Ще помогне ли ЕС да не ходим с по 2-3 джиесема, за да говорим по-евтино?

Години наред българинът плаща от най-високите цени за мобилни телефони в Европа, а живее в най-бедната страна в ЕС. Този парадокс стана очевиден, когато в документи на Еврокомисията се видя, че средната цена за мобилен разговор у нас е в пъти по-висока от средната в ЕС. В някои страни членки говорят за 2 цента на минута, а средното е около 8 цента на минута. В България най-разпространените тарифи на мобилните оператори и в момента са около 32-34 ст. на минута – 17 евроцента. До неотдавна нямаше никакви стъпки на българския регулатор – Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) – които да намалят кожодерските за българския потребител цени.

Най-скандална е цената при обаждане от стационарен към мобилен телефон и от един мобилен оператор към друг. Преди година в доклада за България на Европейската комисия в частта „Телекомуникации” стана ясно, че страната ни оглавява списъка с най-високи цени за разговори от стационарни към мобилни телефони сред страните членки. Едва тогава последва реакция на КРС, която започна консултации с мобилните оператори. И след 4-годишен застой регулаторът ги накара малко да смъкнат цените. На няколко стъпки през последната година те бяха намалени, но пак останаха скандални – да се обадиш от стационарен телефон до мобилен у нас струва към 30 евроцента на минута в натоварен трафик (58-55 ст. на минута).

Причина за тази ненормално висока цена е, че двата мобилни оператора МТел и Глобул начисляват при обаждане от стационарен телефон твърде висока тарифа. В момента цената на едро на трафика от фиксирана към мобилна мрежа е 16,4 евроцента в натоварени часове и 14,8 евроцента в часовете със слаб трафик. Това са цените, които БТК Груп, респективно нейните клиенти, заплащат на МТел и Глобул при всеки разговор към техните мрежи. Според БТК това на практика е субсидиране на дейностите на двата мобилни оператора за сметка на потребителите на фиксирани телефони. Това също така затваря трафика вътре в мрежите на МТел и Глобул и води до дисбаланс в конкуренцията на пазара.

И едва сега, след натиск от Еврокомисията, българските потребители са на прага да получат от догодина европейски ниски цени на обажданията към джиесем. Но това може и да не се случи толкова бързо. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) е подложена на натиск от двата мобилни оператора, които я упрекват, че създава привилегировани условия за БТК.

Т. нар. цени за терминиране на разговорите (обаждания, които започват от мрежата на един оператор и завършват в друга) се оказаха много костелив орех за КРС. Едно от предложенията на комисията е цените за терминиране на трафик в мобилните мрежи да се намалят с 50-60% до средата на 2010 г. поетапно, като се започне от 1 януари 2009 г. Това и няколко подобни предложения бяха подложени на обществено обсъждане в рамките на проект на анализ на пазара. До края на седмицата комисията ще реши с колко ще падне цената за обаждане от домашен на мобилен телефон през следващата година. В момента КРС внася поправки в документа, след което ще го изпрати в Европейската комисия. „ЕС ще наложи ценовата “пързалка” за обажданията от фиксиран към мобилен телефон, въпреки протестите на МТел и Глобул”, смята председателят на Асоциацията по съобщения и телекомуникации Антоний Славински, бивш министър на транспорта и съобщенията.

Мтел и Глобул разпратиха писма до медиите, в които отбелязаха, че не са против регулациите, а против начина, по който се прилагат и от натиска върху двата мобилни оператора от страна на регулатора. Те настояват за по-плавен график за сваляне на цените и премахването на т.нар. асиметрия в полза на БТК груп. Планът на КРС предвижда БТК и неговият мобилен оператор Вивател да имат на разположение 1 година, през която да не намаляват цените за терминиране помежду си (те по принцип са по-ниски от тези към другите мрежи). Според МТел и Глобул това ще създаде условия за нелоялна конкуренция и няма да доведе до сваляне на тарифите за крайните клиенти. От МТел твърдят, че определяща за тези цени е конкуренцията на пазара, а не налагането на регулаторна рамка.

Със синьо са дадени цените в т. нар. натоварен трафик, а със сиво – в ненатоварен трафик. Цените в най-бедната страна в ЕС са най-високите, а мобилните оператори у нас се оплакват от Комисията за регулиране на съобщенията, че иска да ги намалят.

Според БТК цените за терминиране трябва да бъдат незабавно редуцирани с поне 40%, за да се изравнят нивата в България с тези в ЕС. От компанията изтъкнаха, че в Европа от 2001 г. насам цените за пренос на глас в мобилни мрежи са спаднали с близо 80% като най-ниските стойности в ЕС достигат до 2 евроцента (виж графиката). Поради високите цени на разговорите от фиксирани към мобилни мрежи в последните години все по-голям процент потребители се отказват от фиксираната услуга и минават на джиесеми. Според анализаторите, ако цените на едро между операторите се намалят, това ще облекчи и крайния потребител. Може да има допълнителен ефект – ограничаване на затварянето на трафика в една мобилна мрежа и повече изговорени минути. Ще се свърши и с тъжната българска практика потребителят да носи със себе си по 2-3 джиесема от различни мрежи и групи, за да му излиза по-евтино.

КРС дълго беше без председател и без кворум на членовете. „Така регулаторът не можа да наложи на МТел и Глобул по-плавно да намалят цената за терминиране от фиксирани към мобилни мрежи и закъснението доведе до сегашната безизходица”, коментира Антони Славински. Според него България продължава да е на последно място в Европа по цена за терминиране на повиквания към мобилни мрежи, дори след като беше пусната първата т. нар. ценова “пързалка” и мобилните оператори у нас бяха принудени да намалят цени. „Пързалката ни трябва да стане стръмна – поне да влезем в европейските норми, дори и да сме на последно място, казва Славински. КРС са прави в този си стремеж, защото ЕС може да ни наложи санкции.”

Двата мобилни оператора са внесли оплакване в Европейската комисия и са поискали проверка на КРС от европейския орган, защото спрямо БТК и Вивател комисията не налагала същите изисквания. „Цената за приемане на трафик в мобилните мрежи трябва да се намали, никаква проверка не може да ги спаси”, е категоричен Славински. Според него европейска практика е всички мобилни оператори, които влизат късно на пазара (за което Вивател е типичен пример), да получават някакъв вид подкрепа.

Вивиан Рединг, комисарят по телекомуникациите, показа характер, показа как се работи в регулиран пазар и какво значи грижа за потребителите, допълни Славински. Именно Рединг де факто потвърди, че цените за терминиране на разговорите в мобилни мрежи в България са най-високите в ЕС. В последния доклад на ЕК стана ясно също, че въпреки спада в цените на едро за взаимно свързване, те все още значително надхвърлят разходите. В момента операторите очакват окончателното решение на КРС. В полза на потребителя ли ще бъде то или на мобилните оператори?

(Очаквайте интервю с председателя на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков)

Виж тук линк за доклада на Европейската комисия на англйски, частта за България

Б. р. – темата за намалението на цените на мобилните оператори не се дискутира в българските медии. МТел и Глобул са от най-големите рекламодатели и в тяхна изгода няколко вестника публикуваха множество статии против Комисията за регулиране на съобщенията, която под натиск на ЕК се опитва да намали цените.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.