„Трафилог“ – нова технология намалява разхода на гориво

Задръстване в София. Новата технология „Трафилог“ може да спести между 12 и 16 процента от разходите за гориво на шофьорите. Снимка: Булфото

Вече всеки път, когато човек отиде до бензиностанцията, очаква цените пак да са се вдигнали. И нищо чудно да се окаже пророк – с международни цени на петрола около 100 – 150 долара за барел, най-вероятно бензинът ще си остане рекордно скъп за дълго, доста дълго време напред. Много хора си скубят косите, че навремето са купили лакома за гориво кола от типа на джиповете, когато бензинът е бил евтин. Днес и беглия поглед към въртящите се цифри на бензиновата колонка вероятно им причинява главоболие. Ако сте шофьор и ако може да ви послужи за утешение, има хора, на които цените на горивата костват още повече нерви – мениджърите в транспортния бизнес.

Докато вие все пак имате възможността да изберете дали да се придвижвате с влак, автобус или с кола, мениджърите на такива фирми нямат друг избор освен да просто да търпят резките скокове в цените. Бизнесът им се състои в това да са непрестанно на пътя и, щат не щат, си плащат скъпо. Но не всичко е изгубено все още, заявява изпълнителният директор на израелската компания „Трафилог” Йоав Мегед.

„Трафилог“ вече са създали име в областта на т. нар. „управление на движими активи“ благодарение на специална технология, разработена от тях, която служи за предотвратяване на пътни инциденти, но освен това намира добро приложение и при икономисването на гориво. В „Трафилог“ следват принципа, че най-добрият начин да се изразходва по-малко бензин – а да не говорим за безопасността на шофьорите – както и да се намалят цялостните разходи по поддръжка, е да се не се изпускат от зорко наблюдение возилата по време на експлоатация.

„Трафилог“ използват технологии като GPS, множество сензори, ECM и други. Те всички са свързани по някакъв начин една с друга и следят състоянието на практически всяка една част от машината, а после изпращат данните към централен сървър. Там информацията продължава пътя си през сложна плетеница от информационни филтри и бази данни, и след анализа пристига при крайните потребители – по електронна поща, в уеб страница или като SMS. „Трафилог“ предлага напълно завършено решение в управлението на движими активи, което дава на транспортните мениджъри такава висока степен на контрол, каквато никога не са имали.

В системата на „Трафилог“ са заложени три основни стратегии: наблюдение на местоположението на шофьора чрез GPS; наблюдение на „стила“ на каране на шофьора с цел избягване на пътни инциденти (нарича се още „профил на риска“); наблюдение на технически параметри като скоростта и траекторията на превозното средство (дава информация дали колата се използва по предназначение или се губи гориво в допълнителни курсове). Информацията достига до сървъра чрез вградена комуникационна система, която използва клетъчна телефонна мрежа. В самия сървър информацията бива подробно анализирана и след това става достъпна за мениджърите – клиенти на „Трафилог“.

„Например, системата може да предупреди мениджъра, че някоя кола кара твърде бързо и хаби много гориво, казва Мегед, а както показват изследванията, горивото се изразходва по-икономично при ниски скорости, особено за тежкотоварните превозни средства.“ „Системата събира данни за начина на шофиране, за навиците на водача. Ако той превиши ограничение за скоростта или кара по неразумен начин, като примерно да взема завоите много рязко, мениджърът веднага ще научи за това и ще може да вземе мерки навреме.“ Тъй като системата на „Трафилог“ е свързана с микрочиповете на самото превозно средство, на практика тя има данни за състоянието на всичко – скорост, количество бензин, износване на спирачките и пр.

Конкурентите предлагат услуги като GPS и изработване на профили на риска, но никой не предлага компютърния анализ на „Трафилог“. Освен това те могат да се похвалят с най-бързо време за реакция – всичките им бази данни се опресняват на всеки 4 секунди. От компанията също твърдят, че никой друг не разполага с техните възможности за диагностика от разстояние. Според Мегед фирмите, които са били клиенти на „Трафилог“, са спестили между 12 и 16 процента от разходите си за гориво. „В един от случаите, споделя той, фирма, която се включи в нашата услуга, успя да си избие парите, които щяха да отделят за обслужване от „Трафилог“ за следващите три години. При друг случай успяхме да установим кражба на гориво от камион, снабден със системата на „Трафилог“, като знаехме до метър местонахождението, където се източваше горивото.“

Седалището на „Трафилог“ е в Рош Ха’айин. Разполагат с около 30 служители. Имат представителства в скандинавските страни, Западна Африка, страните от бившия Съветски съюз, САЩ, очаква се да започнат в Мексико. Като се има предвид колко болен въпрос са цените на горивата, името на компанията се споменава все по-често в професионалните среди. Засега услугата се предлага само за мениджъри на транспортни фирми, но в „Трафилог“ работят и по вариант за обикновените шофьори. Фирмата е ангажирана заедно с израелски застрахователни компании по създаването на услуги за родителите на млади шофьори. Предвижда се да се предлагат отстъпки за тези клиенти на застрахователя, които инсталират системата. От израелската армия също проявяват интерес да поощрят родителите да ползват тази система, с надеждата да снижат крайно високото ниво на пътни инциденти сред войниците в седмичен отпуск, когато ползват семейните коли. Не само че родителите ще спят по-спокойно, ако техните деца карат разумно, но и в края на месеца ще им е по-леко да погледнат финансовия си баланс, в който ще си каже думата икономисаното гориво, благодарение на „Трафилог“.

По в. Джерузалем пост

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.