Новите телефони – свирят на флейта, познават песни и даже звънят

Приложенията, които телефонът поддържа, стават по-важни от самия него

Teлефони показват различните приложения за iPhone на Apple – лидерът на тази трансформация на пазара, който е в сурова конкуренция с BlackBerry, Palm, Google и Microsoft. Снимка: iPhone

Новите мобилни телефони имат сияйна метална облицовка, разни джаджи им излизат от четирите страни и могат да се похвалят с повече бутони от тези в кабината на самолет. Но не това е важното. Новият символ на статус е какво може да прави телефонът ви – да брои калории, да ви учи на испански, да симулира свирене на флейта или хвърляне на маймунка от дърво.

С въвеждането на touch-screen технологията и по-бързите безжични Интернет връзки, конкуренцията вече се върти около хилядите възможности за забавни, странни и дори полезни програми, които могат да се ползват с телефона. Подобни приложения са страшно популярни що се отнася до iPhone на Apple – лидерът на тази трансформация на пазара, който е в сурова конкуренция с BlackBerry и устройствата на Palm, както и дори с Google и Microsoft.

Всичко това говори за нова ера в привлекателността на мобилните устройства – телефонът вече е не само моден артикул, но и дигитална торба с фокуси. „Преди една година беше много модерно просто да имаш iPhone, но сега трябва да се отиде отвъд това, казва Джеймс Кац, изпълнителен директор на Центъра за изследване на мобилната комуникация в Университета „Рътгърс“. Приложенията са цял нов свят на чудесни, ефектни начини за перчене. Това, което всички ние наричаме статус“, обяснява Кац.

От юли насам Apple пусна на пазара над 10 000 допълнителни програми за мобилни телефони. Девет от всеки десет потребители на iPhone са теглили подобни приложения – всичко повече от 300 милиона тегления, някои от които софтуерни ъпдейти и повторени тегления. Някои приложения са безплатни – като Stanza, което позволява да се теглят и четат книги. Платените програми обикновено струват от един до десет долара.

Най-популярните приложения помагат на потребителите да се ориентират в града, да намират приятели и малко известни ресторанти и да играят всякакви игри. Включително такива като Sapus Tongue, където замахваш с телефона си, за да видиш колко надалеч можеш да хвърлиш анимираната маймунка от екрана.

Тези огромни бизнес възможности бързо са осъзнати от всички големи телефонни и софтуерни фирми, които започват да се занимават с приложения за мобилни устройства. Google наскоро пусна на пазара Android Market, където се продават приложения за операционната система на Google телефоните. През пролетта Research in Motion планира да пусне подобна услуга за телефоните BlackBerry. Palm също обмисля софтуерна стратегия, а Microsoft е в началните етапи на създаването на услуга за телефоните с Windows Mobile.

Според потребителите някои програми са наистина полезни, но в повечето случаи става дума за загуба на време. Много често и за чисто перчене с възможностите на телефона. Като приложението Shazam, чрез което потребителите могат да разберат коя точно песен звучи в момента по радиото и кой е изпълнителят. Всичко това става в рамките на секунди и с допълнителната опция песента да може да бъде закупена от магазина на Apple за iTunes. За момента най-тегленото парче обаче е друго – то струва 99 цента и има неприлично име, но позволява на телефона да симулира специфичния звук, който издава човек, събрал много газове.

Подобни приложения са и форма на социална валута – потребителите се състезават да намерят най-новата хитринка, да се изфукат пред приятели или да се състезават с откритията си. Питър Зърли, адвокат от Сан Франциско, използвал по подобен начин телефона си на важна среща преди две седмици, за да разчупи леда. Срещата била в италиански ресторант с нов клиент и Питър извадил своя iPhone, допрял го до устните си, духнал в микрофона и размърдал пръстите си по-екрана. Телефонът засвирил като флейта.

Ефектното приложение, което Питър е използвал, се казва Ocarina. Струва 99 цента и превръща телефона в дигитална флейта. Ocarina е много популярна програма и е теглена от над 400 000 притежатели на iPhone. „Клиентът ми беше просто зашеметен, казва Питър Зърли за случката от ресторанта. Той имаше BlackBerry, не можеш да правиш нещо подобно с такъв телефон.“ Зърли има на телефона си и приложение, което му изпраща новини от CNN, както и друго, което му казва валутните курсове и пресмята от една валута в друга.

Има програми за всякакви интереси. 11-годишният Иън Маки има програмата Labyrinth, с която с помощта на телефона прокарваш малка топка през лабиринт от дупки. Иън има и игра с хеликоптери, както и и приложението iBeer, чрез което телефонът издава звук като от пиене на бира. Това е най-близкият контакт, който Иън смята да има с бирата за момента – той е шестокласник в Лос Алтос и е наследил телефона от баща си. Казва, че с него е голям хит в училище. „Показвам им игрите и играем на тях след училище“, казва Иън. И други деца имат готини нови телефони, но „нямат това яко място, от което да си теглиш нови неща“.

Концепцията за подобни допълнителни програми е измислена преди iPhone. Още преди десетина години устройства на Palm имаха софтуер, който служеше за всевъзможни неща – от гид за местните барове до полезна помощ за лекари. Идеята обаче доби масова пазарна популярност през юли тази година, когато Apple пусна своя онлайн магазин за приложения. Там всеки клиент на iPhone може да тегли софтуер за телефона си само с няколко клика.

Google също има над 300 приложения. Сред най-популярните е ShopSavvy, което сканира бар кодовете в магазините чрез вградената камера в смарт телефона G1. Приложението веднага търси най-добрата цена на продукта в мрежата и праща информацията на телефона. Засега Google не печелят нищо от този продукт. 70 процента от финансовите постъпления отиват за разработчиците, а останалото за мобилния оператор. Apple от своя страна взема 30 процента от печалбите от онлайн магазина, но не това е главната цел. По този начин компанията продава много повече бройки iPhone. Дори в момента маркетинга на компанията е свързан с приложенията, не със самия телефон.

Мат Мърфи е икономист към Kleiner Perkins, които оперират 100-милионния фонд на iPhone за разработване на приложения. Според него това е нов тип бизнес, който продава на хората не самия телефон, а програмите, които вървят с него. „Хората си купуват телефона заради това, което могат да правят с него, казва Мърфи. Печели този телефон, който има най-добрите приложения.“

По в. Ню Йорк таймс

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.