Корабът „Руен“ и завръщането на сомалийските пирати

Индийски командоси със заловените сомалийски пирати на борда на „Руен“. Снимка: видеокадър
Пиратите не действаха в продължение на почти десетилетие. В периода 2008-2014 г. нападенията струваха на световната икономика милиарди долари. Последните пиратски набези увеличават разходите на превозвачите. Пиратите се възползват от вакуума в сигурността, оставен от ударите на хутите

Когато моторна лодка с повече от дузина сомалийски пирати се приближава към тяхното местоположение в западната част на Индийския океан, екипажът на кораб за насипни товари, собственост на Бангладеш, изпраща сигнал за бедствие и се обажда на гореща линия за спешни случаи, пише в кореспонденция агенция Ройтерс .

Никой не се свързва с тях навреме. Пиратите се качиха на борда на „Абдула“, произведоха предупредителни изстрели и взеха капитана и втория офицер за заложници, казва старшият офицер Атик Ула Хан в аудиосъобщение до собствениците на кораба. По милостта на Аллах досега никой не е пострадал“, казва Хан в съобщението, записано преди пиратите да вземат телефоните на екипажа. Компанията сподели записа с Ройтерс.

Седмица по-късно корабът „Абдула“ е закотвен край бреговете на Сомалия – последната жертва на възобновяването на пиратството, което международните военноморски сили смятаха, че са овладели.

Набезите увеличават рисковете и разходите на корабните компании, които се борят и с многократните безпилотни и ракетни удари на йеменската милиция на хутите в Червено море и други близки води. Според петима представители на индустрията повече от 20 опита за отвличане от ноември насам са повишили цените на въоръжената охрана и застраховките и са повдигнали въпроса за възможни плащания на откупи.

Двама членове на сомалийска банда казват пред Ройтерс, че се възползват от отвличането на вниманието от ударите на хутите на няколкостотин морски мили на север, за да се върнат към пиратството, след като са били в застой в продължение на почти десетилетие.

„Те се възползваха от този шанс, защото международните военноморски сили, които действат край бреговете на Сомалия, намалиха операциите си“, каза финансист на пиратите, който се представя с псевдонима Исмаил Иссе и заяви, че е помогнал за финансирането на отвличането на друг кораб за насипни товари през декември.

Той говори пред Ройтерс по телефона от Хул Анод, крайбрежен район в полуавтономния североизточен регион Пунтланд в Сомалия, където корабът „Руен“ е бил задържан в продължение на седмици.

Въпреки че заплахата не е толкова сериозна, колкото през 2008-2014 г., регионалните служители и източници от индустрията се опасяват, че проблемът може да ескалира.

„Ако не го спрем, докато е още в зародиш, може да се превърне в същото, което беше“, заяви сомалийският президент Хасан Шейх Мохамуд пред Ройтерс миналия месец в силно укрепения си дворец в стил арт деко – „Вила Сомалия“.

През уикенда индийските военноморски сили прехванаха и освободиха кораба „Руен“, който плаваше под флага на Малта, след като той се осмели да излезе отново в морето. Мисията на Европейския съюз за борба с пиратството EUNAVFOR Atalanta заяви, че пиратите може да са използвали кораба като стартова площадка за нападение срещу Abdullah.

Индийските военноморски сили заявиха, че всички 35 пирати на борда са се предали, а 17-те заложници са били спасени без наранявания.

Сайръс Моди, заместник-директор на звеното за борба с престъпността на Международната търговска камара, заяви, че намесата на индийските военноморски сили, които са разположили поне десетина военни кораба на изток от Червено море, може да има важен възпиращ ефект.

„Тази намеса показва, че съотношението между риска и възвръщаемостта е много по-неблагоприятно за пиратите, и се надяваме, че това ще ги накара да се замислят няколко пъти“, каза той.

Служител на външното министерство на Бангладеш обаче заяви пред Ройтерс, че правителството „не подкрепя никакви военни действия“ за освобождаването на „Абдула“. Служителят, който помоли да не бъде назоваван, за да обсъжда деликатен въпрос, посочи предимствата на пиратите, когато действат близо до сомалийския бряг.

ПОВИШАВАНЕ НА РАЗХОДИТЕ

Водните пътища край Сомалия включват някои от най-натоварените морски пътища в света. Всяка година през Аденския залив преминават около 20 000 кораба, които превозват всичко – от мебели и облекло до зърно и гориво – по пътя си към и от Червено море и Суецкия канал, най-краткия морски път между Европа и Азия.

През 2011 г., когато е бил пикът на тяхната активност, сомалийските пирати извършиха 237 нападения и задържаха стотици заложници, съобщи Международното морско бюро. През същата година групата за мониторинг Oceans Beyond Piracy изчислява, че дейността им е струвала на световната икономика около 7 млрд. долара, включително стотици милиони долари под формата на откупи.

Понастоящем броят на нападенията е значително по-малък, като пиратите се насочват предимно към по-малки плавателни съдове в по-слабо патрулирани води, твърдят мениджъри по морските рискове и застрахователи. От ноември насам те успешно са превзели най-малко два товарни кораба и 12 риболовни съда, според данни на EUNAVFOR.

Но мисията, която от февруари е идентифицирала до пет т.нар. пиратски групи, действащи в източната част на Аденския залив и Сомалийския басейн, предупреди, че в края на сезона на мусоните този месец те могат да се насочат още по на юг и на изток.

Техните набези разшириха зоната, в която застрахователите налагат допълнителни премии за военен риск на корабите. Тези премии стават все по-скъпи за пътувания през Аденския залив и Червено море, като добавят стотици хиляди долари към цената на типично седемдневно пътуване, твърдят представители на застрахователната индустрия.

Нарастващото търсене на частна въоръжена охрана също повишава цените. Цената за наемане на екип за три дни е скочила с около 50 % през февруари в сравнение с предходния месец, достигайки между 4000 и 15 000 долара, твърдят източници от сферата на морската сигурност.

Макар и да имат ограничени възможности за борба с ракетите на хутите и въоръжените безпилотни самолети, охранителите са се доказали като ефективно средство за възпиране на пиратски отвличания.

Не се съобщава за плащане на откуп, но финансистът на пиратите Исе и друг запознат източник твърдят, че са водени преговори за откуп в размер на милиони долари за освобождаването на „Руен“.

Говорител на NAVIBULGAR, българската компания, която управлява кораба, заяви, че не може да коментира преговорите за откуп, но е благодарен на индийските военноморски сили за освобождаването на моряците.

Говорител на собственика на „Абдула“, SR Shipping, заяви, че пиратите са установили контакт чрез трета страна, но компанията не е получила искане за откуп.

ФЛАГМАНСКИ РЕСУРСИ

Експерти по сигурността твърдят, че няма доказателства за преки връзки между хутите и сомалийските пирати, въпреки че Иссе заяви, че пиратите са били вдъхновени от нападенията на милицията.

В отговор на набезите преди повече от десетилетие корабните компании засилиха мерките за сигурност на борда, а международните военноморски сили се присъединиха към операциите, ръководени от НАТО, Европейския съюз и Съединените щати.

До 20 военни кораба от 14 различни държави патрулираха по всяко време по морските пътища в Аденския залив и Индийския океан – пространство с размерите на Средиземно и Червено море, взети заедно.

Мерките на практика елиминираха пиратските нападения. Но когато заплахата намаля, участващите страни намалиха броя на военните кораби, казва Джон Стийд, бивш ръководител на отдела за борба с пиратството в Политическото бюро на ООН за Сомалия. „Корабите на страните се включват и изключват от различните мисии и се връщат към националното командване“, каза той.

EUNAVFOR, Държавният департамент на САЩ и британските военноморски сили заявиха, че са се ангажирали да помагат на Сомалия в борбата с пиратството. Те не отговориха на въпросите дали патрулите са прекалено натоварени и дали ще отделят допълнителни ресурси.

Стийд заяви, че друг проблем е изтичането през 2022 г. на резолюцията на ООН, която разрешава на чуждестранни кораби да патрулират в сомалийски води.

Президентът Мохамуд заяви, че ключът към овладяването на заплахата е укрепването на капацитета на Сомалия за правоприлагане в морето и на сушата, „а не изпращането на много международни кораби“.

По данни на сомалийското правителство бреговата охрана разполага със 720 обучени членове, но само един от четирите ѝ катера може да бъде използван. Столицата Могадишу, Пунтленд и отцепническият регион Сомалиленд също разполагат със сили на морската полиция с ограничени ресурси.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.