Google става рекламна суперсила в Интернет
Тъсачката купи онлайн рекламна агенция за 3,1 милиарда долара под носа на Microsoft
Миналата седмица Google (Гугъл) сключи най-скъпата си сделка досега, купувайки онлайн рекламната агенция DoubleClick за 3,1 милиарда долара. Това е два пъти повече от парите, които Гугъл даде за YouTube миналата година. И може би още по-важното в случая е, че Гугъл изпревари Microsoft, който също имаше апетити към DoubleClick.
За Гугъл сделката е още една крачка към трансформацията от обикновена търсачка в рекламна суперсила. DoubleClick, която е базирана в Ню Йорк, специализира в софтуер за графични реклами и има връзки с много уеб издатели, рекламодатели и рекламни агенции.
“Двата гиганта при търсачките и рекламата се обединиха”, каза след сделката Мартин Рийди, президент на рекламната агенция Modern Media, която е част от френския рекламен холдинг Publicis Groupe.
За обикновения интернет потребител, сделката вероятно ще означава повече реклами пригодени към специфичните му онлайн навици. Това със сигурност ще се случи, ако DoubleClick и Гугъл обединят огромните си бази данни, за да насочат определени реклами към специфичните вкусове на сърфиращите в интернет.
“Това сливане наистина е част от стратегията ни за глобален растеж”, потвърди изпълнителният директор на Гугъл Ерик Шмид на пресконференция.
Преди това DoubleClick преговаряше с имена като Yahoo, AOL и разбира се, Microsoft, който се опитва да се противопостави на нарастващото предимство на Гугъл в онлайн рекламата. Но в случая Microsoft загуби битката, въпреки че потенциално може да предложи повече пари от Гугъл.
“Това, че измъкна DoubleClick от ръцете на Microsoft е изключително ценно за Гугъл”, твърди Джордан Роан, анализатор от RBC Capital Markets и допълни, че “за пореден път Microsoft е на скамейката и не влиза в играта”.
Придобивката също така ще засили позициите на Гугъл в сравнение с Yahoo, основния му конкурент при търсачките и в интернет рекламата. До момента Yahoo беше лидер в продажбата на онлайн реклами.
DoubleClick може да не е най-известното име в бранша, но е една от най-успешните рекламни агенции в интернет. Основната дейност на DoubleClick е консултация на рекламодатели за кампаниите им в интернет. Компанията също така предоставя софтуер и услуги на клиенти като MySpace и AOL.
Въпреки огромната си репутация, Гугъл направи голяма част от парите си предоставяйки базови онлайн услуги, като търсачката и малките текстови реклами, които за онлайн пазара добиха важността на Yellow Pages. От друга страна, силата на DoubleClick е в бляскавите рекламни банери и в последно време във видео рекламите, които не отстъпват по качество на телевизионните. Още миналата година Гугъл направи опити да навлезе във визуалната реклама като разшири програмата си AdSense, но не постигна особени резултати.
“Гугъл със сигурност иска да навлезе в бизнеса с визуалните реклами по подобаващ начин, но досега нямаше връзките за да го направи.”, смята Дейв Морган, председател на Tacoda – мрежа на онлайн рекламните агенции. “DoubleClick обаче има тези връзки и със сигурност сега Гугъл ще се възползва от тях.”
Гугъл разбира се има свои собствени формули за насочване на рекламите и успява много добре да предоставя текстови реклами, свързани с това, което хората са търсили в търсачката. Сега двете компании ще работят заедно, за да създават “по-уместни” реклами, както от Гугъл се изразиха.
“Може да се заровиш в базите данни и да кажеш кои хора са гледали дадената реклами, къде живеят и какво са правели в интернет преди да кликнат на нея.”, казва Рандъл Ротънбърг, изпълнителен директор на Интерактивното бюро за реклами в Ню Йорк, което е представител на онлайн издателите, включително Гугъл. “Може да не нарушаваш законите за защита на личните данни и пак да предоставяш изключително ценни съвети за рекламодателите.”
Сделката повдига въпроси относно това как Гугъл ще успее да съчетае настоящия си бизнес с DoubleClick, избягвайки конфликт на интереси. Някои от старите клиенти на DoubleClick може да се откажат от услугите и, ако решат, че Гугъл използва връзките си, за да разшири собствената си мрежа.
Повечето от клиентите на DoubleClick са обвързани с дългосрочни договори, но Дейвид Розенблат, изпълнителният директор на компанията, заяви в интервю, че DoubleClick ще запази възможността да е безпристрастна във взаимоотношенията си.
“Ние сме изключително внимателни и ще запазим позиция, напомняща в политическо отношение на Швейцария”, каза още Розенблат. “Клиентите ни могат да бъдат сигурни, че отношенията ни с тях не само ще се запазят, но и ще се развиват и подобряват.”
Според Розенблат огромната мрежа от рекламодатели на Гугъл само ще помогне на клиентите на DoubleClick да печелят повече от сайтовете си.
Котиращата се много високо на борсата през 90-те компания DoubleClick е пионер в онлайн рекламата. През 2005г. тя беше закупена от частните фирми Hellman & Friedman и JMI Equity за 1,1 милиарда долара. Миналата година компанията имаше доход от 300 милиона долара, предимно от реклами по уеб сайтове.
Някои смятат, че 3,1 милиарда долара е висока цена за такава компания, но други са на мнение, че със сделката Гугъл печели много повече от годишния доход на DoubleClick. А и Гугъл има предостатъчно пари за харчене. В края на миналата година компанията имаше средства в размер на 11,24 милиарда долара.
Според запознати, всичко в сделката се е свело до цената. От Гугъл са предложили повече пари в сравнение с Microsoft, както това се случи и през декември 2005 г., когато двета конкурента наддаваха за правото да продават реклами на сайта на Time Warner. Гугъл спечели, плащайки 1 милиард долара.
Едно от нещата, с които DoubleClick привлече Гугъл е техният сайт, на който онлайн издатели и рекламодатели участват заедно в търгове за места за реклама.
“Имаме желанието да направим рекламата в интернет по-добра – по-малко натрапчива, по-ефективна, по-полезна”, казва Сергей Брин, един от основателите на Гугъл. “Заедно с DoubleClick, Гугъл ще направи интернет по ефективен за потребители, рекламодатели и издатели.”
И макар това да е една не лоша перспектива, конкурентите на Гугъл са все по-притеснени от нарастващото влияние на някогашната обикновена търсачка.
(по материали от NY Times )