Пратка по куриер – има ли гаранция? Колко струва?

Бусовете на куриерите обикновено са нашарени с логото на фирмата и рекламни надписи. Но малко от тях казват нещо за обезщетение, ако се загуби пратката. Снимка: Сайт на „Опел“

Каква е гаранцията, че като пратиш нещо по куриерска фирма, то ще стигне до местоназначението? Колко струват подобни услуги? (виж цените по-долу по фирми).
“Заедно с поръчаната от мен машина, куриерската фирма ми достави и обемист пакет. Отворих го и в него имаше чисто нов шибидах за “Мерцедес”, като според мен той струваше около 3000 евро”, разказва жител на квартал “Младост” в София, получил въпросния пакет. “Аз веднага се обадих на фирмата и казах за грешката. След което момчетата от куриерска фирма се върнаха да приберат пакета и дори не ми благодариха”.
Сигурно случаят с жителя на “Младост” не е първият на сгрешена доставка. Дали може да се разчита на това, че всички граждани са съвестни и ще се обадят за станала грешка?

Хиляди пратки – от документи до обемисти пакети – тръгват всеки ден към своите получатели по куриери. Защо куриерът е предпочитан пред обикновената пощенска услуга? По-сигурно ли е или по-бързо?
В Интернет има десетки фирми, предлагащи куриерски услуги. В сайтовете им са дадени различни цени, но в разни таблици за райони, размер на пратката и т. н., от които трудно човек се ориентира.
Обадихме се на 10 от най-популярните фирми, които имат сайтове в Интернет, с въпрос колко ще струва да изпратим плик с документи от центъра на София до ж. к. “Младост” 2.
Всяка от фирмите за една и съща услуга поиска различна цена. Човек може да избере най-евтината. Но дали е най-сигурният куриер?

Колко струва доставка на плик с документи от центъра на София до „Младост”2

Куриер цена с ДДС време за доставка
“Интерлогистика” 5,40 лв. доставка в рамките на един /два работни дни
“Тип Топ Куриер” 6,05 лв.
4,03 лв.
доставка в рамките на деня
доставка на следващия ден
“Еконт” 6,30 лв. доставка в рамките на работния ден, само ако пратката е подадена до обяд. Ако не, доставката се извършва в следващия работен ден
“Рапидо” 9,48 лв.
8,28 лв.
6,48 лв.
3,12 лв.
доставка до 1 час
доставка до 2 часа
доставка до 3 часа
доставка на следващия ден
“Ера Експрес” 8,00 лв.
3,00 лв.
доставка в рамките на деня
доставка на следващия ден
“Спидер Куриер” 8,82 лв.
5,16 лв.
3,24 лв.
доставка до 3 часа
доставка в рамките на деня
доставка на следващия ден
“Сити Експрес” 7,20 лв.
4,20 лв.
доставка в рамките на деня
доставка на следващия ден
“Ню Експрес” 7,68 лв.
5,88 лв.
доставка за по-малко от 8 работни часа
доставка в рамките на 8 работни часа. Цените са за пратки до 1 килограм.
“Спиди” (Speedy) 13,20 лв.
7,80 лв.
4,50 лв.
доставка до 3 часа
доставка до 6 часа
доставка на следващия ден
“Интайм” (InTime) 9,94 лв.
6,21 лв.
доставка в рамките на деня
доставка на следващия ден

На въпроса: “Ако се загуби пратката ще получим ли обезщетение? Какво ще бъде то?”, почти във всяка от фирмите първият отговор на диспечерите беше: “Ама това ни се случва много рядко, почти никога”. Когато въпреки това настоявахме за отговор, повечето не знаеха какво да обяснят. Помолиха да изчакаме, за да проверят. Но се оказваше, че и колегите им нямат информация за неустойките. Изглежда клиентите рядко питат какво ще стане, ако пратката се загуби или им бъде доставена със закъснение, или какво става, ако не намерят получателя на посочения адрес. И фирмите нямат подготвени отговори в тези случаи.
Всяка една фирма има сайт, на който е публикувана доста подробна информация. Таблиците с цени, райони, вид на предлаганите услуги обаче са объркващи. Дадена е твърде много информация, която само в някои сайтовете е предложена по-достъпен начин.

Някои фирми под “бърза” или “експресна” доставка разбират тя да бъде изпълнена в рамките на един ден, а други – за няколко часа.. В общи линии всички фирми съобразяват цената с теглото на доставката и с разстоянието.
Най-евтино излиза изпращането на плик с документи от центъра до “Младост” с “Ера Експрес” – за 3,00 лв., но доставката ще бъде направена на следващия ден.
Всеки избира на кого да се довери и гледа да работи с една и съща фирма, ако е останал доволен от нея.
Ето и сравнение на цени и услуги на различните фирми за доставка от центъра до „Младост” 2. Както и евентуално обезщетение, което компанията предлага при щета или загубване на пратката.

“Сити Експрес” – тел. 02/9802891
www.city-express.com
Ако куриерът загуби пратката, подателят получава някакво обезщетение от фирмата. Диспечерът обаче не можа да обясни какво точно и в какъв размер е изплащаното обезщетение. Но добави, че почти нямат случаи на изгубени пратки.

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

Цената варира според теглото на пратката и времето на доставка. На сайта си www.city-express.com, фирмата е описала всички извънредни случаи, при които се заплащат допълнителни такси.
Ако куриерът не намери никого на посочения адрес от фирмата обясниха, че е длъжен да остави бележка, която да уведомява за посещението. На нея трябва да бъде посочен адрес на фирмата, от който получателят сам трябва да отиде и да получи пратката си.

“Спиди” (Speedy) – тел. 070017001 – национален на цената на един градски разговор
www.speedy.bg

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

Фирмата предлага застраховка на пратките срещу рисковете по време на транспортирането им. Пратките се застраховат на база обявена от изпращача стойност на пратката. Застраховката струва 0,5% от обявената стойност на пратката, ако тя или част от нея съдържа стъкло, плексиглас, порцелан, фаянс, керамика или опаковката е означена със знак „чупливо“. За всички останали пратки е 0,2% от обявената от изпращача стойност. Пратките се застраховат само ако имат опаковка, отговаряща на изискванията за транспортиране. Застраховката не покрива само пратки с документи. При евентуална загуба на пратката от страна на куриера се заплаща обезщетение от фирмата, според пратката, но не уточниха какво. За да получи обезщетение клиентът трябва да пази номера на товарителницата.
Ако куриерът не намери никого на посочения адрес го търси два пъти. След втория път се оставя бележка, с посочени на нея фирмата и адреса на офиса, от където трябва да бъде получена пратката лично от самия получател. Може също така да му го доставят, но тази доставка се заплаща вече от получателя.
Фирма “Спиди” има най-лесния за ползване сайт – www.speedy.bg. На него може да се намери информация за различните допълнителни услуги, които фирмата предлага, като точен час на доставка и получаване на обратна разписка. Те, разбира се, допълнително се заплащат.

“Интайм” ( InTime) – тел. 070018877
www.intime.bg
Диспечерът на фирмата заяви, че няма как пратката да бъде изгубена, но, ако това се случи, има застраховка. Мисли, че тя е в размер на 12 лв. Но това се уточнявало от застрахователите.

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

Ако куриерът не намери никого на посоченото за доставка място, го търси до три пъти. След това фирмата има политика да изисква от подателя на пратката телефон за връзка с получателя, за да могат да го потърсят и да се уточнят за удобен час, в който да бъде посетен от куриера.
Сайтът на фирмата www.intime.bg бе един от тези, в които много трудно намираш, което те интересува. Но предлагат оператор по телефона, който освен на български, обслужва и на английски език.

“Интерлогистика” – тел. 070012144, на цената на един градски разговор
www.interlogistica.bg

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

Пратките могат да бъдат застраховани по желание на клиента за негова сметка на база на стойността на фактурата им. За незастрахованите пратки фирмата възстановява сума, равна на утроената стойност на цената за доставка на пратката при увреждане, похищение, пълна или частична липса на пратката.
При положение, че куриерът не намери никого на посочения адрес, го търси само два пъти. След това се обаждат по телефона, за да уведомят получателя от къде да прибере пратката.
Сайтът на фирмата е лесен за ориентиране.

“Тип Топ Куриер” –тел. 02/9369999
www.courier.bg
Посочените цени са за пратки до 200 грама.

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

Ако няма никой на посочения адрес клиентът заплаща неустойка от 1,50 лв., за доставки е в района на София. Ако клиентът иска пратката да бъде доставена в точен час и той да бъде спазен се доплаща още 1 лев.
При изгубена пратка се изплаща обезщетение, но само на застраховани пратки, като трябва също така да е записано на товарителницата за каква сума е застрахована пратката. Не стана ясно какво е обезщетението.
При положение, че куриерът закъснее с пратката от фирмата имат политика да се обаждат и да обясняват причината поради, която доставката е закъсняла. Ако клиентът пожелае прави нова заявка.
Всички случаи, при които се заплащат допълнителни такси са описани на сайта на фирмата www.courier.bg.

“Еконт” – тел. 070017300 – национален телефон
www.econt.com

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

Ако пратката се загуби или бъде нанесена някаква повреда може да се направи рекламация във фирмата, като клиентът попълва рекламационно писмо. В 10-дневен срок от компанията се свързват с клиента, който получава пратка бонус или обезщетение в размер на 10 пъти цената на куриерската услуга. Като обезщетението се определя от нанесената на пратката щета.
При липса на човек, който да получи пратката от фирмата оставят съобщение за посещението на куриера. Търсят получателя до 3 дни, след което се обаждат на изпращача, за да му бъде върната пратката или да бъде унищожена.
Сайтът на фирмата е www.econt.com.

“Рапидо” ООД – тел. 070016006
www.rapido-bg.com
При загуба на пратката се изплаща обезщетение, само ако пратката е застрахована и е записано на товарителницата на каква сума е застрахована.

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

Пратките могат да се застраховат на база на обявената стойност, само ако са опаковани по изискванията за транспортиране. Опаковката трябва да е надеждна, да има вътрешна и външна изолация на предметите срещу механични увреждания. Застраховката покрива следните рискове: повреждане при транспортиране, при товарене и разтоварване, намокряне, кражба с взлом, счупване. Пратки и товари с обявена стойност могат да бъдат застраховани по желание на потребителя за негова сметка в ЗПАД “Булстрад”.
При липса на човек, който да получи пратката куриерът оставя бележка с телефон в офиса на фирмата и номер на пратката. От там получателят трябва лично да вземе пратката си.

“Ера Експрес” – тел. 02/9440361; 0878969371
www.eraexpress.dir.bg

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

Куриерът, който взима пратката, записва телефонен номер на получателя. При условие, че куриерът не намери никого на посочения адрес търси получателя по телефона, за да уточни ден и час за доставка на пратката.
В случай на изгубени пратки фирмата изплаща обезщетение в размер не повече от 20 лв.
Сайтът на фирмата www.eraexpress.dir.bg предлага бърза и лесна ориентация за услугите.

“Ню Експрес” – тел. 070011050
На въпроса какво се случва, ако пратката се загуби, диспечерът не можа да отговори точно. Първо обясни, че това почти не им се случва. След това обясни, че имало някаква застраховка, ако предварително се обяви цената на скъпа пратка. А след това каза, че не може точно да каже, защото сега се запознава с условията на фирмата при загуба на пратка. Накрая обясни, че при евентуална загуба, колегите й от търговски отдел се обаждат на клиента и се уговарят за евентуално обезщетение.
При липса на човек, който да получи пратката от фирмата оставят съобщение, че адресът е бил посетен, но не е намерен никой. Ако трябва да се върне куриера и да достави пратката отново, тя се заплаща по цената на поръчката. Възможно е получателят сам да прибере доставката си от офис на фирмата.
Интернет страница на фирмата не открихме в Интернет.

“Спидер Куриер” – тел. 02/9742020; 9742045
www.sprider.net

Снимки: Скрийншотове от сайтовете на фирмите

От фирмата обясниха, че работят само с фирмени клиенти, с които имат подписан договор. Всички условия за доставките ги уточняват при подписването на съответния договор.
Ако куриерът на фирмата не намери никого на посочения адрес, връщат пратката на подателя.
Сайтът на фирмата www.sprider.net е лесен за ориентиране.

Повечето фирми за експресни услуги или доставка в рамките на деня в района на София имат изискване пратката да се вземе до обяд на същия ден или до някакъв час в ранния следобяд.
В Интернет могат да се намерят още десетина куриерски фирми, като предлаганите цени и услуги са аналогични.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.