Градските племена на 21 век: емо, вижуъл или лолита – изберете сами

Стиловете се раждат, растат и променят със скоростта на интернет. Япония диктува тенденциите

Готическа лолита. Снимки: сайтове за запознанства

„Мамо, татко, аз съм готическа лолита!” Няколко са възможните реакции на родителите при подобно заявление на щерката, облечена в помпозна рокля в стил 19-и век, но с по-къса пола, с множество панделки и къдрички, с диадема на главата, чадърче в ръка и даже с дълги долни гащи с дантелки по крачолите.
Например: „А, колко неприятно! Ама, дъще, как така изведнъж? И всъщност какво е това чудо „готическа лолита”?” Ако ви се случи нещо подобно, не се панирайте, съветва в. „Ел Паис“. Това е нова градска субкултура, все още прохождаща в Испания, и с особено предизвикателна естетика. „Не става въпрос само за определен външен вид. Философията е да се възроди викторианската епоха, стила рококо, невинността, добрият вкус, уважението, въобще изгубените ценности, които се проявяват в толкова прости неща като да отстъпиш място на възрастен човек в автобуса”, обяснява пред вестника 25-годишната Йоланда Вийяхос, моден дизайнер и лолита.
Стилът „лолита“ се ражда в Осака, Япония през 70-те години и се разпространява из цял свят през 90-те. В Испания има лолити на възраст между 15 и 32 години, разяснява Вийяхос. Те са страстни почитателки на модата и на сбирките си обичат да бъбрят, да се разхождат, да организират пикници или да ходят по музеи. Има много видове лолити: освен по-популярните готически лолити (обличат се в черно и бяло), има още класически (по-официални), сладки (от английското sweet, обожават розовия цвят и въобще пастелните тонове) и пънк лолити (предпочитат шотландското каре). Списъкът продължава до цели двадесетина вида, които всяка лолита може да редува, както иска.

Момче готик. Снимки: сайтове за запознанства

За незапознатите с темата е лесно да се объркат при това многообразие. Според едно проучване на Съвета за младежта под ръководството на антрополога Карлес Фейша, ако има нещо, което да характеризира градските племена (или ако предпочитате термина младежки култури) на 21 век, това е „избледняването на границите между различните субкултури и процесите на смесване и обединяване”. Тези субкултури, въпреки своите екзистенциални напъни се раждат, растат, променят и сливат толкова бързо, колкото летните и зимните модни тенденции. Но според Фейша не са чак толкова нетрайни: „В днешно време младостта вече не е просто онзи преходен стадий към съзряването. И младежките течения привличат не само много младите, ами дори една нова група на т.нар. възрастни младежи между 30 и 45 години, които живеят между два свята: често работят на половин работен ден, семейните им връзки са нестабилни, а търсят собствената си идентичност в модата и развлеченията.”
Кратък преглед на темата в Интернет – основен инструмент на модерните племена за глобално разпространение – предизвиква истинско замайване и в същото време дава представа за постоянната променливост на този феномен. Интересно е да се проследят споровете из разните форуми върху този или онзи аксесоар или какво поведение е определящо, за да бъдеш член на тази или онази група, защото иначе рискуваш да те приемат като обикновен имитатор.

Момиче емо. Снимки: сайтове за запознанства

Като пример за сливане на философиите на различните племена обикновено се сочат емо (б. р. – в България най-често ги наричат емо или емо-та. Имат много последователи у нас, тинейджърските сайтове за запознанства са пълни със снимки на младежи в този стил. Виж тук). Тяхната естетика е смесица от различни течения – тесните панталони на пънкарите, тупираните коси на готиките, гривните с железни бодли на метълите, и в същото време носят маратонки „Ванс“ или „Конвърс“, пиърсинги по устните и носа, а задължителният бретон на прическите им трябва да покрива поне едното око. Името им „емо” идва от едно музикално течение – т.нар. емоционален хардрок. „My Chemical Romance” е една от най-популярните банди на този стил, роден в Щатите в средата на 80-те. Колкото до философията на това младежко течение, може да се обобщи, че представя пубертета чрез внушенията на външния вид. Иначе казано, изострените чувства, отчуждението, неразбирането от страна на околните, тъгата, меланхолията като знаци на идентичност. Според градските легенди емо имат склонност към самоубийство и самонараняване и като цяло всички останали племена им имат зъб. В Мексико и Чили например вече няколко пъти се организират групи за масово нападение над емо.

Сладка (sweet) лолита. Снимки: сайтове за запознанства

Но всичко това в края на краищата е само теория, създадена от хора, които взимат прекалено насериозно тенденциите, културата и чувството за принадлежност. Разбира се, не всички мислят по този начин. „Има толкова видове емо, колкото емо-та”, според Пау. Пау, чието пълно име е Пабло Коралес, е на 18 години и лицето му е скрито под огромен бретон, който стига чак до под носа му. Неговият боен прякор е Емо Рапър, нещо, което навярно би предизвикало тръпки в поддръжниците на чистите стилове. Емо е смесица от различни стилове, заявяват без притеснения Пау и приятелите му, които се събират в петък в седем вечерта на площад „Еспаня“ в Мадрид.

Момиче емо. Снимки: сайтове за запознанства

15-годишната Андреа е член на друга група, която се събира на същото място. „Викат ни емо. Емо-тата са като готиките, но не ходят само в черно, ами смесват цветовете. Всички ни имат зъб, защото сме самоубийци. И всички сме бисексуални”, декламира като наизуст, докато приятелите й, сред които две момичета нео-готики, възразяват срещу твърденията за масова бисексуалност.
Към читателите, които вече се смеят с пълно гърло на странно облечените младежи, са насочени тези думи на социолога Антонио Аламинос от Университета на Аликанте: „По същия начин може да се нарекат градски племена тези, които ходят с костюм и вратовръзка, таксиджиите, механиците или други групи, чието облекло е институционално определено от сферите на производство. Обличат се по определен начин, имат своите навици и пр. Но също е вярно, че младите търсят начини да се разграничат от света на възрастните. Осем от всеки десет младежи се определят като част от своята група приятели или определен начин на живот и потребление. Идентичността вече не произтича от социалния слой, а от принадлежността към определена алтернативна група. Семейството, училището и работата вече нямат това значение. По-скоро става дума за приятелския кръг и споделянето на общи вкусове за развлечения и консумиране.” Според Аламинос днешните градски племена не са особено оригинални, повтарят схеми, внесени от чужди култури.

Япония диктува тенденциите. Момичета хараджуку. Снимка: Уебшотс

Всъщност, ако не броим емо, властващата градска култура е японската. Освен лолитите, в тази група са още т.нар. вижуълс и отаку. Тези последните се самоопределят с японската дума „отаку”, въпреки че нейното оригинално значение е по-близо до почти обидното английско „freak” (което обикновенно се превежда „странен” или направо „шантав”). Парадоксалното е, че японците правят собствен прочит на западните тенденции, и тъкмо тази странна смесица печели почитатели по своя път обратно към Западна Европа и Америка.
Членовете на т.нар. вижуъл кей се отличават с музикалните си предпочитания към японски рок-групи, които се допълват от един подчертано стилизиран външен вид. Корсети, жартиери, силен грим, всичко подчинено на една куриозна андрогенна естетика. Култова група за тях е японската „Malice Mizer”.

Японската рок-банда „Malice Mizar”. Снимка: сайт на групата

Отаку пък са просто хора, които са луди по всичко японско и най-вече по комиксите манга, анимациите и видеоигрите. От време на време им щуква да се облекат като някой от любимите си манга герои (т.нар. „cosplay”). Пример за тяхната разнообразност е една от групите, които също се събира на Площад Испания. Срещите се уговарят по Интернет, обикновено чрез форума на Consejo Friki*. Общото между всички нас е, че си падаме по разни аспекти от японската култура, обясняват 18-годишният Пачи с вид на метъл и 17-годишният Кну, който повече прилича на вижуъл. През това време Лаура, която е на 16 години, разказва, че на родителите й им е все едно дали тя е емо или вижуъл, понеже и те навремето са били метъли. „Нали не ходя гола”, допълва тя.
За някои хора да бъдеш лолита означава да се изпокараш с родителите си заради външния вид, но това е нормално за което и да е градско племе. Онзи ден срещнах едно момиче с прическа в стил емо, но без тя да е всъщност емо. Баща й не й говорел, понеже мислел, че е на път да си пререже вените. Друго момиче готика се оплаква, че майка й си мисли, че практикува сатанински ритуали. „Това, че в днешно време родителите не разбират децата си, е заради грешната информация и медиите. Изкривяват реалността до такава степен, че правят риалити шоу от всеки, който живее или се облича различно”, оплаква се Йоланда Вийяхос, лолита на 25 години. Алесандра, емо на 14 години, пък разказва, че в нейното училище монахините я слагат винаги на последния ред по време на молитвата**.
„Има нещо, което важи за всички градски племена, а именно начинът, по който ги възприема обществото – като един стереотип, който едновременно плаши и привлича”, обяснява антропологът Карлес Фейша. И продължава: „Така в дни на криза хората се отдръпват от тях, докато в по-добри времена ги намират за особено очарователни. В основата си младежките субкултури говорят за нас самите, за нашите собствени демони. Както е казал философът Хосе Луис Арангурен (1909-1996), младите хора рисуват със силни краски портрета на обществото, което от своя страна никога не се чувства удобно, разпознавайки се в този портрет.”

По в. Ел Паис, Биляна Иванова

*Буквално преведено „Съветът на фрикитата”, с уточнението, че в Испания фрики също идва от английското freak, но няма това обидно значение и се използва в уличния жаргон по-скоро със симпатия за всякакъв род нетипични хора и прояви.
**В Испания и до днес голяма част от образователните институции са под опеката на католическата църква.

Връзки

За стила лолита:
На испански: www.lolitainwonderland.com
На английски: www.lolitafashion.org

За стила емо:
www.lookemo.com
www.emopunksite.org

Интернет-магазини за мода в стил лолита, готика и нео-пънк:
www.angelicpretty.com
www.metamorphose.gr.jp
www.babyssb.co.jp
http://eng.s-inc.com/hnaoto
www.jcanovasgothic.com

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.