Здравословни детски храни? Опаковките лъжат

Хранителните компании като Макдоналдс насочват рекламите си директно към децата. Резултатът е, че 32 на сто от подрастващите в Америка са с наднормено тегло. Снимка: Ройтерс

Повечето родители вече знаят, че подсладените безалкохолни напитки и мазният чипс не са най-здравословната храна за децата им. Но какво е положението със стотиците други широко разпространени и обичани от децата опаковани храни – полуготови спагети, замразени вечери и закуски от типа „Корни” – които най-малкото изглеждат по-здравословни.

Ново канадско изследване показва, че дори тези храни – повечето от които претендират от опаковките си, че са хранителни – не са това, което твърдят. Изследователи от университета в Калгари анализираха хранителните качества на повече от 360 подобни продукти, често рекламирани като fun foods (забавни храни) и насочени основно към децата, независимо дали са с весели рисунки или предлагат и детски филмчета или игри. Три четвърти от тези продукти например се продават в опаковки, изобразяващи анимационни герои.
Изследователите не са включили в изследването си т.нар. junk food (храни без особена хранителна стойност с високо съдържание на мазнини, сол или захар), но констатират, че близо 90 на сто от продуктите за деца не отговарят на установените стандарти. И още нещо – 62 на сто от храните, които учените отхвърлят, тъй като са „с ниско хранително качество”, твърдят от опаковката си точно обратното: че съдържат ниско количество мазнини, естествени вещества или калций. „Когато родителят види една храна, която твърди, че притежава определени хранителни качества, приема, че продуктът е хранителен, казва ръководителят на изследването Чарлийн Елиът, преподавател по комуникация и култура в университета в Калгари. Изследването ни показа, че в по-голямата част от случаите това определено не е вярно.”

Изследването, спонсорирано от канадския институт на здравето и публикувано в юлския брой на списание Obesity Reviews, показва, че за успешно пазаруване в магазина е необходима голяма доза съобразителност. От една страна родителите не трябва да се подлъгват по опаковките – учените установяват, че едва осем на сто от продуктите с липсващи хранителни вещества указват това на опаковката по някакъв начин. Около една пета от продуктите твърдят, че са здравословни, като показват анимационни герои, които спортуват. Елиът предупреждава, че дори някои от фактите на опаковката да са истина, храните може да са вредни за здравето.

За да оценят качествата на всеки отделен продукт, изследователите са използвали стандарти за хранителните вещества, определени от намиращата се във Вашингтон неправителствена организация Център за използване на науката в обществен интерес (Center for Science in the Public Interest) – коалиция от повече от 275 американски организации, свързани с храненето и здравето, включително и държавни институции. Стандартите допускат, не всички храни, предлагани на пазара за деца, да са перфектни в хранително отношение, но постановяват приемливи граници за съдържание на мазнини, захар и натрий. Като храни с ниско хранително качество се определят онези, при които повече от 35 на сто от калориите идват от мазнините или ако съдържат повече от 35 на сто добавена захар. Лимитът за натрий за една порция е 770 мг, за пицата, сандвичите и основните ястия е 600 мг, а за порциите готови закуски, супи, спагети или месо е снижен до 480 мг. Според закона етикетите на храните трябва да съдържат достатъчно информация, за да позволява на купувачите да изчисляват тези стойности.

Хранителната индустрия отдавна е обвинявана, че насочва рекламата си директно към децата. Те са невероятно податлива цел – децата под 12 години харчат повече от 25 млрд. долара собствени пари на година и влияят върху други 200 млрд. от семейния бюджет. Няма съмнение обаче, че понякога тези пари водят директно към напълняване – 32 на сто от американските подрастващи са с наднормено тегло, а 50 на сто от калориите, които децата под 18 години приемат, са под формата на мазнини или добавена захар.
Групите, които работят в обществен интерес, и Конгресът притискат компаниите да спрат да насочват рекламите си към децата и много от тях – включително „Макдоналдс“, „Дженеръл Милс“ и „Крафт фуудс“ – предприеха някои стъпки в тази насока като премахнаха от маркетинговата си стратегия анимационните герои и други образи, насочени към децата. Организациите за защита на потребителите обаче казват, че индустрията не е направила достатъчно. „Имаме нужда от глобални рестриктивни мерки, които да се налагат със закон”, казва Емили Робинсън, мениджър на Consumers International, която има представителства в 115 държави. Тя счита, че ако компаниите могат да определят политиката си сами, те просто ще продължат със същите незначителни инициативи. „Боим се, че този подход „на парче” е несериозен”, добавя тя. Попитайте който и да е родител в кварталната бакалия и най-вероятно той ще се съгласи с това.

По сп. Тайм

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.