Спайк Лий срещу италианската Съпротива

Режисьорът Спайк Лий на пресконференция след прожекцията на “Чудото в Света Анна” на филмовия фестивал в Торонто. Снимка: Ройтерс

Когато стане дума за история, Спайк Лий не е човекът, който ще се откаже от битките. Миналата пролет нюйоркският режисьор забърка неприятен публичен конфликт с Клинт Ийстууд, когото критикува, че не е представил участието на афро-американски войници във филмите си за Втората световна война и битката за Иво Джима. Сега обаче на Лий му се наложи да защитава историческата коректност на собствената си лента за Втората световна война “Чудото в Света Анна” (повече подробности за филма виж тук) като се изправи срещу истински бойци, които може би са дори по-сурови от Мръсния Хари. Оцелели участници в италианската нелегална антифашистка съпротива се разгневиха заради филма, който описва усилията на 92-ра пехотна дивизия, съставена от чернокожи войници, известни като Buffalo Soldiers, допринесли за освобождението на Италия. Филмът включва сцени от позорното избиване на 560 италиански цивилни от нацистите през 1944 година в тосканския град Света Анна ди Стацема.

Във версията на Лий клането е изобразено като отговор на действията на италианската съпротива и показва как един партизанин предава града на тайна среща с нацистите. В едно решение от 2005 година обаче италиански военен съд реши, че клането е било добре обмислено и планирано от страна на германците и по никакъв начин не е било провокирано от партизаните. 82-годишният Морено Коста, който воювал редом с афро-американските бойци, бил сред онези членове на съпротивата, които участвали в битката. Една година преди да започнат снимките, той се срещнал с Лий. “Той каза, че иска да почете дивизията Buffalo Soldiers, но не спомена нищо за това предателство, разказва Коста по телефона от дома си в родния си град Пиетрасанта, на шест мили от Света Анна. Възмутени сме от това. Не разбирам защо повдигна цялата тази тема отново.”

Джовани Чиполини, който е начело на асоциацията в подкрепа на съпротивата в Пиетрасанта, твърди, че предложил на Лий да го свърже с партизани от онова време, но режисьорът отказал. “Темата е много деликатна, казва той. Когато прочут режисьор прави голям филм за цяла глава в историята, хората ще мислят, че версията му е истинска.“ Миналата сряда Чиполини застана начело на група граждани, която раздаваше брошури в знак на протест срещу прожекцията във Виареджо, близо до мястото, където беше заснет филмът.

Спайк Лий и сценаристът на “Чудото в Света Анна” Джеймс Макбрайд (вляво). Снимка: Ройтерс

Лий заяви, че искал да направи филма по романа на Джеймс Макбрайд, за да обърне внимание на заслужаващите почит афро-американски войници и ролята им във Втората световна война. Докато работи по лентата, Лий нанесе удара си на Ийстууд за отсъствието на чернокожи войници в историческите му епоси “Знамената на бащите ни” и “Писма от Иво Джима”. Калифорнийският режисьор отвърна на удара: “Това момче трябва да се скрие някъде”, на което Лий отговори: “Този мъж нито ми е баща, нито сме на плантацията му.”

В типичния си стил Лий не отстъпи и на европейския фронт. На пресконференция след прожекцията на филма в Рим той отговори твърдо на наранените чувства на италианската съпротива. “Няма да се извинявам за нищо, каза той. Мисля, че тези въпроси са доказателство, че все още има много проблеми, свързани с историята ви по време на войната, с които трябва да се заемете.” Италианските медии го цитираха да казва, че има много случаи, в които бойци от съпротивата са бягали от битките.

Коста, който е участвал в битките при Света Анна през 1944 година на 18-годишна възраст, казва, че няма да гледа филма, особено след изказването на Лий за историческите въпроси. “Спайк Лий може да прави каквито си иска филми, обясни Коста. Не знам защо е искал да вкара тази сцена с предателството. Сега не иска да се извини и ни напада. Можеше поне да замълчи.”

Макбрайд, който е и автор на сценария, избра по-примирителен подход на пресконференцията. “Съжалявам много, ако съм обидил партизаните. Уважавам ги невероятно много, каза той. Като чернокож американец разбирам какво е някой друг да ти разказва историята. Но за нещастие историята на Втората световна война в Италия е и наша история, а това беше най-доброто, което можех да направя.” В думите на сценариста и на режисьора може да се види разликата между омиротворителя и боеца.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.