Старите гуми стават източник на гориво
Много шофьори по света, живеещи в северни страни, започват да екипират возилата си за зимата още от есента. Страшно е, когато си представим къде отиват старите гуми на всички тези милиони автомобили.
Малцина си дават сметка каква опасност представляват старите гуми – за здравето, за безопасността и за околната среда. В тях често се загнездват болестотворни комари, а ако гумите се запалят, може да тлеят със седмици и да изпускат токсични изпарения във въздуха и химикали в почвата, които на свой ред проникват до подпочвените води…
Израелска компания със седалище в Украйна е открила безопасен и изгоден метод за справяне със старите гуми. Процесът, който те прилагат, не оставя замърсявания и е енергийнo eфективен. При разработения от „Корал груп“ (Coral Group) метод на „мека пиролиза“ се използват електромагнитно поле и изтегляне на кислорода от въздуха, за да се разградят гумите на основните им съставки. Пиролизата е процес, при който се разграждат органични материали в условия на пълна липса на кислород. При начина, по който „Корал“ го прилагат, се получават доста ценни крайни продукти. Те включват керосин, бензин, дизел, мазут, които отговарят на всички стандарти, и въглен.
„Става дума за едно брилянтно решение“, казва Роман Березин, представител на холдинга за Близкия изток в Нетаня, Израел, и отбелязва, че фабриката в Украйна по никакъв начин не замърсява околната среда. „Фабриката няма комин, отбелязва той. Ние сме фирма в енергийния сектор, но на практика дейността ни стои някъде по средата между рециклирането и производството на енергия“, продължава Березин, като веднага обръща внимание и на главоломно колебаещите се цени на петрола.
Въпреки че при процеса не се произвеждат някакви съществени количества нефтопродукти, решението на „Корал“ ще придобие икономическо значение, когато цената на барел прескочи още няколко рекордни нива. Според проучванията за рентабилност, правени от компанията, съоръжение с капацитет 10 000 тона стари гуми на месец, би могло след 2 години да осигури печалба от $8,5 милиона от остатъчните продукти.
От компанията възнамеряват да отворят фабрики за преработка на гуми по целия свят, като в същото време си запазят интелектуалната собственост, свързана с технологията на преработка и машинното оборудване. Една такава фабрика ще включва машини за нарязване на гумите на малки парчета, камера за пиролиза и отделение за разделяне на остатъчните газове, маслата и твърдите отпадъци. Системата ще се управлява напълно автоматично от компютърен софтуер.
Израелците не са единствените, които разработват подобна технология. Д-р Вера Тос, специалист по опазване на околната среда от Университета по химия на Бангор, си сътрудничи с уелската фирма UTD, за да произвежда различни продукти от използвани гуми. Разликата при UTD е, че те са първите, които са успели да патентоват такава технология, позволяваща производството на големи количества петрол. Използвайки капацитета на Университета Бангор, те са успели да постигнат доста по-мащабно производство и рафиниране. Полученото гориво е с висока калоричност и може да се използва, за да задвижи автомобил.
“Резултатите са много окуражаващи, тествахме горивото на пистата „Енгълси“ и то значително подобри представянето на използваната кола”, казва д-р Вера Тос.
Въгленът, който също се получава при процеса, може да се влага в принтерни мастила, пигменти и активен въглен. Много хубаво е също, че отделеният газ може да се използва, за да достави енергия за процеса. “Това е същинско рециклиране”, казва Майк Уокър от UTD. Toй допълва:
“Много се радваме, че Университетът Бангор осъзна нашия потенциал и нашите намерения. По този начин институцията става за пример като подкрепя предприемаческия дух на местните компании.”
Университетът Бангор и UTD планират да разработят технологията по целия свят. В най-близко бъдеще се очаква да се построи специален завод в Рексъм, където старите гуми да се превръщат в гориво. Цената на проекта е около четири милиона лири. Като си представим колко гуми стават излишни всяка година, тези пари вероятно бързо ще се изплатят.