Водород измества част от руския газ в Европа

Започва големия водороден бум. Илюстрация: Ерфолгс-Анлегер

Европа се нуждае от водород, за да стане независима от руския газ, твърдят експерти и инвеститори в новото енергийно направление. Германия сега инвестира 9 милиарда евро в производство на водород. Започва зелен водороден бум.
Водородът ще се използва за гориво (добавка към горивото) в двигателите на автобуси, камиони, влакове и кораби. Сега за целта се използва газ.

Същевременно продължава усъвършенстването на чисто водородни двигатели на „Фолксваген“, „Тойота“, БМВ. „Фолгсваген“ е разработил двигател, който изминава 2000 км с едно зареждане. Дъщерните на „Фолксваген“ „Скания“ и „Ман“ разработват изцяло водородни двигатели за камиони. „Рено“ също има свои разработки и първи автомобили с такива двигатели. „Хюндай“ има план до 2030 г. да продава по 110 хил. автомобила с водородни двигатели годишно в световен мащаб. От 2025 г.- пуска в серийно производство новия си водороден двигател. Сега продава два модела с

Готви се зарядна инфраструктура в Европа. Но дори без леки автомобили на водород, приложението му като гориво има достатъчно ниша.

Инвестициите за производство на водород за гориво са с подкрепата на правителството. И не само германското правителство. Милиарди идват от целия Европейски съюз.

Производството на водород в Германия и Европа досега беше почти нулево. Според различни проучвания в Европа има водородни централи, които произвеждат мощност от 1,75 гигавата. Този пазар трябва да се умножи 60 пъти.
ЕС иска да инсталира мощност от 100 гигавата зелен водород до 2030 г. Необходими са повече от 60 пъти повече инсталации електролизатори за производството на водород, за да проработи планът на Урсула фон дер Лайен.

Двата водородни двигателя на „Хюндай“. Засега се продават ограничени бройки коли с тях. Но от 2025 компанията се готви да пусне нов водороден двигател в серийно производство. Снимка: Хюндай

През 2023 г. правителствата в Страсбург, Берлин, Париж и Лондон ще трябва да се оценяват по това колко бързо се прекъсва зависимостта от газа на Путин.

Според министъра на икономиката Хабек тази зависимост трябва да приключи до средата на лятото на 2024 г. Затова някои сочат 2023 г. като годината на водорода. Часовникът тиктака.

Появява се нова мини-индустрия, а това още не е осъзнато докрай. Помпят пари в нея. С помощта на държавни средства се инвестира по-лесно.

В сектора инвестират Siemens, Bosch, новото дъщерно дружество на Thyssen Nucera. И няколко нови чисто „водородни играчи“, които листват акции на борсите. Производители на инсталации-електролизатори за производство на водород получават все повече поръчки, върви търговия с акции.

Според шефа на „Хюндай“-Германия Юрген Келер, водородното задвижване при колите ще преобладава в дългосрочен план, като това ще се случи „отгоре-надолу, тоест от големи превозни средства към по-малки“. „Хюндай“ вече продава в Германия два модела „Hyundai Nexo“ с водороден двигател. За 2022 г. обаче там са продадени само около 500 броя. Подобни ограничени са продажбите и на „Рено“. Но вече се появяват серийно произвеждани автомобили на водород. И се готви изграждане на зарядни станции към бензиностанциите.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.