Луди на жп прелеза. Никой не признава бариери

Ударите между влак и автомобили се увеличават. България на второ място в Европа по такива инциденти

Джип, отнесен от влака на прелез край София. За късмет шофьорът е само ранен. Но много други като него са мъртви. Снимка: НКЖИ

Часът е около 8 и 15 сутринта. Около Централна гара София движението е голямо. На бул. “Йосиф Щросмайер”, където е най-големият жп прелез в града, е задръстено е от автомобили, пешеходци, велосипедисти. Тук е едно от най-опасните пресичания на  жп линията за Перник, Благоевград и надолу към Гърция. Преминават между 50 и 70 влака на ден, а потокът от коли трябва да спре пред две бариери, които лесно се заобикалят. И много шофьори го правят.

Като по поръчка светва червеният светофар и бариерите бавно започват да падат. Една кола заобикаля падащите пръти. Не е за вярване – на задната седалка има две деца. Жената, която кара колата, вероятно майка им, въобще не си помисля, че дори да е много пъргав автомобилът, тя може да не преценила скоростта, или колата да загасне, и влакът да застигне задната част и да смаже децата. Такива случаи е имало, както се оказа…

Следва още по-странна картина – инвалид в инвалидна количка минава край бариерата и настъпва жп релсите. Минута след него преминава влакът.
За две спускания на бариерите общо 12 коли преминаха през жп прелеза в нарушение. Пешеходците пък за нищо ги нямат бариерите – само се оглеждат и преминават.

Бариерата е спусната, но една кола преминава през прелеза. Следват и още няколко. Снимка: авторката

Надежда Спасовска, началник гара “Захарна фабрика” обяснява: “Жп линията в този участък е двойна и е много опасно за преминаване при спуснати бариери. Защото след преминаване на единия влак по едните релси, шофьорите мислят , че прелезопазачката е забравила да вдигне бариерите, почват да бибиткат, да се карат с нея, а тя има нареден маршрут за влак в обратната посока по другите релси или за влак в същата посока само на минути след преминалия.”
Много пъти, след като колата с недисциплинирания шофьор мине бариерата, по другата жп линия минава влак и понякога е въпрос на късмет избягването на катастрофа.

Една от колите се опита да мине при спуснати бариери, но видя влака и спря. Снимка: авторката

Днес на прелеза са се струпали шефове на Националната компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), защото 25 юни е обявен за Европейски ден на за безопасност на жп прелезите. Екипи на железопътната компания раздават на водачите на МПС на всички натоварени прелези в страната листовки с “черната статистика” на катастрофи и жертви на жп прелези.
Оттук минават влаковете, които отиват за Перник, Кюстендил, Благоевград, международния влак за Солун. Почти за цяла Югозападна България влаковото движение минава през този прелез.

Красимир Папукчийски, директор на поделение в железопътната компания казва, че според “черната статистика” има 63 инцидента на жп прелези за 2007-2008 г., при които 6 са загинали, 19 са ранени. Най-тежкият случай бил преди години: “В участъка между Димитровград и Свиленград имаше през 1986 г. автобус мина през прелез и го удари влака. Загинаха 19 войника и офицери. Всеки случай да те удари влак за нас е фрапантен. Има случаи, при които човекът, ударен от влак, едва след три или четири дни осъзнава какво му се е случило”, казва Папукчийски.

Прелезопазачката на бул. „Щросмайер” Илонка Колева натиска копчетата за сигнализацията и бариерите. Снимка: авторката

“Ударът с 90 тона влак в 90% от случаите води до смърт. А само при едно спускане на бариерите тази сутрин не по-малко от 10 автомобила минаха при  затворен прелез”, казва Папукчийски.
Най-фрапиращият случай тази година бил, когато прелезопазачка на един от охраняемите прелези вижда, че шофьор се опитва да премине през прелеза при спуснати бариери. Тя излиза пред колата, за да го спре да не го удари влакът, който приближавал. Водачът обаче не се съобразява с нейните сигнали и я повлича с колата си, премазва крака й, нанася й травми.

„На някой му се струва, че ще успее да мине, че е бърз, че има време.

Такси се промъква на спуснати бариери. Снимка: авторката

За мен това е надгонване със смъртта. Това, което идва е влак, а не макет. Само да ви покажа гредата на бариерата. Тя е удряна преди десетина дни от водач на МПС. От началото на тази година има тенденция за увеличаване сблъсъците – досега има 22 удара на прелези с 2 жертви и 10 тежко ранени”, казва Папукчийски.

Наблюдателницата на прелезопазачката на бул. „Щросмайер” Илонка Колева е с прозорци от три страни. Тя е тук от 2003 г. Казва, че почти при всяко спускане на бариерите има коли, които пресичат релсите нерегламентирано. „Въпреки че, като наближат прелеза влаковете свирят, е много опасно”, казва Илонка. Дежурството й продължава 12 часа. Тя обяснява, че 3 минути преди влакът да премине, от близката гара съобщават по телефона. Тя задейства светлинната и звуковата сигнализация, след това натиска бутона за бариерите. Светва лампичка, че бариерите са долу, и влакът може да тръгне от гарата. Сигнализацията е свързана с гарата и не може влакът да мине, без бариерите да са долу.

Така изглежда кола след удар с 90-тонен влак. Снимка: НКЖИ

„Другите опасни жп прелези в София ги поуправиха. Построиха надлези, подлези, да не пресичат коли, каруци и пешеходци. Само този остана”, коментира таксиджията, който ме докара. За този прелез е задължение на столичната община да изгради надлез, не на жп компанията.

Папукчийски обяснява още, че при новото строителство на жп мрежа се спазват изискванията на ЕС – да няма пресичане на едно ниво между железен и автомобилен път. В участъка на новото строителство на линията Пловдив – Свиленград абсолютно всички прелези се премахват и на тяхно място се изграждат подлези или надлези . Не може при 160 км скорост (извън градовете) да си има пресичане на железен с автомобилен път.

България е на първо място в Европейския съюз по процент охраняеми жп прелези. В мрежата на НКЖИ има 823 броя железопътни прелези. 726 от тях са охраняеми (456 с автоматични и ръчни бариери и 270 с автоматични прелезни сигнализации). 52% от прелезите в България са с бариери и 35% са снабдени със сигнализация. В Германия тези проценти са съответно 46% и 7%, в Унгария – 20% и 31% и в Словакия – 28% и 19%.

Красимир Папукчийски – шеф на прелезите. Точната му длъжност е началник поделение на железопътната компания. Снимки: авторката

Същевременно жп мрежата в България е с най-малко неохраняеми прелези, в сравнение с останалите страни от ЕС – едва 13% срещу 47% за Германия, 49% за Унгария и 53% за Словакия. Но въпреки това България е на второ място след Словакия с най-много инциденти на жп прелези. Черната статистика сочи, че у нас на всеки 100 броя прелези има по 2,7 инцидента. След нас са Унгария (2,01), Франция (1,2), Германия (0,67), Италия (0,19). ЗА разлика от дисциплинирания немец, който чака и на неохраняем прелез, българинът не признава дори бариерите и охраните.

Наредбите на железопътната компания позволяват бариерите да бъдат спуснати до 20 минути, но с въведената автоматизация престоят е съкратен до 5 минути. Тези 5 минути в София обаче изглеждат много на нетърпеливите шофьори и пешеходци.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.