Идва денят, в който компютрите ще карат колите ни
Съвременните автомобили все повече наблягат на електронните системи за сигурност. Те се грижат колелата да не буксуват при спиране, подпомагат спирачното усилие, управляват динамичната устойчивост на автомобила и т.н. Учените вече работят върху устройства, които да синхронизират действията на автомобилите при внезапно появили се препятствия на пътя. Идва ли денят, в който компютри ще карат колите ни? Отговор дава сп. „Икономист”.
Новият кросоувър на „Волво“ XC60 се появява, както може и да се очаква от отнасящите се сериозно към сигурността автомобилни производители от Швеция, с редица особености, предназначени да се грижат за пътниците в случай на сблъсък. Има въздушни възглавници, защита срещу преобръщане и срещу страничен удар и т.н. Освен това обаче той е оборудван с механизми, които на първо място трябва да помогнат да се избегне сблъсък, включително автоматична спирачна система. И тъй като все повече коли се сдобиват със средства, които помагат на шофьора в опасни ситуации и дори поемат контрола върху управлението, правилата на движение може би трябва да бъдат преосмислени.
Системата на „Волво“, наречена City Safety, работи при скорост до 30 км в час. Тази скорост е избрана, защото точно при нея стават най-много катастрофи, особено ударите отзад в бавно движещото се улично движение. City Safety използва лазерни сензори, монтирани зад стъклата, които сканират пътя и изчисляват относителната скорост и дистанция. Тя включва спирачките когато сблъсъкът не може да бъде избегнат. (Системата се изключва при много ниски скорости, за да може шофьорът да паркира близо до други коли.)
Много производители на автомобили вече въведоха автоматичните системи за спиране. Германският „Даймлер“ използва в някои от моделите „Мерцедес Бенц“ базирана на радар система. Наречена „Дистроник“, тя работи и при висока скорост като регулира както спирането, така и ускорението, за да поддържа постоянна дистанцията спрямо другите автомобили. Ако има вероятност от сблъсък издава предупредителен сигнал. Когато шофьорът сложи крак на педала на спирачката, системата автоматично прилага оптималния натиск, който ще помогне да се избегне сблъсъкът с колата отпред. Ако шофьорът не реагира, спирачките се задействат автоматично.
Да останеш на пътя
Т.нар. интелигентни системи за сигурност имат потенциала да направят пътищата много по-сигурни. Така твърди в изследване организацията VTT Technical Research Centre, базирана във Финландия. Тя е изчислила, че най-обещаваща е електронната система за контрол, която подобрява управлението на колата като констатира и предотвратява пързалянето. Центърът е изчислил, че ако тази система бъде приложена във всички автомобили в Европа, тя ще понижи броя на загиналите на пътя хора с почти 17 процента. Устройствата, които помагат на шофьора да не се отклоняват от лентата си на магистралата, ще намалят смъртността с 15 процента. Системите, които предупреждават за ограниченията на скоростта и за опасности, ще намали загиналите с 13 процента. Някои от тези системи може да се комбинират: гледащата напред камера, която наблюдава пътната маркировка за система срещу отклонение от лентите в новата серия 7 на БМВ например разпознава и знаците за ограничение на скоростта като показва ограничението на таблото.
Рано или късно тези системи за сигурност ще си пробият път от скъпите автомобили до повечето модели, както се случи с антиблокиращата система на спирачките. Това ще направи колите много по-„чувствителни” към заобикалящата ги среда. Задават се обаче още по-умни изобретения. Ян Иварсон, който отговаря за сигурността във „Волво“, смята, че е реално да се конструира кола, хората в която няма да е възможно да загинат или да бъдат наранени. Компанията провежда експерименти с устройства, които автоматично ще се отклонява от идващото насреща превозно средство. Подобна кола ще засича и пешеходците, които са на пътя, и ще спира.
През 2009 година „Даймлер“ ще въведе устройство, което ще предупреждава шофьорите при изтощение. То ще използва няколко сензора, за да изгради съответния профил на начина, по който кара шофьорът и ще включва аларма ако той започне да се отклонява от него. Ще наблюдава поведението при шофиране, което – когато стане малко разконцентрирано – е добър индикатор за умората. „Даймлер“ работи и върху система, която трябва да включва спирачките при червен светофар.
Много от тези системи за сигурност първо дават предупредителен сигнал за грозяща опасност, а след това поемат управлението. Въпреки че това е потенциално забавяне, те все още се грижат за това, което Родолфо Шьонебург, шефът на „Пасивна сигурност” в „Даймлер“, описа като „електронна зона на деформация”: задействането на спирачките малко по-късно, а не никога, поне ще намали силата на удара.
Понякога обаче няма време за никакво забавяне, за да бъде избегната катастрофата – например когато колата не спре на знак „Стоп” на натоварено кръстовище. Това означава, че системите за сигурност трябва да станат по-автономни, за да действат по-бързо – по-бързо дори от хората. Но тъй като колите ще действат независимо една от друга, това поражда нови притеснения за сигурността.
Изследователите се страхуват например какво ще се случи ако дете изскочи на натоварен път. Ако една кола включи автоматично спирачките си и завие, тя ще накара другите да предприемат спешни действия. Резултатът от всички тези автоматични и независещи едно от друго решения може да е верижна катастрофа, която да причини повече смърт, наранявания и щети отколкото ако шофьорите действат самостоятелно. Затова някои изследователи търсят начин, по който колите да координират маневрите си за избягване на удар. Това означава, че в извънредните случаи колите ще си „казват” една на друга какво ще правят.
С новата система се занимава Томас Батц от Фрауенхофер институт в Карлсруе, Германия. Работата му е част от обширен проект за „когнитивни автомобили”, в който са включени други групи като университета в Карлсруе и техническия университет в Мюнхен. Миналата година някои от изследователите се присъединиха към Urban Challenge – инициатива на американската Агенция за високоразвити проекти за защита (Defence Advanced Research Project Agency – DARPA) за производство на превозни средства, които могат да се движат в градовете самостоятелно. DARPA иска да използва подобни технологии в производството на роботизирани превозни средства за военните конвои в зони на конфликти.
Да поемеш отговорност
Томас Батц и колегите му разработват софтуер, който може да събере информация от сензорите в автомобилите и да я използва, за да координира груповото поведение в извънредни случаи. И въпреки че проектът все още е на етап „симулация”, вече е ясно, че една кола от групата, която се движи по пътя, ще трябва да бъде определена за координатор. Това ще скъси времето за заповедите неимоверно много. Груповият координатор ще може например да нарежда на две коли, движещи се в съседни ленти, да завият в една и съща посока, а на друга – да спре рязко или дори за излезе от пътя, ако няма препятствия или пешеходци. Системата ще трябва да се справи и с наличието на коли без подобни функции.
Автопроизводителите също мислят за подобни неща. В „Даймлер“ например са убедени, че ако подробностите като теглото на колите и тяхната устойчивост могат да бъдат съобщавани в мига преди сблъсъка, системите за защита (като регулиращите се колани например) ще могат да се нагласят най-добре в очакване на удара. Инженерите на Волво твърдят, че колите ще могат да се предупреждават взаимно за опасности като хлъзгави пътища. Някои GPS-системи вече си сигнализират за задръстванията.
Сътрудничещите си системи против катастрофи ще се изправят не само пред инженерни проблеми, но може би и пред правни: кой застраховател ще плати когато една кола инструктира друга да предприеме спешни действия, заради което тя се блъска в трета? И никой не е сигурен какво ще се случи ако полуавтоматичните системи дотолкова поемат управлението от шофьорите, че те станат по-малко бдителни. А това е проблем, с който се сблъскват пилотите на самолети в компютризираните си кабини.
Отговорът може да е да се предостави шофирането на компютрите, а карането да се роботизира. Мерцедесите С-класа с всичките си екстри вече до голяма степен може да бъдат оставяни сами да си проправят пътя по умерено натоварения и доста прав аутобан. Опитът на DARPA показва, че е възможно да се намери решение и на кръстовищата и задръстванията в градовете. Стъпка по стъпка наближава денят когато ще бъде възможно да скочим в празната кола и да кажем: „Към вкъщи, Джеймс.”