Българският кенеф или как Европа не успя да се надсмее над себе си

Зрители разглеждат мозайката, представяща стереотипите за държавите от ЕС, изложена в централата на Съвета на ЕС в Брюксел. Снимка: Ройтерс

На 12 януари в сградата на Съвета на Европейския съюз “Юстус Липсиус” в Брюксел беше открита работата “Ентропа”. Българското правителство протестира срещу пъзела на 27-те държави-членки на ЕС (България е представена като мозайка от турски тоалетни). Ден по-късно творбата се оказа фалшификат на ръководителя на проекта, чешкия артист Давид Черни. Вместо да покани 27 художници, той и двама негови приятели сами свършили работата. Защо Европа не успя да се разсмее, а изпадна в гняв, пише в. “Интернешънъл хералд трибюн”.

Защо никой не разбра както трябва, че наистина има нещо странно около новото произведение на изкуството в Брюксел? Творбата, огромна работа, инсталирана през уикенда в сградата на Европейския съвет, трябваше да символизира великолепието на обединена Европа като отрази някои от особеностите на всяка държава от Европейския съюз.

Но почакайте. Ето я България, представена като поредица от груби, свързани помежду си клекала. Ето я и Холандия, отнесена от наводнения, подаваща се от водата само с няколко минарета. Люксембург е изобразен като малко парче злато, обявено “за продан”, докато петима литовци явно уринират върху Русия. Франция? Тя е в стачка.

Осемтонната инсталация “Ентропа” е своеобразен пъзел, формиран по географски признак на европейските страни. Работата беше възложена на Чешката република и трябваше да отбележи началото на шестмесечното й председателство на Европейския съюз. Но чехите направиха грешката да наемат артиста Давид Черни, който трябваше да осъществи проекта.

Черни е прочут с това, че се отнася с пренебрежение към установените норми. През 1991 година той беше арестуван, защото боядиса танка от мемориала на площад в Прага в ярко розово. В случая с “Ентропа” Черни представя работата си като произведение на 27 творци, по един от всяка държава. Но всичко се оказа лъжа.

След като беше притиснат от репортери, Черни призна, че той и двама негови приятели са направили всичко сами, измислили са си имената на художниците, като за някои от тях са посочили уебстраници и текстове, в които те правят абсурдни изявления за предполагаемите си работи. До работата на Италия например – представена като огромно футболно поле с няколко играчи на него – се казва: “Изглежда това е автоеротична система на сензационно зрелище без да се очертава връхна точка.”

За фалшивата работа на Великобритания – частта от Европа, представяща страната, която липсва от макета – се казва: “Подобрението на точността означава, че индивидуалното селективно сито може да покрие т.нар. безпристрастно сито.”

Преди да бъде открита измамата, чешкият вицепремиер Александър Вондра заяви, че „Ентропа“ – чието име само по себе си може би трябваше да е знак, че нещата не са такива, каквито изглеждат – резюмира мотото на чешкото председателство на Европа като “Европа без граници”. “Скулптурата, и изкуството като цяло, може да каже това, което думите не могат, заяви той в понеделник. Уверен съм в разкрепостеността на Европа и във възможностите й да оцени подобен проект.” Но сега със сигурност не мисли така.

“В споразумението с художника ясно се казва, четова трябва да е съвместна работа на художници от 27-те държави на ЕС, каза той. Пълната отговорност за нарушаването на договорките и на обещанието лежи върху Давид Черни.“ На сайта си чешкото правителство твърди, че е “неприятно изненадано” от истината.

Без съмнение работата разстрои и други хора. Германците може би не са особено развълнувани, че страната им е представена като поредица от магистрали, които – погледнати от определен ъгъл – приличат на свастика. Испания трябва да се примири, че е огромна строителна площадка, докато Румъния е показана като развлекателен парк на тема “Дракула”.

Според чешката информационна агенция българското правителство – чиято страна е показана като куп тоалетни – е призовало чешкия посланик в София, за да му връчи официален протест. Бетина Жотева, говорител на българския посланик в Европейския съюз, заяви пред онлайн изданието EUobserver: “Това е нелепо и срамно. Унижение за българската нация и обида за националната чест.”

Що се отнася до Черни, той писа на уебсайта си: “Знаехме, че истината ще излезе наяве. Но преди това искахме да разберем дали Европа може да се надсмее над себе си.”

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.