Нечувана сделка в Пакистан: шериат срещу мир
В отчаян опит да потуши засилващия се бунт, пакистанското правителство обяви, че ще въведе ислямското законодателство в част от размирния северозапад. Това стана след като прекрати неуспешната си военна кампания срещу талибанските екстремисти в района. Пред перспективата живописната долина Сват да падне в ръцете на талибаните, верни на Маулана Фазлула, правителството отстъпи пред, както се изрази, „отдавнашните настоявания на местното население“ за шериат. С това то се надява да постигне две цели: да изолира екстремистите и да възстанови мира.
Противоречивият и много рискован ход неизбежно ще предизвика гнева на Вашингтон – ключов съюзник и източник на милиарди долари. Само няколко часа преди това американски безпилотен самолет изстреля четири ракети срещу бунтовнически убежища в племенния район край границата с Афганистан, като уби 31 души. Това беше третият подобен удар, откакто президентът Барак Обама встъпи в длъжност.
В Индия Ричард Холбрук, специалният американски пратеник за Афганистан и Пакистан, не критикува възстановяването на шериата директно. Той обаче намекна, че безредиците в Сват напомнят, че САЩ, Пакистан и Индия са изправени пред общ „враг, който представлява директна заплаха за тяхното управление, капитали и народи“. Пакистанската армия и американските й спонсори яростно критикуваха последната мирна сделка в Сват, която се провали само след два месеца. Тя даде възможност на бунтовниците да се прегрупират и да завземат повече от четири пети от територията – някогашна любима туристическа дестинация – след брутална кампания на отвличания, обезглавявания и опожаряване на училища.
Според Амир Хайдер Хан Хоти, главен министър на граничната Северозападна провинция, шериатът ще бъде въведен в цялата област Малаканд, която включва долината Сват, но само когато там се установи мир. Талибаните приветстваха решението и обявиха 10-дневно прекратяване на огъня. Жителите на Сват и съседните райони ликуваха. Местната телевизия показа радостни хора по улиците, изпълнени с надежда, че конфликтът, който отне живота на 1500 души и остави без покрив повече от 100 000, върви към края си. Съгласно споразумението всички „неислямски закони“ в Малаканд се отменят. Силите за сигурност „ще действат само ако бъдат обстрелвани от бунтовници“. А ако „властта на държавата бъде възстановена“, армията ще изтегли своите 12 000 войници от долината.
Споразумението беше подписано от провинциалното правителство, оглавено от Националната партия Авами – вдъхновена от Ганди светска пущунска националистическа групировка, и Маулана Суфи Мохамад, екстремистки лидер, за когото се смята, че е осъдил насилието и се съгласил да изземе контрола върху Сват от своя зет и съперник Фазлула.
Анализаторите са скептични. „Това е опит от страна на правителството да спечели на своя страна фракция религиозни екстремисти“, казва военният аналитик Хасан Аскари-Ризви. „Идеята е, че ако те се оттеглят от борбата, ще сътрудничат на правителството и ще помогнат бунтовниците да бъдат изолирани. Това щеше да е добра идея, ако талибаните бягаха, но те са се окопали добре“, смята той.
Не е ясно каква точно ще бъде ролята на Суфи Мохамад. Екстремисткият лидер беше водеща сила в средата на 90-те години, когато неговите привърженици превзеха правителствени сгради, преди правителството на тогавашната министър-председателка Беназир Бхуто да потуши бунта и да подпише примирие. През 2001 година Суфи Мохамад поведе хиляди младежи към Афганистан да се сражават срещу западните сили. При завръщането им беше арестуван и пратен в затвора. Миналата година беше освободен при условие, че ще се откаже от въоръжената борба и ще се съгласи да сътрудничи на правителството.
Според правителствени представители новото законодателство означава, че ще бъде премахната забраната за образование на жените, а мерките ще са по-малко сурови в сравнение с тези, наложени от талибаните в Афганистан. Поддръжниците смятат, че това ще осигури бързо правосъдие за жителите на Сват – лозунг, който талибаните използваха, за да привлекат подкрепа за кампанията си, спечелвайки хората, недоволни от продажната според тях пакистанска полиция и съдебна система.
Според критиците това е капитулация, която застрашава правовата държава и правата на жените. „Осъждаме го“, заяви Икбал Хайдер, председател на пакистанската Комисия за човешките права и бивш правосъден министър. „Това е незаконен, противоконституционен и дискриминационен акт, който допълнително насърчава религиозния фанатизъм в Пакистан. Конституцията не позволява паралелна законодателна система. Освен това няма гаранция за мир – бунтовниците не са подписали споразумението“, отбелязва той. Говорителят на Фазлула – Муслим Хан, заяви по пакистански телевизионен канал, че налагането на шериата по света остава цел на групировката.
Роднините Мохамад и Фазлула водят война за властта в Сват. Отначало двамата бяха учител и ученик. След това станаха роднини. Сега са врагове. Когато в средата на 90-те години на миналия век Суфи Мохамад за първи път се опита да наложи шериата в Сват, младият Маулана Фазлула бързо напусна селото си, за да се учи от него. Двамата останаха близки и след тази неуспешна кампания, а в последствие Фазлула се ожени за дъщерята на Суфи Мохамед – против волята на баща й, твърдят някои.
Фазлула беше сред няколкото хиляди младежи от Сват, които Суфи Мохамед вербува да воюват в Афганистан срещу западните сили през 2001 година. Когато се върнаха в Пакистан, двамата бяха арестувани и попаднаха в различни затвори. След освобождаването си Фазлула стопанисваше ферибот по река Сват, докато амбициите му не избуяха. Завземайки пиратски радиопредавател, младият духовник започна да излъчва разпалени проповеди, като спечели привърженици, чийто брой бързо надмина този на последователите на тъста му.
Вече на свобода и подкрепян от правителството, Суфи Мохамад е готов да се изправи срещу зетя, когото заклейми заради бруталността му. Някои твърдят, че ще успее да убеди Фазлула, други предричат битка. Правителството смята, че с въвеждането на шериата е постигнало предимство пред Фазлула. Сега, твърдят правителствени представители, Суфи Мохамад може да осъди делата на Фазлула като вредни за исляма и да го изолира.
Други наблюдатели са по-предпазливи. „Фазлула е от по-младото поколение, Суфи Мохамад е от по-старото“, казва Икбал Хатак, редактор на в.“Дейли таймс“ в Пешавар. „Фазлула е по-добре обучен и по-свиреп. Неговите бунтовници ще са в по-добра позиция да диктуват условията“.
По БТА