невъзможен. Но промяната е възможна и зависи само и единствено от вас и решенията, които вземате за своя собствен живот. Следва откъс.

Най-напред искам да направя една уговорка. В книгата редувам местоименията „той“ и „тя“, защото искам да подчертая, че тук полът няма значение – и мъжете, и жените могат да бъдат токсични, да бъдат насилници или манипулатори. Макар и по-често да сте чували за токсични мъже, жените също могат да имат такова поведение (въпреки че насилието, упражнено от жени, понякога не се смята за насилие или не се приема на сериозно). Мъжете, които са жертва на токсично поведение или насилие, заслужават подкрепа и лечение, също както и жените. Възможно е да се наблюдава насилие и в ЛГБТ връзки. Една от моите цели е с тази книга да поправя това погрешно схващане. Искам и да разширя обхвата на токсичните връзки извън партньорските отношения. Токсично поведение може да се наблюдава между приятелите, в семейството, на работното място.
Докато четете книгата, може да си кажете: „Е, това не се отнася за мен“ или „Моето положение не е толкова зле“. Важно е да се разбере обаче, че при всички токсични връзки се наблюдават някои общи, характерни черти. Ето защо ви препоръчвам да прочетете цялата книга, дори да смятате, че някои глави не се отнасят за вас. Токсичните отношения и ситуации могат да са много сложни и може да намерите нещо ценно, което ще ви помогне, на неочаквани места.
Ето какво ще намерите в следващите глави. В глава 1 „Как стигнах дотук?“ ще научите кое определя една връзка като токсична. Ще можете да прецените и дали някои от хората около вас са откровено токсични. Понякога е трудно да кажеш кой е „окей“ и кой не, особено ако сте израснали край емоционално нестабилни хора. Това да знаете какво е и какво не е токсичната връзка, ще ви помогне да вземете информирано решение кого да допуснете в живота си.
Най-добрият начин да се излекувате от токсични хора, е да преустановите контактите си с тях, включително като ги блокирате да не ви изпращат съобщения, да не ви звънят по телефона, да не получавате техни имейли и да нямате контакти в социалните мрежи. В глава 2 „Блокирайте контакта, ако можете“ ще научите защо „радиомълчанието“ понякога е единственият начин да си върнете отново живота. Ще научите и как да управлявате общуването си с някого, с когото не можете напълно да спрете комуникацията – например другия родител на детето ви или колега.
В глава 3 „(Не)изясняване“ ще научите, че може да не постигнете изясняване или затваряне на страницата след приключване на отношенията с нездравословен за вас човек. Вие трябва да си изясните нещата за вас – нещо, което може би ви се струва плашещо и дори невъзможно. Имайте предвид, че дори да имате изясняване в традиционния смисъл, нямате гаранция, че ще се почувствате излекувани и емоционално здрави.
Може да изпитате чувство на гняв към себе си затова, че сте се занимавали с токсичен човек или сте се оставили да бъдете въвлечени в токсична ситуация. В глава 4 „Да простим на себе си“ ще разберете, че понякога не си личи от самото начало, че даден човек е токсичен. Част от лечебния процес е да осъзнаете, че вината, че сте били с токсичен човек, не е ваша, дори и той да ви повтаря, че за всичко сте виновни вие. Да простиш на себе си, е жизненоважна стъпка към възстановяване.
В глава 5 „Здравословните граници“ ще научите здравословни тактики как да постигнете емоционална защита от токсични хора. Здравословните граници означават да изисквате с вас да се говори с уважение, да се отнасят внимателно към вашите вещи и домашни любимци, да се чувствате в безопасност в своята среда. За да можете да поставяте граници, е нужна практика. Токсичните хора ще се опитат да подкопаят и пренебрегнат вашите граници. В тази глава ще научите как да направите границите си по-здрави и по-устойчиви.
Човек не може да се излекува сам, затова разговорите със специалисти по психично здраве ще ви помогнат да подредите своите чувства и ще ви навигират по време на вашето пътуване към оздравяване. В глава 6 „Професионална помощ“ ще научите какви са различните видове специалисти по психично здраве, какви са видовете терапии, които те предлагат, като например когнитивно-поведенческата терапия и терапията, фокусирана върху решения. Ще научите и как да се ориентирате дали работата с даден специалист ви е полезна.
В глава 7 „Да се грижим за себе си“ ще разберете защо е важно да полагате максимално добри грижи за себе си и да се отнасяте към себе си със съчувствие по време за терапевтичния процес. Това означава да отделяте време за занимания, които ви радват, както и да изградите навици за добър сън. Когато се грижите добре за себе си, ще ви е по-лесно да се справите с върховете и спадовете по време на терапевтичния процес. Когато вие се държите добре със себе си, задавате правилния тон, с който очаквате и другите да се държат с вас.
Може да си мислите, че сте сами, измъквайки се от токсична връзка. Това е едно от най-лошите последствия от токсичните отношения – чувството на изолация, резултат от преживяното насилие. Нарцисистите и другите токсични хора не искат вие да имате други отношения и приятелства, защото ги е страх от вашата система за подкрепа. Част от терапевтичния процес е да възстановите отношенията си със здравословни приятели и семейства или да изградите нови такива. Проучете какви са начините да се „представите“ сред хора, които ви интересуват, в глава 8 „Подновяване на връзките“.
След като напуснете дадена токсична ситуация, може да усетите заливащо ви чувство на загуба. Това е загуба, за която е възможно да сте започнали да тъгувате, докато сте били в токсичната връзка. В глава 9 „Скръбта“ ще научите как скръбта ще ви помогне да разберете какво изпитвате и че това „да си извън контрол“ е част от процеса. Ще научите, че скръбта, която изпитвате по токсичната връзка, е сложно чувство и че може да изпитвате смесени чувства. Накрая ще се справите със скръбта и тази глава ще ви помогне.
Един от най-важните, но най-малко обсъждани аспекти на терапевтичния процес при токсични връзки е посвещаването на време да помагате на другите. В глава 10 „Доброволчество“ ще разберете как, като помагате на другите, помагате на себе си. Доброволчеството дава възможност да се свържете с другите и да се фокусирате върху позитивна цел. Ще научите как да определяте дали една организация е здравословна, и как да помагате на хора, които са в токсични взаимоотношения.
В глава 11 „Превенция“ ще се научите как да използвате наученото от дадена токсична връзка при разпознаване на токсични хора и ситуации. Ще научите разликата между страх и интуиция, които може да изпитвате, когато общувате с хората. Ще се научите да разпознавате предупредителните лампички, че даден човек или ситуация не са здравословни. Ще можете да имате пълноценен живот и здравословни отношения.
Главите в книгата започват от по-широка перспектива и постепенно тематиката се стеснява. Макар и да ви препоръчвам да прочетете всички глави, няма значение дали ще ги четете подред. Всяка глава предоставя информация за даден аспект на оздравителния процес. В главите ще намерите коментари на хора за техните преживявания, ще прочетете как да правите своите проверки и как да си помогнете. Например ще научите, че воденето на дневник е ефективен начин да проследите през какво сте минали и да видите колко далече сте стигнали в терапевтичния процес. Ако още нямате дневник или приложение за бележки, може би сега е подходящ момент да го започнете. Ще научите и че физическата активност помага за справяне със симптомите на гнева, депресията, тъгата и че добрият сън ще ви помогне да проясните мисълта си и да взимате по-здравословни решения.
Нека книгата ви покаже как да постигнете изцеление и да започнете живота си наново. Вие вече сте направили първата стъпка. Сега продължете нататък, като разберете по-добре какво представляват токсичните отношения и защо се получават.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.