Нова ТВ закъсва*, шефовете оптимисти

Гледай и не вярвай на ушите си - Ники Кънчев и Нико Тупарев си тръгват, телевзизията се тресе от скандали

Изпълнителният директор на Нова ТВ Павел Станчев. Телевизията го закъса, но той е уверен в успеха й. Снимка: Булфото

Нова телевизия влиза в своя залез, след като категорично загуби схватката с най-големия си конкурент бТВ през изминалия тв-сезон. Доказателство за това са не клюките в жълтите вестници, че столът на изпълнителния директор Павел Станчев се клати, че той е в конфликт с шефката на борда на директорите Силва Зурлева, а безмилостните рейтинги.
Последният директен сблъсък между двете частни национални телевизии – песенните формати „Мюзик Айдъл“2 и „Пей с мен“ – е печален за Нова ТВ. Риалити шоуто по бТВ, продуцирано от „Междинна станция“ на Иван (Христов) и Андрей (Арнаудов), счупи рекордите по гледаемост. Финалът му бе проследен средно от 1,75 млн. зрители ( 23,8% рейтинг), а средният пазарен дял достигна 65%. В пиковия си четвърт час предаването привлече над 2,2 милиона зрители (77,4% дял).

Не пей с мен

Продуцираното от фирмата на Слави Трифонов „Седем осми“ шоу „Пей с мен” се оказа неподозиран провал – на финала събра едва 10,8% рейтинг, който се измерва в 1,2 млн. българи пред малкия екран. А преди месец изпълнителният директор на Нова ТВ Павел Станчев уверено каза в интервю за e-vestnik (виж тук), че “Пей с мен” започва да набира скорост, че накрая има огромна награда от половин милион лева, каквато никога не е давана в България и колкото повече приближава финала, толкова интересът към предаването ще расте. Уви, увереността на директора Станчев остана без покритие.
Резултатите смазаха вечно гордите български шефове на гръцкия тв-канал (Нова ТВ е на гръцката „Антена груп).
След като риалити форматите превзеха тв-пазара и у нас, с тях вече се измерва коя медия се гледа повече. Риалити предаванията станаха единица мярка за привличане на зрители и затова големите медии хвърлят основните си усилия в създаването на качествен продукт.
Надпяването между двете най-големи частни телевизии стартира с разлика от две седмици, продължи три месеца, а в началото дори се застъпваше в ефир. Нова ТВ обаче съзря, че губи и измести шоуто си с час по-късно.

Миро държи в ръце наградата от 500 000 лв. за надпреварата в „Пей с мен“. Голямата сума не помогна на шоуто да догони „Мюзик Айдъл“ на бТВ. Снимка: Булфото

Ако бТВ е продала цялото рекламно време на „Мюзик Айдъл” (по 10 700 лева за 30-секунден спот), предварително разчети предвиждаха приходи на стойност 18 млн. лева. (Предишният сезон, по неофициална информация, те са били около 15 млн. лева). Нова ТВ търгуваше времето на „Пей с мен” между 4800 и 7200 лева. Според изчисленията медията очакваше около 8 млн. лева постъпления. Трифонов и компания дадоха най-голямата сума за награда досега в българска телевизия – 500 000 лева, но и парите не спасиха предаването от крах. Разглезеният зрител оцени, че съдържанието има особено значение за привличането на вниманието му. Така „опосумите” Иван и Андрей с индиректната помощ на Нико Тупарев вкараха бигбрадърски елементи в “Мюзик айдъл” и го превърнаха в бестселър на пазара.
Равносметката от пеенето е, че бТВ започва подготовката за „Мюзик Айдъл” 3, отново със същия продуцент. Нова ТВ пък безнадеждно умува кое риалити да противопостави, за да си върне рекламодателите. Принципът на т. нар. „проба-грешка, проба-грешка”, в нейния случай май е „грешка-проба, грешка-грешка”.

Господари на цензурата

бТВ е лидер и сред останалите развлекателни програми – средният рейтинг на „Комиците” и „Аламинут” не пада под 10-11%. Единствената продукция на Нова ТВ в тази категория е „Господари на ефира” с гледаемост – 7-8 пункта. А Нова ТВ замалко щеше да изпусне и „Господарите” заради проблеми между шефовете на телевизията и продуцента на предаването Джуди Халваджиян. Той на няколко пъти заплаши опонентите си чрез медиите, че може да „пренесе” качествения си продукт в друга телевизия, а защо не и в най-големия враг бТВ. Скандалът се разпали преди няколко месеца – управата на Нова ТВ „помолила” Халваджиян да не излъчва репортаж, насочен срещу Слави Трифонов. В материала няколко от участниците в миналогодишния конкурс „Танцувай с мен” се оплакали, че Трифонов и екипът му не изпълнили обещанията си – не им осигурили участие в турнето си, не записали клипове и т. н. Откровените кадри отлежаваха повече от месец и половина, преди да бъдат изтупани от цензурата. Официалната позиция на Нова ТВ бе, че в тях липсва позицията на „Седем осми”. Опитите за цензура върху външната продукция „Господари на ефира” бяха предвестник за лошата комуникация между шефовете и външните продуценти и последиците от нея.

Горещо – Нико и Ники си отиват

Нова ТВ се обезкърви, при това благодарение на собствените си умения. Медията вече няма да е същата, след като от нея си тръгнаха две от емблематичните й имена – водещият Ники Кънчев и продуцентът Нико Тупарев, доскорошен шеф на „СИА адвъртайзинг”. Фирмата е в основата на мегапродукции като трите сезона на Биг Брадър, двата на ВИП Брадър, „Стани богат”, „Сделка или не” и други.

Павел Станчев (вляво) и продуцентът Нико Тупарев по времето, когато бяха в добри отношения след успеха на Тупарев с Биг Брадър. След конфликт със Станчев, Тупарев напусна Нова ТВ и ще работи за конкуренцията. Снимка: Булфото

Разводът с Нова ТВ, която иначе шумно, дори в компанията на Слави Трифонов промотира новия си офис миналата есен, бе заради четвъртият сезон на Биг Брадър. Тупарев (и той чрез медиите) обяви, че няма да работи повече с изпълнителния директор Павел Станчев. Продуцентът бе обиден, защото докато текли преговорите за шоуто, Станчев се договорил зад гърба му с останалите му съдружници в „СИА адвъртайзинг”. Тупарев окачестви поведението на Станчев като нелялно и го призова да си подаде оставката, ако четвъртият Биг Брадър се провали. Станчев пък отвърна, че няма подобни намерения, защото е уверен в успеха на новия „брадърски” сезон. Той ще се прави пак от „СИА”, но в лицето на признатия спец в рекламните клипове Димитър Митовски. Разсърденият Тупарев в момента прави собствена продуцентска компания, два-три проекта за бТВ (единият – „Фермата”, много ще прилича на Биг Брадър) и поне още един за БНТ.
От екрана на Нова ТВ от Нова година ще слезе и Ники Кънчев, който тръгва с хората на Нико Тупарев. Правата върху „Стани богат” изтичат в края на годината. Къде ще отиде Кънчев не ясно, но той е един от символите на Нова ТВ.

Искрено и лично за кадровите проблеми на Нова

Нова телевизия демонстрира първокласно творческо безсилие в създаването на собствени телевизионни лица и реши за „по-евтино” и лесно да използва чужди. Медията предостави ефирно време на предаването „Искрено и лично”, което Миглена Чакръкчиева (по-известна като Ангелова, ако вече не се е развела с поредния си съпруг) прави по бТВ почти 8 години. Докато в Нова ТВ се чукаха с шампанско, че са задигнали голямо име на вечния си противник, то в телевизията на Мърдок негласно се радваха, че са се отървавали от Ангелова-Чакръкчиева. Тя се прочу и когато на последната й венчавка фоторепортер от вестник „Експрес“ се оплака, че е бит от жениха и приятелите му. Това неминуемо се отрази на рейтинга на сутрешното й шоу. Трансферът пък ще се окаже от онзи тип, в който печеливша страна няма.

Миглена Ангелова – Чакръкчиева (на заден план е съпругът й) е новото лице на Нова ТВ. Снимка: Булфото

Подобна е и ситуацията от идването на „Седем осми” в Нова ТВ. Ръководството на телевизията показа тимуровска наивност и хъс да победи „Мюзик айдъл”, като „зае” Слави Трифонов. Той пък не изневери на традицията и на чужд терен, че продуцираните от него предавания не се радват на успех. Дори и срещу половин милион лева награда. Евентуално преминаване на Слави и шоуто му към Нова, независимо че миналото лято подписа нов, тригодишен контракт с бТВ, няма да спре упадъка на гръцката телевизия.

Сделка или не

Нова ТВ безспорно преминава в отбора на губещите телевизии. Едва ли някой от последните й скъпоструващи проекти ще се появи отново, след като медията се провали не само с луксозното риалити „Островът на изкушението”, но и „Пълна промяна” не оправда очакванията на създателите си. Докато вечният й съперник пуска формати-дебютанти като „Великолепната шесторка”, “Форт Бояр” и „Ясновидци”, при това със завиден успех, подчинените на Минос Кириаку се лутат и експериментират с нови заглавия. Сгромолясването й трябва да се търси и в непостоянното програмиране. То не само че превръща аудиторията в нелоялна, но отблъсква и рекламодателите.
Причините за липсата на сделка с двата най-важни сегмента на пазара могат да се търсят и в недалновидния мениджмънт, непрофесионалния PR, непознаване на спецификата на пазара и в конфликтите измежду българското ръководство на телевизията.
В медийните среди отдавна се говори за неразбирателство между изпълнителния директор Павел Станчев и Силва Зурлева, шеф на борда на директорите на телевизията. Според неофициална информация двамата не си говорят, освен пред публика и по необходимост. Напрежението помежду им се засилило след провала на „Острова на изкушението”, но избуяло около скандала с „Господари на ефира”. Провалът на „Пей с мен” и грандиозният „семеен” конфликт с Нико Тупарев, прелели чашата на търпение на Зурлева. От среди на Нова ТВ твърдят, че неотдавна тя пътувала до Атина, където за пореден път напомнила на магната Кириаку провалите на Станчев. Ако той не си тръгне преди старта на есенния сезон, то евентуален неуспех на Биг Брадър 4 със сигурност ще му коства позицията в „Антена груп”, прогнозират наблюдатели. Според тях Станчев трябва да поеме отговорността за нерадостната съдба на медията (въпреки че пусна кабелния канал Нова плюс) през последната една година.

Телевизионен отечествен фронт

Отслабените позиции на Нова ТВ на отечествения тв-пазар ще пренасочат инвестиции в нейните конкуренти. Безспорно най-големите ще са в бТВ, която няма нискорейтингов проект през последните два сезона. Ако каналът на Мърдок у нас доскоро спорадично губеше битката с Биг Брадър, то с „Мюзик Айдъл” 2 даде сериозни заявки в жанра с генерираните рейтинги и пазарни дялове. А след съюзяването с майстора в дисциплината Нико Тупарев, на Нова ТВ не й остава нищо друго, освен да последва Големия брат: „Гледам и не вярвам на ушите си”.
Звучи нелепо, но докато бТВ надвива Нова ТВ, от ситуацията ще се възползва и БНТ. Държавната телевизия, която от идването на шефката Уляна Пръмова, е в съзнателна кома, също ще пусне риалити шоу (естествено made by Нико Тупарев). Първите стъпки в най-печелившия за телевизиите жанр ще станат в навечерието на предизборната надпревара. Рязката смяна на посоката подсказва, че някой съзнателно иска да засили измършавелите позиции на БНТ, за да прокарва безпроблемно, ефективно и на минимални цени (а защо не и напълно безплатно) политико-икономическите си прозрения. Нищо чудно и най-младата, т. нар. четвърта национална ефирна телевизия ТВ2, също да премери силите си и да издърпа зрители от някой от тримата дългогодишни фаворити.

–––––––––––––

* Б. р. – Първоначалното заглавие на статията беше „Нова телевизия залязва…“ но след критиките във форума, че статията е „поръчкова“ и „платена“, редакторът си взе бележка, че заглавието е пресилено и тенденциозно, което създава някои погрешни впечатления. Но фактите в статията все още не са оспорени. За да успокоим вълненията на читателя, обещаваме, че ще обърнем внимание и на други телевизии, защото – частни или държавни – те по същество са концесионери на национален ефир и дейността им не е само тяхна вътрешна работа.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.