Боби Макферин ще пее в София с българи. Защо го наричат човекът оркестър?

Уникалният артист е много повече от “Don’t Worry, Be Happy”

Боби Макферин и ръководителят на дамския вокален състав „Ангелите“ Георги Петков в Берлин през 2002 г. Снимка: Личен архив

„Човекът оркестър” Боби Макферин, известен у нас главно с хита си „Донт уори, би хепи”, ще пее заедно с българска фолклорна група на 21 юли в зала № 1 на НДК.
Боби Макферин, 58-годишен, е явление в съвременното музикално изкуство. Жанровата му принадлежност не трябва да се уточнява, защото той по неподражаем начин се вписва във всичките разновидности. По инерция може да бъде причислен към импровизационното творчество и практики, т.е. към джаза. Но представите на медиите, които свързват името на Боби Макферин единствено с попхита му от 1988 година “Don’t Worry, Be Happy” (Не се притеснявай, бъди щастлив), са опростенчески. На българската публика й предстои среща с уникален артист.
Биографията и животът на Боби Макферин са известни (интернет е за това). У нас не са известни обаче срещите му с българските артисти и ансамбли. Американският артист пренася стара традиция в съвременното музикално изкуство и същевременно разкрива нови пътища. От миналото Боби Макферин възкресява някогашното новаторско третиране на човешкия глас като музикален инструмент, предложено за първи път още през 20-те години на ХХ век от Дюк Елингтън. Но той го обогатява в съзвучие със съвременните практики (включително електронни), създавайки нови, атрактивни за публиката звукови тембри, откривайки неподозирани резонаторни възможности на кухините в човешкото тяло. Ползването на овладяните разнообразни вокални техники превръща Боби Макферин в непрекъснато търсещ и развиващ се артист и музикант. При това с много висок вкус и естетически критерий, който не признава стилови рамки. Съчетавайки в една програма Бах и Хендел, блусовата традиция, жизнеността на латино образците и импровизацията в джаза, той създава онзи културен мост, по който по-късно ще дефилират личности като цигуларя Найджъл Кенеди, тримата тенори Лучано Павароти, Хосе Карерас и Пласидо Доминго и други артисти и ансамбли, смесващи и обединяващи културните пластове на музикалната история, на “долницата” и “горницата” в естетическите представи.


Воден от непрекъснатото си творческо любопитство и стремежа към нови откривателства, Боби Макферин проявява интерес и към българските ансамбли, които предлагат оригинални, адаптирани или инспирирани от фолклора произведения. Такъв е случаят на срещата му с дамския вокален състав “Ангелите” и неговия ръководител Георги Петков. Това се става на фестивала SommerNachtsMusik/Spirits of Music в Лайпциг през юни 2002 година, в който Боби Макферин е главно действащо лице като солист и диригент на Лайпцигският “Гевандхаус” оркестър. В програмата са включени още: Найджъл Кенеди, ансамбъла Al-Kindi от Сирия, госпел хорът Kuumba Singers от САЩ, фолклорната певица Мари Бойн от Норвегия, еврейското мъжко трио Kroke от Полша, сопранът Андреа Рост от Унгария и мъжкия акапелен Vocal Sampling от Куба. Боби Макферин по свое желание се включва в концерта на българите, импровизирайки без подготовка върху стандартния репертоар на “Ангелите”. „И макар да му беше трудно и неуютно в сложните и съчетани български метроритмични схеми – споделя г-н Петков – той се справи чудесно.“ Програмата е заснета от телевизия ZDF и се предлага в няколко DVD продукта, но и до днес остава неподозирана и недостъпна както за българския аудиовизуален пазар (доколкото това понятие е уместно), така и за многобройните телевизионни и радиостанции, наводнили България.
Боби Макферин, известен у нас повече с хита си „Донт уори, би хепи“, всъщност е многостранен музикален талант, който свири дори с тялото си. Снимка: “Уондър мюзик”

В последно време Боби Макферин е установил по-тесни контакти с диригента Дора Христова и “Мистерията на българските гласове”, с които очаквахме да поднесе загатнатата изненада за концерта в София. Но двадесетина дни преди събитието певецът заяви, че желае да се срещне на сцената в НДК с дамския фолклорен хор “Ангелите”, който помни от 2002-ра година. Без предварителна репетиция, както и тогава в Лайпциг. А в нашата столица той идва от джаз фестивала North Sea в Ротердам (11-13 юли) – най-големия в Европа с участието на 1200 музиканти, представили се на 15 различни сцени в холандския град. Главната тематична насоченост на North Sea’2008 бе вокалния джаз, а Боби Макферин бе поканен като artist resident на компанията, включваща Касандра Уилсън, Даяна Крал, Ал Жеро, Ета Джеймс, Елайн Елайс, Шейла Джордан, Клио Лейн, Марк Мърфи, Фреди Кол, вокалната група New York Voices и др. Цялото това истинско съзвездие след Ротердам се пръска по различните концертни и фестивални сцени на Европа, а до нас пристигат само Боби Макферин в София и Фреди Кол в Банско.
В столицата рециталът на Боби Макферин се организира от новата агенция “Уондър мюзик”, която е една от малкото, оперираща с финанси от доказан произход и източник. Цените на билетите се движат от 60 до 150 лева. Но за артист като Боби Макферин те заслужават да бъдат дадени.

––––––––––

Текстът е по статия в новото издание за култура “Изкуство за продан”, месечно приложение на в. „Банкеръ”, със съкращения. Изданието е ориентирано към пазара на изкуството. Авторът е Владимир Гаджев, журналист и джазов критик, отговорен редактор на изданието.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.