Милиард от мачове или за трагедията на БНТ и СЕМ

След Евро '08, обществената телевизия ще изпусне и първенството на България

„Диема вижън“ посрещна Евро 2008 с изцяло променена визия на каналите си. Изпълнителната директорка Лоранс Миал-Д’Аут, под чийто надзор са и канали като ТV 1000, „Хистъри ченъл“ и „Експлорър“, водеше представянето през септември м.г. в София, облечена в костюм на жената-котка от „Батман“. Снимка: Булфото

Две години след като „Диема Вижън“ разби статуквото и спечели тв правата за Евро’08, шампионатът стана повод БНТ отново да напомни за нефелното си ръководство. Седмица след старта на първенството на 10-ия етаж на „Сан Стефано” 29 (там се концентрират тв-шефовете) разбраха, че няма да излъчват най-голямата спортна надпревара на Стария континент. Зрителите още загряват телефоните на БНТ с възмутени обаждания, че т. нар. обществена телевизия не е осигурила безплатен достъп до най-зрелищното спортно събитие от обществено значение.
Народното недоволство принуди шефката на дирекция „Информация” Вяра Анкова да дава обяснения в сутрешния блок за това как БНТ много искала да купи правата, но попаднала на непрозрачен търг и затова „Диема” се сдобила със златната кокошка. В оправданията се включи и шефката на БНТ Уляна Пръмова с две извинителни пред феновете интервюта. От тях се разбра как държавната телевизия е станала жертва на недобросъвестна посредническа агенция (Sport5), която направила търга; че УЕФА е променила правилата за продажбата на тв-права, без на „Сан Стефано” 29 да знаят за това; че цените за правата са скочили с 500 % от предишното първенство; че БНТ изпратила оферта от 2 млн. лева (във второто публично обяснение на Пръмова сумата вече бе 2 млн. евро), но никой не й отговорил. Така подчинените на Пръмова до последно не знаели, че става дума за търг. Освен това от пресконференция на „Диема” разбрали, че са загубили лиценза. (Последното е запазена марка на държавната телевизия – например цяла Европа знаеше за новите правила в песенния конкурс „Евровизия”, според които България отпадна от директните финали, само в БНТ до последно отричаха, а след това останаха като попарени.)

НЕадекватното поведение на СЕМ

Трагизмът в постановката на БНТ се засили на десетия ден от старта на Евро’08, когато Пръмова и управителният съвет отидоха при арменския поп – СЕМ и се оплакаха от неприличното поведение на „Диема“. БНТ и СЕМ застанаха в поза на защитници на правата на зрителите. Днес СЕМ ще решава как да принуди „Диема” да преотстъпи правата за последните мачове и на БНТ. И това с 2 години закъснение, след като правата вече са продадени.

Генералната директорка на БНТ Уляна Пръмова. Снимка: Булфото

Шефовете на държавния тв-канал намокриха със сълзи рамото на СЕМ-аджиите и те се заканиха да бранят интересите на БНТ и на обществото, при това чак в Брюксел. За целта ще пишат не само до ЕBU (Европейският съюз за радио и телевизионно разпръскване), до комисарката по медиите Вивиан Рединг и до ЕПРА, но и до УЕФА. Регулаторите ще обяснят на европейската футболна централа как не може ей така да прецаква българските зрители, продавайки шампионати от ранга на Евро’08 на кабелна телевизия без национално покритие.

Медийните гурута тръгнаха да умуват как да изземат финалните и полуфиналните мачове от европейското от „Диема” и да ги поднесат на БНТ. Това можело да стане с декларация на СЕМ. Защо регулаторът на електронните медии да не премести едно европейско, където си иска? За целта щял да задължи „Диема“ да сублицензира най-гледаните мачове към една от трите национални телевизии – БНТ, бТВ, Нова ТВ.
Може би се сетиха, че на големите пазари подобни първенства се поделят от медиите – например в Германия то се предава от ZDF и ARD, а във Великобритания – от Би Би СИ и ITV.

Размисли и страсти от национален обхват

„Диема“ се разпространява по кабел и сателит. Според статистиката у нас 65% от домакинствата (2.9 милиона) са кабелизирани, 3% имат сателит, а 34% гледат само ефирни телевизии.
Една от причините БНТ да бъде сигурна в придобиването на правата върху Евро’08 бил фактът, че УЕФА ще даде европейското на ефирна телевизия с национално покритие (БНТ претендира, че има 98% покритие). Освен това до този момент държавната телевизия взимаше правата по презумпция на много ниски цени като член на EBU (Европейски съвет за радио- и телевизионно разпръскване). Към момента на наддаването „Диема“ не отговаря нито на изискването да е национална, нито да е ефирна тв – тогава тя се транслира чрез 400 кабелни оператори, като стига до 60% от семействата с кабелна тв и участва в конкурсите за ефирна аналогова честота в София, Варна и Пловдив. Надпреварата се повали преди няколко месеца, а правителството одобри Национален цифров план, който предвижда тези честоти да отидат за цифровизация.

Играй по правилата, ще променяме играта

За шампионата в Австрия и Швейцария УЕФА обаче променя правилата – т. е. изискванията тв-правата непременно да отидат в национална ефирна телевизия. Според служители на БНТ промените е наложила посредническата агенция Sport5. Осведомени твърдят, че в наддаването участва и бТВ, но се отказва на по-ранен етап. До финала остават БНТ и медийната компания „Диема Вижън“ (след като купува лиценза за Евро 2008 става собственост на шведската Modern Times Group и лондонската Apace Media). Неофициалната информация сочи, че държавната телевизия е оферирала 2 млн. лева, въпреки че купува Евро ’04, в което играе и българският национален отбор, срещу 1,1 млн. евро.
До последно подчинените на Пръмова явно са се надявали да получат правата за излъчване поне на 50% от срещите от настоящото първенство, но и тук удрят на камък. Колко точно са платили от „Диема” е търговска тайна, като според запознати сумата е с пъти по-голяма от предложението на БНТ (в медиите излезе информация за платени повече от 2 млн. евро).

Според анализатори БНТ не случайно е предложила по-ниска сума, разчитайки, че като ефирна и национална медия ще успее. Но преобладаващото мнение е, че държавният тв-канал е загубил битката от безхаберие и слаби мениджърски и маркетингови умения.
Ако наистина искаха да купят първенството, щяха да реагират навреме, а не сега да сипят с 2 години закъснение обвинения за непрозрачност на процедурата, за високите цени на спортните тв-права, за начина на препродаване, за защита интереса на обществото и т. н.
Междувременно УЕФА изпрати становище, в което категорично заявява, че търгът е проведен по правилата. Ако някой се оплаква, то централата щеше да получи жалба. Такава до момента няма, казаха от УЕФА. Освен това футболната централа не е използвала посредник. Sport5 бил консултант.

1 милиард евро приходи от мачовете

За първи път в историята на европейските футболни финали приходите ще надхвърлят 1 милиард евро. Точната сума от първенството в Швейцария и Австрия възлиза на 1,3 милиарда евро и е рекордна в 48-годишната история на еврошампионатите.
В сравнение с финалите преди четири години в Португалия приходите от продажба на медийни права са нараснали с 47%. Тогава в касата на УЕФА влязоха 852 млн. евро. Очаква се чистата печалба тази година да бъде 250 милиона евро, съобщиха от УЕФА. Голяма част от приходите ще бъдат от продажбата на телевизионни права, които за първи път не бяха раздадени като общ пакет. 280 млн. евро ще донесе спонсорството, продажбата на VIP пакетите – 130 милиона евро, а 1,05-те милиона билети ще донесат още 90 милиона евро.
Интересът към футболния турнир на Стария континент ще победи олимпиадата в Пекин, категорични са експертите. Така Евро’08 ще избута игрите на второ място в почетната стълбичка по зрителски интерес. По традиция първенец е Мондиалът.

Финалът на Евро’04 между Гърция и Португалия е проследен от 161 млн. зрители, или повече от което и да е спортно мероприятие по време на олимпийските игри в Атина същата година. Като цяло обаче тогава игрите са събрали повече аудитория от европейското. Тази година се очаква цифрите да се обърнат в полза на Цар Футбол.
Най-гледаното до момента спортно събитие в световната история е финалът на Световното първенство по футбол през 2002 г. между Германия и Бразилия. Двубоят са изгледали 261 млн. зрители.

Рекламен спот на финала – 120 000 евро в Европа срещу 4500 лева у нас

Евро 08 ще бъде и най-скъпото първенство и у нас. Не случайно четири месеца преди старта му „Диема“ вече беше разпродала повече от половината си рекламно време. Медията предложи на рекламодателите три пакета, в зависимост от броя на спотовете. Най-скъп бе т.нар. „златен пакет“. Той включваше 68 излъчвания на 30-секундни рекламни клипове срещу 299 хил. лева (без ДДС). „Сребърният пакет” предлагаше 51 спота срещу 228 хил. лева. В „бронзовия“ пък 38 клипа се търгуваха за 149 хил. лева. В офертите са калкулирани по 4 спота във финалното дерби на Евро ’08 в „златния“ пакет и по два в „сребърния“.
Различни пакети, договорени от УЕФА, имат и спонсорите, между които са Аdidas, Carlsberg, Canon, Coca-Cola, JVC. Спонсорските заставки на KIA, Hyundai, Continental, MasterCard, Macdonald’s пък са извън рекламните блокове. Заради разликата в размера на телевизионния и рекламния пазар, тарифите у нас са в пъти по-ниски в сравнение с някои западноевропейски държави. Например германската ARD предлага 30-секундна реклама на финалния двубой за 120 хиляди евро, а в България същото време за същия мач струва 4500 лева.

Драго Драганов, Катя и Здравко от дует „Ритон“ и Ана-Мария Тонкова на пресконференция в БНТ за представянето на Deep Zone & Balthazar на Евровизия. От БНТ до последно твърдяха, че нашите представители ще участват направо на финала. Снимка: Булфото

Само за сравнение БНТ едвам успя да покрие разходите си по Евро’04 с рекламни постъпления. Тогава държавната телевизия отчете рекордни загуби, след като бе задължена да излъчва заставките на официалните спонсори, без да пуска свои рекламодатели. Сега това едва ли ще се случи, тъй като спонсорските клипове ще са извън времето, предвидено за останалите реклами, коментираха преди време от „Диема“. На световното по футбол през 2006 г. БНТ купи правата за мачовете за 2,5 млн. долара, а имаше брутни рекламни приходи около 8 млн. лв.

Евро ‘04 срещу Евро ‘08

Според проучванията, у нас Евро’08 се гледа два пъти и половина по-малко спрямо Евро’04. Основната причина е начинът на разпространение на „Диема“. Въпреки това кабелният канал вече отчита сериозни успехи – нареждайки се веднага след Би Ти Ви по пазарен дял в деня на откриването на първенството. Това неизменно се отразява и върху интереса на рекламодателите.

Оператори в страната пък отчитат бум на новите абонати на кабелна телевизия заради европейското по футбол. Повече от 30 000 пък са запалянковците, които всеки ден следят двубоите в Австрия и Швейцария безплатно чрез специалния сайт на „Диема“ – ontheweb.bg/euro2008. Феновете на най-разпространената игра в света имат и друга алтернатива – предлаганата от много интернет доставчици iptv.bg, както и незаконните сайтове като free-live-tv.info, който предава на живо първенството, въпреки че картината не е брилянтна. Подобен е и сайтът onlinetvbg.com.
Пиратските алтернативи обаче едва ли ще попречат на кабелния тв-канал да отчете рекордни рекламни приходи, не само защото едни и същи реклами се въртят и в ефира, и онлайн.

БНТ ще се размине и с мачовете от А група

По-добре бТВ да бяха взели еврошампионата, каза пред столичен всекидневник шефката на БНТ Уляна Пръмова преди дни. Тя е категорична, че СЕМ не може да даде финалните мачове от Евро’08 на държавната телевизия, защото не може да се бърка в търговските отношения. За компенсация т.нар. обществена телевизия е купила следващия Мондиал, но благодарение на EBU, който е придобил правата за ефирните обществени телевизии.

Тв каналът, който се издържа с пари от данъкоплатците (68 млн. лева е субсидията за тази година, плюс приходите от реклама, които за 2007 г. са били около 5 млн. лева), най-вероятно ще загуби лиценза и върху републиканския шампионат по футбол. Независимо, че БНТ има договор за още един сезон, към контракта на стойност 620 000 долара трябва да бъде подписан анекс, заради обезценяването на щатската валута. От фирмата, която държи правата – S.V.-R.S.A. – не крият, че ще предложат първенството и на други телевизии. Ще го излъчи тази, която предложи по-добри финансови условия. Както стана и с европейското. Шефовете на държавната телевизия обаче този път отрано намекват, че няма да платят непосилни суми от 3 до 7 милиона (такива цифрите се споменават публично), за да излъчат мачовете от А футболна група. Ако БНТ не успее да „изрекетира” специална оферта, не е ясно дали ще бъде от полза на обществения интерес да купи за няколко милиона мачовете на професионалните ни отбори, след като от тях отпадне шампионът ЦСКА. Така поне БНТ ще оправдае липсата на рекламни постъпления.

Димитър Цонев в кабинета си в БНТ. Обществената телевизия предвижда да му предостави по осем часа програмно време всяка неделя. Снимка: Булфото

От „Сан Стефано“ 29 неуморно повтарят, че не са търговска организация и че не се състезават с комерсиалните телевизии. Доказаха го с „елегантната“ абдикация да излъчват футболното първенство на Стария континент. Да се готвят и други събития, които в останалите държави генерират сериозни приходи от реклама…
Затова, вместо да се мъчи в тежки преговори и непрозрачни търгове, БНТ да даде цялата власт на зам.-програмния директор Димитър Цонев и компания. Бившият говорител (на новините, също и на експремиера Симеон Сакскобургготски и на БТК) наесен ще осъществи епохални програмни начинания – осемчасово предаване ще тества нервите и издържливостта на тези, които нямат кабелна телевизия. Всяко едно издание на „В неделя с…“, в което ще участва и дъщерята на Цонев, държавната телевизия ще финансира с по 81 000 лева. Заради източването на 5 млн. лева покрай гигантското предаване Борислав Геронтиев преди десетина дни подаде оставка като програмен директор на БНТ. Според него с тези пари държавната телевизия е можела да купи правата за Европейското първенство по футбол 2008.
Все пак БНТ не случайно е т. нар. обществена телевизия и едва ли някога ще стане толкова гледаема, че да се издържа от реклами.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.