Жул Паскен смути Москва с рисунки от парижките бардаци

Жул Паскен вижда света на публичните домове в розово

В московския културен център „Винзавод“ е открита изложба с палавото заглавие „Интимност да се предлага“. Еротичните рисунки на знаменития художник от България Жул Паскен (1885-1930) са представени заедно с френска еротична фотография от втората половина на XIX век.
Казват, че той взел четката, паднала от ръцете на Тулуз-Лотрек. В Париж от епохата на Гертруда Стайн и Хемингуей нямало по-голям познавач на света на бардаците и неговите доста захабени героини, от киснещия в монпарнаските кафенета български евреин Юлиус Мордехай Пинкас. Или Паскен, Жул Паскен, „принцът на Монпарнас“, гражданинът на света, приятелят на всички, и особено на Амедео Модиляни, Хаим Сутин и Диего Ривера, който смайвал даже видялата всичко парижка бохема с грандиозните си гуляи.

Жул Паскен

„Паскен беше много добър художник, и беше винаги пиян — целенасочено и привично пиян, но при това запазваше пълна яснота на мисълта“, нахвърля портрета му Хемингуей в „Безкраен празник“. Тази ясна мисъл, острото, неразмътено от литрите коняк око и твърдата, никога не трепереща, въпреки тези обстоятелства, ръка носят на Паскен славата на най-добрия карикатурист сред майсторите от парижката школа – прочутото мюнхенско сатирично списание „Симплицисимус“ не веднъж прибягва до услугите му.

Рисунка на Жул Паскен от изложбата

Акварел, молив, туш, леки бързи контури и въздушни цветни петна – този маниер толкова съответства на леките нрави, които той възпява. Тук, в публичните домове, болезнено неувереният в себе си Паскен (той се обесва преди откриването на собствената си изложба, след като прочита няколко отрицателни рецензии) се чувства като риба във вода – точно така преди него го тегли към бардаците и вечния несретник Тулуз-Лотрек. Проститутките с дебели задници и увиснали гърди, които лениво дефилират по „стаите“ както ги е майка родила, се превръщат в шаржовете на Паскен в антични хетери, палуващи под сянката на портика. Сякаш парижанинът от началото на миналия век може да намери своята Аркадия само в заведението на мадам Телие.

Стереоскопична еротична фотография от изложбата

Организаторите на изложбата са намерили превъзходна рамка за пикантното и иронично творчество на художника – колекция от френска еротична фотография от 1850 -1870 г. Жриците на любовта са представени като всевъзможни грации, одалиски, къпещи се или нескромни колежанки със запретнати поли, уж потънали в четене. За по-голяма нагледност хубавиците са снимани от два ракурса, за да се гледат снимките през стереоскоп, а на места са оцветени.

По в. Комерсантъ

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.