„Голф“ VI спазва традицията? В България още шества „Голф“ II с пернишка регистрация

Новият „Голф 6“. Снимка: Аутокар

„Коя е най-бързата кола? „Голф“ II с пернишка регистрация“ – така гласи популярният български виц.

Любима марка на българските шофьори. Хем евтино на втора ръка, хем западно, че да се репчиш с него на пътя. Шега-майтап, докато в България се разраства броят на „Голф“ двойките, компанията „Фолксваген“ пусна „Голф“ шесто поколение.
В Интернет вече могат да се видят достоверни изображения на „Фолксваген Голф“ 6. Официалната премиера на модела е на изложението в Париж през октомври.
С него концернът „Фолксваген“ продължава традицията на един от най-популярните малолитражни модели в Европа и света, станал синоним на издържливост, надеждност и здравина. Компанията е продала над 26 милиона автомобила „Голф“ в целия свят, откакто първият модел излезе от завода през март 1974 година.
Шестото поколение „Голф“ носи всички характерни белези на рода си. (Виж по-долу описание за всяко поколение „Голф“).
В Германия най-евтината версия на „Голф“ 6 ще струва 16 500 евро (25 570 долара) или с около 200 евро повече от сегашния модел „Голф“ 5. За пръв път в него ще се монтира 1.2-литров, 3-цилиндров бензинов мотор с мощност 75 к. с., който обещава изключителна икономичност. До сега в предишните поколения голфове най-малките двигатели бяха 1.3-1.4 литрови. В новия „Голф“ ще е има за пръв път и 1.6-литров двигател TFSI с мощност около 200 к. с. На външен вид от последното поколение „Голф“ разлики се забелязват в задната част, където всички елементи са изцяло нови.

Новият "Голф 6". Снимка: Аутокар

Новият "Голф 6". Снимка: АутокарНовият "Голф 6". Снимка: АутокарНовият "Голф 6". Снимка: АутокарНовият "Голф 6". Снимка: АутокарНовият "Голф 6". Снимка: АутокарНовият "Голф 6". Снимка: Аутокар

Ето и развитието на легендарната марка през годините:

„Голф 1“: 1974-1983

Голф 1. Снимка: Фолксваген

Почти веднага „Голф 1“ започва да се продава изключително добре в Западна Германия и се радва на одобрението както на пресата, така и на купувачите. Анализаторите обявиха, че това е съвсем нов клас коли: малкият семеен хечбек. Разбира се, „Голф“ не е първият хечбек, но е първият, който започва да се харесва масово. Бързо „Фолксваген“ насочва производството си и към Бразилия и САЩ. Малко по-късно се появява и GТiSport Golf. Днес модификация на модела все още се произвежда в Южна Африка.

„Голф 2“ 1983-1992

Голф 2. Снимка: Фолксваген

За второто поколение „Голф“ от „Фолксваген“ добре разбират, че вече имат печеливша формула и следващата кола се нуждае от сравнително лека еволюция. Запазват се оригиналните остри линии, типичната задна част и всички, което веднага идентифицира една кола като „Голф“. В същото време купето е доста подобрено, а целият модел е направен по-съвременен. Тази тактика се оказва успешна и „Голф 2“ все още е много популярна кола, включително в България, където показва завидна издържливост на тукашните пътища. И има сравнително евтина поддръжка, защото части за този масов модел се продават навсякъде, на цени по-ниски от много други малолитражки. Дизайнът се оказва като по-успешен от почти всички коли, направени по това време. Колата е с 5 см по-широка и 17 см по-дълга от предшественика си, интериорът е по-просторен, а мястото за багаж е увеличено с 30 процента. Подобрената аеродинамика се справя с допълнителните 100 кг, които „Голф 2“ е натрупал в сравнение с първото поколение автомобили. Спирачната система беше обявена от критиците за значително подобрена, както и шасито. В България „Голф“ 2 е колата, която на старо държеше доста висока цена (около 2500-3000 лв. за 15-годишен), поради своята издържливост и сравнителна устойчивост на ръжда. Дори в момента 17-18-годишни голфове се продават за около 2000 лв.

„Голф 3“ 1992-1998

Голф 3. Снимка: Фолксваген

Третото поколение „Голф“ не получава посрещане като предишните модификации. Някои списания пишат, че „тантурестият „Фолксваген“ е нула, що се отнася до надрастване на традиционните качества на модела“. Бяха изтъкнати много от проблемите на колата, които остават нерешени при новия модел: като твърде голямата мъртва зона от задницата. „Колата е по-обемиста, по-тежка, по-грозна и това се отразява на карането.“ Но „Фолксваген“ имаше и своите подобрениея – V6 двигател, първият 6-цилиндров в този клас. В крайна сметка характеристиките и поведението на колата на пътя опровергаха критиците, които признаха, че „Голф 3 драстично развива концепцията на модела в нови територии.“ Не е за изпускане и, че „Голф 3“ спечели изключително детайлна съпоставка на критиците с много по-рекламираното BMW 325i.

Търговците на коли втора ръка в Европа забелязаха следната особеност – към седмата година цените на старо на БМВ тройка и на „Голф“ почти се изравняват, въпреки че като нов голфът струва близо два пъти по-евтино от беемвето.

В България специално за „Голф“ 3 няма толкова добро мнение, както за „Голф“ 2. По мнението на повечето потребители този модел „повече ръждясва“ от предишния. Това предубеждение няма някакви сериозни доказателства, но проблемите с двигателите у „Голф“ тройките, които са с повече електроника и не се поддават на обичайните ремонти от майстори по традиционен начин, създават недоволство към модела. По принцип поколенията двигатели на колите от началото на 90-те се диагностицират само на стендове в заводски сервизи и става все по-трудно обслужването им от неквалифицирани монтьори.

„Голф 4“ 1998-2004

Голф 4. Снимка: Фолксваген

Визуално е трудно да се разграничи ранният „Голф 4“ от „Голф 3“, но реално това е първият „Голф“, който има изцяло галванизирана и защитена от ражда повърхност. Също така под капака се крият много значителни модификации, повечето от които подобни на излязлото преди две години „Ауди А3“. Някои от тях направиха „Голф 4“ по-тежък и невдъхновяващ. Но не това интересува повечето фенове на колата: издържливостта, здравината, дългото пазене на цена и ниските разходи за поправка са нещата, които осигуриха и на тази модификация стабилни продажби. „Фолксваген“ се насочи към по-евтината част на пазара с новия си пет цилиндров 2,3 V5 двигател (150 к. с.). Също така допълниха GТi с вече познатия двигател 1,8 Т (също със 150 к. с., но със съвсем различно представяне на пътя). Много популярни станаха турбодизелите: в началото с двигатели 1,9 TD с 90 и 110 к.с., които бяха доста по-тихи, икономични и силни в сравнение с бензиновите модели на конкуренцията.

„Голф 5“ 2003

Голф 5. Снимка: Фолксваген

„Голф 5“ бе създаден с идеята да се противопостави на впечатляващото шаси и динамика на „Форд Фокус“. За това поредният „Голф“ е с подобрено окачване и внимателно променено шаси, което води до значително по-комфортно пътуване. За сметка на това е загубено багажно пространство – нищо, че моделът е с по-голям размер в сравнение с предшествениците. Някои критици не одобриха интериора на „Голф 5“, който макар да продължи да бъде от най-висок стандарт, изглежда загуби битката с „Ауди А3“. Друг проблем на модела е високата цена за производството му и дългото време, необходимо за целта – около 50 часа работно време. През 2007-а „Фолксваген“ продаде 580 000 броя от сегашния модел „Голф“ 5.

„Фолксваген“ се надява да продаде 600 000 броя от новия модел „Голф“ 6 през 2009 година.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.