Няма концесия, ама няма и магистрала “Тракия”

Договорът за концесия за магистрала “Тракия” ще бъде развален, съобщи министър Гагаузов. Концесионерът не е внесъл в нужния срок документи за банкови кредити да строи магистралата.
След дълго извиване на ръце концесионерът да построи магистралата по цени отпреди 5 години, той се съгласи. Сега е видял, че не му излиза сметката и се е отказал с оправдание, че не намерил кредити.
Сега Гагаузов вика – ще вземем пари от излишъка и ще построим магистралата. Няколко фирми ще строят – на Васил Божков, на Георги Гергов и др., подобни на тази на брата на Пътния фонд, дето беше взела поръчки за 200 млн. от батко, а него сега го разпитва прокуратурата.
Срещу тази концесия скочиха всички – как щяло така португалска фирма да взима парите (а концесионерът беше и с 50% държавно участие на две фирми – “Автомагистрали” и “Техноекспортстрой”). Как щяла държавата да им гарантира определен годишен доход и т. н. Ами никой инвеститор не строи, без да си възвърне инвестициите и да спечели.
Но българинът е готов да седи без магистрала, само някой да не вземе пари.
Всевъзможни лобита, политици и т. н. натиснаха отвсякъде тази концесия, за да пропадне. Сега няколко фирми ще си разделят около 200 км непостроена магистрала да я строят. Но на цена вече не 2,7 млн. евро на километър, колкото беше в договора за концесията, а 2-3 пъти повече (за сравнение на такива скъпи цени се строи магистрала “Люлин” край София). Да, няма преувеличение. Самият министър Гагаузов, след анализ на “Прайсуторъхаус” каза, че не е изгодно да се прекратява концесията за магистрала “Тракия”, а да се подобрят параметрите по договора. Защото нова сделка, търг и т. н. ще забави магистралата с 1,5 година и ще я оскъпи със 100 млн. лева. Това обаче беше преди 3 години, забавянето вече е много по-голямо, оскъпяването – също. Приятелските строителни фирми ще се облажат повече.
Така се получи. Магистрала няма да има още 5 години поне. Гагаузов обещава за 2 години да построи липсващите 100 и нещо километра до Бургас. За София – Калотина – последна грижа.

Как ще стане? Някой трябва да даде почти целия бюджетен излишък за това. Няколко фирми ще се бият кой колко да лапне, пак ще има търгове, дела.
През това време към Бургас ще има опашка от коли, задръствания, катастрофи. В участъка ще загинат повече хора, отколкото милиони струва строителството. Български работи.

На практика след няколко години приказки се видя, че министър Гагаузов е една самоходна бутафория – много приказки, а магистрала няма, в строителството на пътищата – далавери, в строителството в градовете и по морето – също. Но Гагаузов важно се изказва и се надува като министър.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.