Как Eвропа плесна шамар на България за цените на мобилните разговори

Веселин Божков, председател на Комисията за регулиране на съобщенията. Снимка: e-vestnik

Преди по-малко от месец петимата членове на българската Комисия за регулиране на съобщенията (КРС) приеха график за уж намаляване на цените на мобилните разговори. Всъщност, както e-vestnik вече писа (виж тук), техният график бетонираше най-високите цени в Европа за още година и половина напред. Според КРС намаленията на цените на едро за свързване от една мрежа в друга трябва да станат на два пъти по 1-3 ст. до 1 юли 2010 г. Едва от тази дата цените ще паднат с цели 6 ст. Но въпреки това цените за т. нар. терминиране, тоест за свързване от една мрежа в друга, щяха да останат най-високите в Европа.

В резултат на тези йезуитски намаления от Европейската комисия дойде очакван шамар, но малко неочаквано звучен. В своите бележки по изпратените от КРС в ЕК анализи и графици за намаление, дирекцията на комисарката Вивиан Рединг казва, че цените за т. нар. терминиране на трафик от една мрежа в друга трябва да се изравнят по-бързо със средноевропейските. За някои предвидени от КРС намаления след 6 месеца или година, ЕК препоръчва да се направят веднага.

Най-острият спор беше за цените за т. нар. терминиране от фиксирани към мобилни мрежи. Те твърдо са най-високите в Европа. Това е така, защото МТел и Глобул искат високи цени за свързване от БТК към техните мрежи. Целта им е да изолират БТК. Сега един потребител говори от стационарен телефон с мобилен за 55 ст. на минута и то след натиск на КРС да се свалят цените – по-рано беше 72 ст. на минута. КРС предвиждаше тази цена да се изравни с цената за разговор от мобилна в мобилна мрежа (около 32 ст. на минута) към средата на годината. От това най-недоволна беше БТК, защото нейните потребители не се обаждат на мобилни телефони. МТел и Глобул по този начин искат да затворят потребителите в своите си мрежи и да игнорират стационарните телефони.

В случая интересите на БТК съвпадат с тези на потребителите, защото целта им е по-ниски цени. Оказа се, естествено, че и Европейската комисия настоява за това. Дирекцията на еврокомисарката Рединг препоръчва на КРС изравняването на цените за разговори от стационарен към мобилен телефон с тези на мобилен-мобилен да стане не от средата на годината, а веднага.

Предстои КРС да обсъди и отрази направените бележки, след което да приеме окончателни решения за пазарните анализи и налагане на съответните мерки.
Ако българският регулатор се съобрази с направените препоръки от ЕК (а има ли начин да не се съобрази?), цените за трафик от фиксирани в мобилни мрежи трябва да се изравнят с цените в мобилните мрежи, тоест да станат 25 ст. (на едро, за терминиране) за силен трафик и 19 ст. за слаб трафик. Според предишното решение на КРС това трябваше да стане чак от 1 юли.

От друга страна ЕК препоръчва цените на едро в България по-бързо да стигнат средноевропейските нива, което налага първата стъпка на намаление на тарифите да е по-голяма – тоест веднага да се въведат планираните за от 1 септември 2009 г. цени – 23 ст. за силен трафик и 18 ст. за слаб трафик. Тези цени отново са по-високи от средните за страните от ЕС , които са около 7-8 евроцента, но намаляват още под натиска на комисията. Предстои КРС да обсъди и отрази направените бележки, след което да приеме окончателни решения за пазарните анализи и налагане на съответните мерки.

КРС ще въздейства върху ценовите равнища на пазарите на едро и дребно, така че потребителите да усетят най-бърз и голям ефект”, заяви в интервю за e-vestnik шефът на КРС Веселин Божков два дни преди комисията да вземе предишното си решение как да намаляват цените (виж тук).

Европейският регулатор одобри анализите, но препоръча по-стръмна пързалка за цените, както предположи Антони Славински, бивш министър на транспорта и съобщенията пред e-vestnik в края на миналата година (виж тук). Той предвиди също, че ЕК няма да се съобрази с оплакванията на мобилните оператори. Те постоянно заплашваха, че ще се жалват в ЕК от графика за намаление на КРС, но очевидно там не приемат техните аргументи. Но така проектът на КРС за намаляване на цените беше силно омекотен под натиска на Мтел и Глобул. Комисията беше подложена и на силен медиен натиск с поредица от публикации във вестниците, които на практика защитаваха интересите на МТел и Глобул да не се намаляват рязко цените за терминиране. Както е известно тези два оператора са сред най-големите рекламодатели във вестниците.

БТК разпрати до медиите своя позиция по препоръките нa Eвропейската комисия към КРС. Както може да се предположи БТК приветства препоръките.
“Коментарите на ЕК за по-бързо намаляване на цените на едро и незабавно изравняване на тарифите за разговори от фиксиран към мобилен и мобилен към мобилен, изцяло съответстват на позицията на БТК в последната една година” – пише в позицията на БТК. От своя страна КРС разпространи информация, в която се казва “ЕК одобри първите три пазарни анализа в телекомуникациите”. В информацията се съобщава за препоръките на ЕК и се казва, че предстои КРС да ги отрази и да вземе решения за влизането им в сила.

На ден в България се провеждат около 25 млн. мобилни разговора по неофициални данни. Всяко намаление с 2-3 ст. означава намаление на печалбите на операторите с около 700 000 лв. на ден. Сега дневният им приход е около 9 млн. лева, като тези пари се делят така – около 52-54% за МТел, около 36-38% за Глобул и около 10-12% за Вивател. Съпротивата срещу намалението на цените е крива сметка на алчните оператори – когато цените паднат и слязат до средноевропейските (около 15 ст. на минута), хората ще говорят много повече и печалбата им няма да намалее.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.