Български автомобил – 0,7 л на сто!

Част от екипа на българския отбор за Европейското състезание по икономия на гориво Shell Eco-marathon открива автомобила, за да го покаже на пресконференция в София.

България да произведе кола, която харчи 0,7 л на 100 км? Не е сън, а реалност. За съжаление, колата е само един уникален екземпляр – STH1 (Sofia Transport Hybrid).
Произведен е от 10 студенти от специалност „Транспортна техника и технологии” на Техническия университет – София с ръководител доц. д-р инж. Борислав Трайков. Със странната кола студенският отбор ще участва в европейското състезание за икономия на гориво Shell Eco-marathon от 22 до 24 май на пистата Ногаро във Франция.
В 24-годишната история на Shell Eco-marathon това е първият български отбор, който ще участва в надпреварата.

Студентите ще се състезават в най-популярната категория „Градски тип” с конструирания от тях автомобил STH1 (Sofia Transport Hybrid). Участието в тази категория позволява чрез иновациите в дизайна и технологиите на градския тип автомобили да се постигне по-голяма икономия на гориво, да се намалят емисиите на въглероден диоксид и да се предложат конкретни решения на актуални проблеми в автомобилостроенето.

Отборът на Технически университет – София се снима с автомобила, с който ще участва на европейското състезание за икономия на гориво Shell Eco-marathon от 22 до 24 май на пистата Ногаро във Франция.

Ниският разход на автомобила става благодарение на хибридния двигател – комбинация между двигател с вътрешно горене и електродвигател. За конструирането му студентите са използвали ултракондензатори (алтернатива на литиево-йонната батерия), които се зареждат за секунди и бавно отдават енергията си. „Хибридните двигатели са бъдещето на автоиндустрията. Те могат да намалят разхода на гориво средно с 50% , както и да намалят отделянето на вредни емисии”, заяви капитанът на отбора Желязко Картунов. STH1 е икономичен и заради светодиодните фарове, които спестяват електрическа енергия.

Автомобилът е със задно предаване, тежи само 130 кг и е висок 1,10 метра. Той може да развие до 37 км в час. Българският еко автомобил е направен от алуминиево шаси с купе от плексиглас и PVC. В купето има два педала – газ и спирачка, без скоростна кутия.

Десетте студенти от Техническия университет са конструирали автомобила само за 4 месеца.
„Надяваме се следващата година да има повече български отбори и от други университети, които да представят страната ни на европейския Shell Eco-marathon 2009. Вярваме, че българските студенти имат потенциал да създадат новаторски и енергийно-ефективни превозни средства като по този начин да дадат своя принос за намиране на бъдещи решения на глобалното енергийно предизвикателство.”, каза Малина Атанасова, изпълнителен директор на Shell България ЕАД.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.