Как ВАЗ подхлъзна Путин
Преди няколко дни Русия осъмна с неприятна новина: автомобилният гигант АвтоВАЗ повиши цените на модела „Лада“. Това предизвика незабавна критична реакция на партия “Единна Русия” в лицето на секретаря на президиума на генералния й съвет Вячеслав Володин. Защо протестират партийният елит и правителството, пише в. „Время новостей“.
Преди седмица пресслужбата на АвтоВАЗ съобщи, че от 26 януари компанията увеличава цената на модела. “За всички автомобили от модела средното увеличение е 2,45 процента“, се казва в съобщението. „От родния автопроизводител очакваме да сдържа цените на продукцията си, което е крайно важно в условията на икономическа криза и понижаване на покупателната способност на нашите граждани”, се подчертава в заявлението на Володин. Според него повишението на цените “предизвиква недоумение”. АвтоВАЗ мотивира поскъпването така: продажните цени на „Лада“ не са се променяли от юни 2008 година (като цяло през миналата година те са нараснали с 4,3 процента при инфлация над 12 процента). В същото време рентабилността на продажбите спадала “вследствие на изпреварващия темп на ръста на себестойността на продукцията при запазването на цените на автомобила”. Компанията обяснява ръста на себестойността с “интензивния” ръст на цените на металите, на транспортните услуги и услугите на монополистите (газ, електроенергия, енергоносители, железопътния транспорт).
От президиума на “Единна Русия” изразяват надежда, че действията на ръководството на АвтоВАЗ ще бъдат коригирани. Според Вячеслав Володин “г-н Путин направи всичко възможно, за да защити родното автомобилно предприятие: повиши вносните мита за чуждестранните автомобили, наложи нулева тарифа за транспорта на родните коли до Сибир и Далечния изток, предостави възможност при закупуване на руски автомобили да се взима кредит при преференциални условия, за да се поддържа търсенето им”. Той смята също, че ръководството на автогиганта действа “в разрез с усилията на председателя на партията”.
Фактът, че Владимир Путин държи на обещанията си за АвтоВАЗ, беше потвърден и на практика. АвтоВАЗ, който е част от държавната корпорация Ростехнологии, ОАО „Руски железни пътища“ и компанията Рейлтрансавто (дъщерна фирма на „Руски железни пътища“) подписаха договореност да бъде намалена цената на железопътния превоз на автомобили на далечни разстояния. През декември, за да успокои жителите на Далечния изток, които бяха разгневени от решението на властите да повишат вносните мита за автомобилите,
Владимир Путин излезе с инициатива да свали до нула железопътните тарифи за превоз на автомобили от европейските части на страната към бреговете на Тихия океан, а загубите на „Руски железни пътища“ да компенсира от бюджета. В резултат правителството прие решение през тази година да отдели за „Руски железни пътища“ 2 млрд. рубли като субсидия и компенсация за разходите по транспорт на родните автомобили към регионите на Далечния Изток. То обяви и редица мерки за подкрепа на предприятията, производители на руски автомобили. Общият обем на държавната помощ може да надхвърли 200 млрд. рубли.
Президентът на „Руски железни пътища“ Владимир Якунин съобщи, че в резултат компанията му ще получи около 900 млн. рубли допълнителен доход от превоза – за сметка на увеличението на обема му. Освен това железопътният превоз ще стане конкурентноспособен на превоза с автовози, които транспортират продукцията на АвтоВАЗ. Според договореността, от 2009 до 2011 година АвтоВАЗ ще увеличи превоза на продукцията си с железниците с 54-350 000 автомобила на година. Президентът на автогиганта Борис Алешин също е доволен: от понижената тарифа компанията ще икономиса около 500 млн. рубли. Той съобщи, че през 2009 година АвтоВАЗ планира да произведе и продаде на вътрешния пазар около 600 000 автомобила (през 2008 година те бяха 622 000, за износ отидоха 106 000).
Засега експертите не се наемат да прогнозират дали обявената сума от 2 млрд. рубли ще съвпадне с реално необходимите компенсации. Наталия Сорокина от UBS смята, че цифрите са близо до истината. “Съобщените цифри са рискови, но първата стъпка е направена. Занапред трябва да се развива обслужването на място.” Договореността ще влезе в сила при достигането на определен обем на превозите.
През 2009 година АвтоВАЗ не планира съкращение на персонала, но въпреки това редица сътрудници ще бъдат пренасочени към специализираните подразделения в рамките на АвтоВАЗ. Заплатите на работниците няма да бъдат индексирани, а ще останат на нивата от миналата година.