В.Г., автокрадец: Крадени коли се регистрират успешно, но плащаш на много хора по веригата – 2

Продължение – виж тук първата част: Комбина сме с полицията. Започнахме да работим за застрахователи

Съвременните коли имат много белези за идентификация по каросерията, но крадците заличават само най-важните. По улиците се движат хиляди откраднати от Европа коли, регистрирани с фалшиви документи. Снимка: e-vestnik

От 2000 година досега автомобили се крадат и узаконяват по сходни начини. Разликата с преди е, че има повече защити на документите и вътре в самите автомобили. Предпочитаните марки – БМВ, Мерцедес, Ауди, целите са налепени с информационни стикери и табелки. Във всеки стикер (информационна табела) има бар-кодове, по които се разпознава истинският произход на автомобила. Обозначени са с кодове номерът на двигателя, кога и къде е произведена колата и какъв е оригиналният й цвят. След като им сложиха толкова много защити, регистрацията стана по-трудна.
Най-скъпите автомобили имат и устройство за джи пи ес, с което могат да бъдат проследени навсякъде по света. По тази причина, при съмнение, че открадната кола има джи пи ес, се закарва на място, където системата няма обхват. Намира се устройството и се отстранява. Обикновено представлява кутийка, която се слага на различно място.

До преди влизането на България в ЕС всички коли, които се внасяха от чужбина, минаваха през митница и им се плащаше ДДС, мито и акциз. Таксите се изчисляват в зависимост от мощността на двигателя и държавата, в която е произведен автомобилът. Когато вкараш кола и митническите такси ти излезнат прекалено скъпо заради високата й мощност, търсиш помощ от твой познат митничар. Той си получава възнаграждението, за да ти напише по-малка мощност на двигателя.

Това се прави по следния начин – ако даден модел го има в няколко варианта, примерно с мощност 80 конски сили, 120 конски сили и 180 конски сили, а твоята кола е 180, той пише, че е 80 конски сили. По този начин спестяваш 2000-3000 хиляди лева. Няма голям риск да те хванат, защото в западните документи никъде не пише номера на двигателя – само номерът на рамата го пише. По този начин, дори товарни автомобили, се описват на българската митница като пътнически (микробуси, пикапи) и така се спестяват значителни суми за такси. Подобни шашми се правят и при регистриране на автомобилите в КАТ, ето защо вече изгърмяха някои шефове на митници и на КАТ. Митничарят може да ти напише също и по-нова дата на първоначална регистрация на автомобила от реалната.

Преди влизането в ЕС колите се внасяха и регистрираха в България с фотокопия на документите. Оригиналните документи оставаха при старите собственици в чужбина, с които те ги отчисляваха от тамошните регистри.
Много хора започнаха да внасят автомобили на застраховки от чужбина. Намира си авер в дадена държава. Той си продава колата на ниска цена с фотокопия на документите, без да подписва никакви договори и декларации за продажби, и след като колата е докарана и регистрирана в България, с оригиналните докумени собственикът отива и я обявява за открадната. Застрахователите му я изплащат. Единственият начин схемата да се продъни е, ако автомобилът отиде в същата държава и му бъде направена справка по номера на шасито.

Когато някой добросъвестен купувач на такъв автомобил отиде в чужбина и му конфискуват колата, продавачът в България му казва: “Аз откъде да знам? Купил съм я от чужбина, докарал съм я и съм я регистрирал. Нямам представа, че е крадена.” Така разследването отива напред в годините. Когато чужденците конфискуват колата, те я връщат или на собственика, или на застрахователя, ако той вече я е изплатил, а на българския купувач му дават само една бележка и му казват: “Имате посолство – оправяйте се”.

Човекът се върне в България, оплаква се, оплаква се, накрая пие една студена вода и се приключва. Много от луксозните автомобили, които се карат в България, са регистрирани по този начин, но това няма как да се докаже. Новите собственици не подозират какъв е истинският произход на автомобила им. Знаят само, че колата е внесена от чужбина и че не е открадната от България. Затова някой път, като отиде българин на почивка в чужбина с хубавата си кола, се налага да се прибере с автобус.

След отварянето на границите стана много предпочитано да се крадат автомобили от Западна Европа. Понеже много българи са там на гурбет, нещата не е трудно да се организират. Тук, в България, се купуват регистрации на тежко катастрофирали луксозни автомобили. След като събереш информация къде има такава марка открадната кола от чужбина, която съответства на твоята регистрация, отиваш, купуваш я, пренабиваш й номера на шасито според твоята регистрация, слагаш й твоите номера, сменяш й информационните стикери и си я караш. Информационните стикери ги правят в България, поръчваш и си купуваш. Може и обратното – твоите хора в чужбина да откраднат същата кола като тази, за която имаш регистрация.

На един автомобил, вкаран от Щатите, дори в момента митото, акцизът и ДДС са му адски високи. За него важат правилата отпреди, защото Щатите не са член на ЕС. При положение, че такъв автомобил е внесен и е бил регистриран вече в ЕС обаче, в България при регистрацията не му се плаща нищо. Какво се прави – на автомобилите от Щатите им се изработват фалшиви документи, че са внесени от Европа. По този начин на една дори и 10-годишна кола може да й спестиш около 15 000 лева такси. За целта трябва да познаваш някой в КАТ, който да уреди документите да ти минат без проблем. И съответно се плаща на всички по веригата.

Освен чрез документите, за внесена от Америка кола може да се спестят пари и като се уредиш на митницата да ти напишат по-ниска фактурна стойност от цената, на която си я купил. Примерно, ако си купил автомобила за 10 000 долара, трябва да платиш 20% от стойността, тоест 2000 долара ДДС. А като напишеш, че си го взел за 2000 долара, плащаш 400 долара ДДС. Това се прави с помощта на митничар. За да признаят ниската стойност на фактурата се пише, че автомобилът е катастрофирал или има други повреди и липси.

Някои застрахователни компании, за които работят автокрадци, съветват клиентите си да оставят в жабката втори екземпляр от квитанцията за застраховката, за да видят крадците къде е застрахована колата и да не я крадат. Снимка: e-vestnik

Дори в момента в българските сайтове за продажба на автомобили, по списанията и автокъщите може да се видят американски коли, които се продават по-евтино от най-ниските възможни разходи на вносителите им. Ако да кажем автомобилът е много мощен и се обяви като внесен от Щатите, митото, ДДС-то и акцизът му може да хвръкнат над 50 000 лева. Отделно е цената, на която е закупена колата в САЩ (не по-малко от 15 000-20 000 лева за по-новите модели). А се случва такъв автомобил да се продава в България за 50 000-60 000 лева. Почти сигурно е, че при такава „оферта“, колата е нагласена. Ако иска да се застрахова, купувачът може да провери много лесно за какво става въпрос. Влиза в ebay.com и вижда колко струват в Щатите коли като тази, която си е харесал. После намира в Гугъл някакъв по-надежден митнически калкулатор и изчислява таксите за внос на този автомобил. Събира двете суми и ако му продават колата по-евтино или малко по-скъпо от получената стойност, значи най-вероятно не е редовна.

Как се регистрира нередовен автомобил? Данните на американската кола примерно могат да се напишат върху празни италиански документи за регистрация. Въпросните италиански бланки са 100% истински и никакви скенери и детектори не ги хващат. Не се знае как са попаднали в България, но при желание, може да си купиш такива. Много коли са регистрирани с тях. Има слухове, че са откраднати от Италия и че има сайт с информация за номерата на всяка една от бланките, по която в КАТ могат да разберат, че колата се регистрира с фалшива (открадната) италианска бланка. Обаче се правят други номера и документите пак минават.

Със същите италиански бланки или фалшификати на регистрационни бланки от други държави се регистрират и откраднатите автомобили от Европа и България. Схемата е такава – открадва се колата, оправят й се защитите за запалване, отстранява се джи пи ес-а, ако има, пренабиват й се номерата на шасито и на двигателя, сменят се информационните табелки и стикери. Всички тези нови данни се попълват във фалшивата регистрационна бланка. След това колата минава през митница, ако е необходимо (през митница се налага да минават автомобили от Швейцария, САЩ и други държави извън ЕС). Накрая автомобилът се прекарва през КАТ.

Впоследствие, ако автомобилът се продава на територията на София или в района, в който е регистриран, не е нужно да се кара отново в КАТ. При прехвърлянето на собствеността се ходи само с документите и се сменят само талоните. Никой не гледа колата. Това намалява риска да се разбере истинския произход на автомобила.

По цялата верига пари взимат – крадците, ключарите, алармаджиите, компютърните специалисти, които могат да запалят колата, тези, които произвеждат табелките и стикерите, този, който пренабива номерата на колата. Ако колата трябва да се пребоядиса в друг цвят, съответстващ на регистрацията, пари взима и бояджията. Отделно се плаща за регистрационната бланка и да ти я попълни правилния човек. Той има необходимата информация за всички кодове, които се попълват за различните автомобили в документите, така че всичко да изглежда като 100% истинско. Много е важно да не стане грешка, защото в номера на шасито всички букви и цифри означават определено нещо – заводът производител на колата, годината на производство, държавата, мощността на двигателя, оригиналния цвят на колата. По тази причина се променят само част от последните 6 цифри.

Номерът на шасито на колата е като ЕГН-то на човека, само че е със 17 символа. Много хора се чудят как този, на когото плащаш да ти свърши работа, го променя в документите, след като в КАТ, при въвеждането на информацията в компютрите, служителят може да попадне на друг автомобил, регистриран със същия номер на шаси като измисления от твоя човек. Може и да се окаже, че кола със същия номер на шаси е пусната за издирване. По принцип шансът за такива съвпадения е минимален – нещо като да удариш шестица от тотото. За всеки случай обаче може и това да се провери предварително – дали някой издирван или съществуващ автомобил вече не е “заел“ желания от теб номер на шаси. Плащаш си в КАТ и готово.

Друга разликата в бизнеса с крадени коли след 2000-та година в сравнение с преди, освен защитите и по-трудната регистрация е, че много звена от веригата се специализираха в определени дейности. Един я краде, друг я пренабива, трети вади и попълва нови документи, четвърти изработва стикери. Отделно се плаща на катаджии и др. да се узакони. Ако те хванат от полицията или нещо в КАТ се издъни, допълнително се плащат рушвети, за да се покрие случаят. В крайна сметка, за да се узакони един нередовен автомобил, вече излиза много по-скъпо отпреди, а рискът е по-голям. От една страна всеки иска да изкара пари, но лошото е, че много маймуни станаха на клона.

С влизането на България в ЕС, с отварянето на границите и отпадането на митата, автомобилите, които трябва да се обслужат, станаха много повече. Назначиха 10 пъти повече хора, които да проверяват колите. Ако преди, за да свършиш работа, трябваше да минеш през трима човека, сега трябва да минеш примерно през 30. На всички по веригата, ако трябва да плащаш, къде ще му излезе краят? А и като разберат толкова много хора за какво става въпрос, едва ли не си пускаш обява, че автомобилът ти е краден. Затова се обмислят други варианти…

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.