Винарите го закъсват, искат да повишават още цените

На ДиВино тест 2023. Снимка: e-vestnik

Леко повишаване на цените на българските вина се очаква през 2024 година. Това прогнозира пред БТА председателят на Управителния съвет (УС) на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК) в България Йордан Чорбаджийски. По думите му поскъпването ще бъде минимално – в рамките на 2 или 3 на сто, а причината е в по-високата цена на гроздето през 2023 година, през която бяха отчетени по-ниски добиви заради неблагоприятните метеорологични условия в страната ни.

„Гроздето беше по-малко, но качеството му добро. Цената му беше с 10-15 на сто по-висока. Така че да, нашите сметки показват, че поскъпване на българското вино ще има, но то няма да бъде шоково“, каза Чорбаджийски. Той добави, че се запазва тенденцията, която се наблюдава от няколко години с продажбата на повече бели и розови вина на вътрешния пазар за сметка на червените. Една от причините е винената култура на българина, който предпочита да консумира домашни вина.

„В България най-търсени са вината в бокс опаковки. Подчертавам, че те по нищо не отстъпват по качество на бутилираните. През годините българските производители вложиха много във внедряването на най-новите технологии във винопроизводството“, добави още Йордан Чорбаджийски по време на ритуала по зарязването на лозята в землището на Поморие заедно с областния управител на област Бургас, кметовете на Поморие и Айтос, представители на местни земеделски организации и собственици на лозови масиви.

„Българското винопроизводство се завръща към използването на традиционните за страната ни сортове. Завръщат се и типично поморийските димят, мускат, памид. Модата на френските лозя започна да отминава. Вярваме, че Поморие стои на винената карта на България трайно. Пожелавам новата реколта да е по-добра, по-богата от миналата година. Нека и времето да бъде с поморийските лозари. Желанието у младите хора да се развиват в този сектор в Поморие го има и това ни прави много щастливи. Все повече млади хора от нашия край избират да се занимават с това“, каза пред БТА кметът на Поморие Иван Алексиев.

Българските вина, които се изнасят зад граница, са подложени на сериозен натиск от производители, които могат да си позволят да продават на по-ниска цена.

„Все още поддържаме износ за много страни по света, включително Франция и Япония. За съжаление е трудно, защото не сме конкурентни на чуждите пазари. Българското вино се оказва скъпо. Давам пример с японския пазар, който традиционно приема изключително добре българските продукти, за което основна заслуга има българското кисело мляко. Навремето сме стигали може би до 3000 тона износ на вино за Япония. Днес тази цифра е недостижима. Днес нещата са много по-различни. Японците казват: ние можем да внесем вино на много по-ниска цена от други държави“, споделя директорът на поморийския винзавод Христо Янков.

Пред журналисти в Поморие Йордан Чорбаджийски отново заяви, че българските субсидии трябва бъдат изравнени с европейските в сектор винарство. Той посочи, че само така ще се постигне спад в себестойността на производството, което ще направи българския винен сектор по-конкурентен на световните пазари. „Тенденциите не са добри, лозовите масиви в страната намаляват. Искрено се надяваме във времето това да се превърне в печеливш бизнес за страната ни, а не хоби“, каза той пред БТА.

Същевременно лозарите и винарите в страни като Австралия, Нова Зеландия, Аржентина, Чили и др., които са големи конкуренти с по-ниски цени, не получават субсидии. Площите лозя в България от края на социализма досега са намалели 7 пъти. Развива се микровинарството с малки серии бутикови вина. Цените на българското вино продължават да растат нагоре, бутилка качествено вино струва колкото бутилка ракия.

„Българските винопроизводители отучиха хората да пият вино, заради високите цени. Затова се купува най-много вино бег-ин-бокс и наливно. Продажбите на бутилирано вино са около една трета от продажбите на вино въобще. А от бутилираните вината над 10-12 лева бутилката ги купуват около 5% от потребителите. Това е според маркетингови изследвания, не според мен“ – твърди журналистът Иван Бакалов, който пише за вино и следи бранша от години.

 

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.