Поляците се замогват – тръгнаха по ресторанти

Поляците все по-често предпочитат да хапват по ресторантите, а не у дома. През миналата година те са изхарчили в заведения 4,8 милиарда евро. Снимка: елейчсикс.ком

Да вечеряш добре в Полша някога означаваше да обикаляш по магазините, за да купиш пресни продукти и да прекараш часове пред печката. Но за днешните полски граждани е по-приятно да потърсят кулинарна наслада в ресторантите, вместо в собствените си кухни.

Поляците се замогват на фона на динамично развиващата се икономика. По-дългото работно време и напрегнатото ежедневие означават и по-малко време за приготвянето на храна в къщи, на което техните баби са робували. Миналата година поляците са изхарчили рекордните 4,8 милиарда евро в ресторанти и кафенета, с около 50 процента повече в сравнение с предишната година, сочат статистическите данни на Евромонитор интернешънъл. Тези показатели са по-ниски, сравнени с Германия или с Франция, но са признак за индустриален бум в страната, където някога хората ходеха по ресторанти само в специални случаи.

Из цяла Полша никнат нови ресторанти и предлагат все по-разнообразни ястия. Само във Варшава може да се намерят заведения от пъб в чикагски стил до сръбски кръчми. Даниел Колецки, мениджър на ресторант „Сфинкс“ на улица „Нови Швят“, казва, че в последно време е забелязал четири нови заведения на варшавската улица, известна с модните си магазини. „Но въпреки това в столицата ресторантите не достигат и пазарът е отворен,” добавя той. „Доходите на хората растат и те могат да си позволят да излизат по-често. Не само че клиентите са повече, но поръчват и по-скъпи ястия“, посочва Колецки. „Около половината ни клиенти са млади, работещи хора.“

Според ресторантьора по-възрастните обикновено излизат за вечеря с цялото семейство. Те са свикнали да си готвят в къщи и с пенсиите си трудно могат да си позволят обилни вечери или обеди навън.

Ресторант „А. Бликле“, създаден през 1869 година, има редовни, по-възрастни клиенти, но директорът по продажбите Ева Катчук посочва, че повечето клиенти са млади хора, които предпочитат да обядват за половин час в приятна атмосфера вместо да хапват на крак в някое заведение. „Имаме доста посетители, които нямат време да приготвят храна в къщи и повечето от тях са сравнително богати“, отбелязва тя.

Но новата тенденция да се ходи по кръчми се отнася не само за ресторантите, от нея печелят и заведенията за бързо хранене. Taco Bell – верига, която се изтегли от Полша през 90-те, години на несигурност в страната – възнамерява да се върне, съобщи неотдавна в. „Дженник“, а Starbucks се готви да отвори първото си заведение в страната. През последните няколко години в полската столица се появиха и заведения за кебаб, а сега са осеяли главните варшавски улици както сергиите за хот дог – Манхатън. В много от тях работят араби, които за няколко злоти предлагат на забързаните варшавяни фалафели и газирани напитки.

Татяна Саракман от Kebab Faraon, посочва, че имат горе-долу постоянен брой клиенти за шестте години, през които тя работи в тази сфера, но по-голямата конкуренция кара собствениците да се стремят към по-приемливи цени.

По БТА/ДПА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.