Как основателят на „Гугъл“ ще съсипва околната среда

Съоснователят на Гугъл Сергей Брин е на път да осъществи мечтата си да полети в космоса. Полетът обаче обезсмисля усилията на концерна в опазването на околната среда. Снимка: Ройтерс

Интернет-милиардерът и един от основателите на „Гугъл“ Сергей Брин обяви намерението си да полети в космоса с руската ракета „Съюз”. Полетът обаче ще отдели в атмосферата толкова въглероден диоксид, колкото произвежда средностатистическият калифорниец за седем години. А начинанието противоречи на усилията на „Гугъл“ за опазване на околната среда.

Сергей Брин кара екологичен автомобил-хибрид, а на покрива на основания от него и от Лари Пейдж интернет-концерн „Гугъл“ е инсталирано едно от най-големите съоръжения за слънчева енергия в САЩ. Двамата мъже използват фирмата си, за да насърчават развитието на алтернативните енергийни технологии, които скоро трябва да произвеждат ток, който да е по-евтин от тока от въглища. 34-годишният милиардер Брин демонстрира, че се интересува не само от всекидневната си работа на собственик на най-голямата търсачка в света. Сърцето му копнее със същата сила и за космоса. Което в днешно време е задължително за един преуспяващ калифорнийски интернет-мениджър.

В него е заложена и страстта към модерната техника. На шест години той пристигнал с родителите си от Съветския съюз в САЩ. А днес мечтае да полети в космоса поне един път и да усети безтегловността. „Убеден съм, че космосът ще бъде експлоатиран за комерсиални цели”, казва Брин. Доказателство за това е и макетът на разработения за частни суборбитални космически полети SpaceShipOne, който виси във фоайето на централата на „Гугъл“ в Маунтин Вю. Брин е отделил милиони и за наградата X Prize – състезание за разработване от частни инвеститори на първия космически уред, който ще кацне на Луната.

В средата на юни Брин направи голяма стъпка към осъществяването на първия си космически полет. Той преведе пет милиона долара на американската фирма Space Adventures, с което си запази билет за 2011 година, който трябва да му позволи да полети с ракетата „Съюз”. Ако полетът наистина се осъществи, ще му струва повече от 35 милиона долара.

Имиджът му на природозащитник обаче трудно се съвместява с хобито му на астронавт, твърди Дейвид Кройцър от изследователския институт Heritage Group във Вашингтон. „Брин е безумно непоследователен, казва Кройцър. От една страна предупреждава за последствията от промените в климата, а от друга с полета си ще изпусне в атмосферата големи количества въглероден двуокис.” Говорител на „Гугъл“ посочи, че е прибързано да се спекулира с влиянието на полетите на ракетите върху околната среда. И тъй като Брин просто се възползвал от една вероятност, „може да се окаже, че изобщо няма да полети.”

В отговор британският енергиен експерт Стивън Фоукс има конкретни цифри. От години той се интересува от космическия туризъм и е изчислил количеството въглероден двуокис, отделяно при полетите. Според тези изчисления при старта на ракетата „Съюз” на сметката на Брин ще бъдат вписани 71,5 тона въглероден диоксид. При това без да е отчетено количеството енергия, необходимо за транспорта на командира на полета и на втория пътник, както и изграждането на ракетата-носител и транспортната капсула. При суборбиталните полети, които ще бъдат предлагани от фирмата Virgin Galactic още от следващата година, емисиите въглероден диоксид са много по-малко и според Фоукс възлизат на три тона на пътник.

Брин обаче ще произведе по пътя си от космодрума Байконур към околоземната орбита толкова въглероден диоксид, колкото отделя един средностатистически калифорниец чрез разхода на енергия в дома си и чрез автомобила си за седем години. А огромното съоръжение за слънчева енергия на „Гугъл“ ще трябва да работи повече от две седмици, за да компенсира това количество. Една енергоспестяваща крушка ще трябва да свети 275 години без прекъсване, за да спести 71,5 тона въглероден диоксид.

„Боя се, че природозащитниците ще използват тези числа и скоро ще започнат да протестират срещу космическия туризъм”, казва Фоукс. Затова тези, които организират космически пътешествия или суборбитални полети, трябва да предлагат възможността емисиите въглероден диоксид да бъдат компенсирани чрез сертификати. Организаторът на космически пътувания Space Adventures нямаше подобна опция при петте полета, проведени до сега, но според говорителката на компанията обмисля подобен ход. Идеята е туристът да инвестира в щадящи климата на земята мерки, които да компенсират отделения при полета въглероден диоксид.

„Гугъл“ вече използва подобни сертификати и затова световният бизнес на компанията е неутрален по отношение на въглеродния диоксид. Концернът купува подобни книжа и за да компенсира отделените при полетите на Брин с фирмените самолети газове. За полета със „Съюз” тези сертификати биха стигнали до 2000 евро, смята Фоукс. Брин обаче не е убеден в значението им. „Понякога не е ясно как се получават тези компенсации”, каза той през ноември миналата година, запитан за пътуванията си с фирмения „Боинг 767“. „Когато посягаме към ниско растящите плодове като компенсация не означава, че се справяме с промените в климата.” Все пак, не е реалистично да очакваме, че хората ще спрат да пътуват. А това важи и за полетите на Брин в космоса.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.