„ВИП Брадър 3“ се оказа милосърдие в полза на мобилните оператори и държавата

Софи Маринова и Мис България Антония Петрова по време на благотворителната акция на съквартирантите в Сити центъра. Снимки: Булфото

Миналата седмица, по време на едно от живите предавания на „ВИП Брадър 3“, журналистът Сашо Диков попита организаторите в ефир: „Колко от цената на един есемес (1.20 лв.) отива за благотворителност, колко за ДДС и колко за мобилните оператори. Тогава Ники Кънчев му отговори с въпрос от рода на: „А вие защо биете негрите?“

Тази седмица ръководството на Нова телевизия най-после изплю камъчето – 20 стотинки отиват за държавата (за ДДС), 50 стотинки прибира съответният мобилен оператор или БТК (за стационарните телефони) и само 50 стотинки остават за благотворителност. Фирми, които купуват есемес-пакети от операторите казват, че себестойността на един есемес е под 1 стотинка, защото компаниите им ги продават с печалба за по 1 стотинка на есемес. Следователно печалбата на МТел, Глобул и Вивател от есемесите на зрители на „благотворителното“ шоу „ВИП Брадър 3“ е завишена близо 50 пъти!

Още преди началото на „ВИП Брадър 3“ зрители на Нова телевизия се усъмниха в чистите намерения на организатори, продуценти и участници. Първото, което направи лошо впечатление, бяха огромните хонорари, платени на участниците, за да влязат в Къщата. По неофициална информация, публикувана многократно в различни вестници, примерно Тодор Славков е взел между 100 000 и 250 000 лева. Сумата със сигурност е голяма, защото хората от семейството на бившия държавен глава Живков странят от медиите. Това появяване по максимално публичен начин на внука на Живков – Тодор Славков, очевидно е добре заплатено, за да се случи. Всеки от останалите участници и гостуващи звезди са получили между 20 000 и 100 000 лв. Продуцентът Нико Тупарев оправда разходите за хонорари като сравни шоуто с благотворителните спектакли. Трябвало някой да инвестира, за да се случат.

Рекламните клипове на „ВИП Брадър 3“ се тълкуваха двусмислено. Зад увещанията на Гала: „Влизам в къщата само в името на самотните майки!“, прозираше и другата част от истината – „срещу солиден хонорар“.

Организаторите обявиха, че ще похарчат парите от есемеси на зрителите за насърчаване на талантливи деца-сираци, обновяване на рехабилитационните центрове за деца с увреждания и др. Нова телевизия подчерта, че се отказва от печалбата си от есемеси за това издание на шоуто. Продуцентската къща на Нико Тупарев – също. Зад което пак прозира другата истина – че ще се обогатят с парите от дългите рекламни блокове по време на „благотворителния спектакъл“.

С 20-те стотинки за ДДС, които отиват за държавата от един есемес, благотворителната инициатива започва да граничи с абсурда. „ВИП Брадър 3“ ще финансира дейности, за които държавата не отделя достатъчно средства, от което ще печели държавата!

Това не е първата подобна кампания. В „Българската Коледа“, която се води по патронажа на президента Първанов, мобилните оператори и БТК също прибират по 50 стотинки от есемес, а държавата си взима ДДС-то. И никъде не е публикуван отчет на разходите. Подобен тип кампании трябва да са много по-прозрачни. Да има адвокати, нотариуси, свидетели на процедурите. Да се публикуват приходи, разходи за ДДС, за мобилни оператори, за продуценти, хонорари, художествено оформление и прочие, а накрая да се знае каква е чистата сума, дарена за каузата.

Дотогава хората би трябвало да са по-критични към благотворителните кампании и да не си дават парите. Това е единственият начин организаторите да бъдат притиснати да се отчитат. В противен случай остава усещането за злоупотреба с милосърдието на хората, чрез която се облагодетелстват организаторите, държавата и най-богатите (телекомуникационни) компании в България.

Още по темата:
Как се осребрява милосърдието

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.