Телевизиите – псевдодебати с яйца. Бареков си отивал

Николай Бареков на площада в Хасково. Снимка: Булфото

За последно в петък преди изборите най-коментираният политик Бойко Борисов се появи в сутрешния блок при Бареков по Би Ти Ви и малко след това в „На кафе” при Гала в Нова ТВ. Вечерта Борисов се появи още веднъж в „Стани богат”, заедно с премиера Станишев. (Но дебат между двамата така и не се състоя.) Защо беше това оливане, не стана ясно. Ей тъй, Бойко да се покаже пак предизборно.

Скука и безпомощност владееше предизборния тв ефир. Медиите се държат като заразно болни от популизма на политиците и се опитват да се харесат на аудиторията.

На фона на това безвремие, само новината, че Николай Бареков не знае дали още му се занимава с телевизия и обмисля заминаването си за САЩ и/или правенето на информационна агенция, звучи обнадеждаващо.

„Продължавам до края на предизборната кампания с чувството на изпълнен дълг и успешно проведена мисия. Сигурен съм, че традицията която създадохме аз и моят екип, ще бъде успешно продължена, дори и без моята пряка намеса, от любимата ми телевизия. Поставих едно ново начало и никой не може да ми го отнеме. Само може да има шанса да го прави още по-добро”.  Това е написал в блога си Бареков. Звучи като на прощаване. Няколко дни по-късно пък пише, че не е сигурен какво му се прави – дали му се занимава още с журналистика и че има нужда от промяна. Най-вероятно щял да замине за САЩ на специализация във втората половина на годината.

Успоредно с това обаче, от ефира на Би Ти Ви Бареков попари надеждите за предстоящата промяна, като опроверга информацията. В гилдията пък се говори, че той се готви да оглави информационен сайт. Вече бил събрал дори екип, намерил бил и помещение. Бареков обаче ще бъде само лицето на проекта, за чието финансиране се спори дали е на Бойко Борисов или на някой олигарх. Предвид нееднозначните отношения на Бареков с властта, който неведнъж се е проявявал като пощенска кутия не само на неформалния лидер на ГЕРБ, но и на други. Затова има различни възможности за спонсор на сайта.

Независимо от изхода – дали ще се заеме с ново начинание и какво по-точно (току-виж е станал правителствен говорител), той ще продължи да радва обществото с коментари, чийто финални обобщения звучат така: „При тези данни на дясната социология по-вероятно е неформалният лидер на ГЕРБ да не рискува и да си остане в опозиция, пред хипотезата да се прегърне или с Иван Костов, или със Сергей Станишев. Направо невъзможен избор. Изборът между тези двамата много прилича на старата народна поговорка: „Отпред змия, отзад х…й“. Всичко, както изглежда, зависи от задника на Бойко.”

А хигиенизацията на журналистиката в сутрешния ефир – зависи от Бареков.

Сутрешни тв омлети

Какво се случва в сутрешния часови пояс? Там е работата, че почти нищо. Бареков самодоволно властва еднолично в „Тази сутрин” по Би Ти Ви. Кани политическите лидери да се надприказват като на гласоподавателя едва ли му става ясно нещо. Говорилнята е почти еднаква, независимо дали нерегламентираният разговор се води в студиото или в изнесените предавания в страната, които Бареков твърди, че били плод на неговия творчески потенциал. Така, от желание да се хареса на политиците или от непрофесионализъм във воденето на дискусии, „Тази сутрин” забърка „яйчен дебат” в Бургас. В суматохата неизвестни фенове удариха с яйца кандидата на ДПС Йордан Цонев. В неразборията намаза и Мирослав Севлиевски. В статията „Демокрацията на яйцата” в блога на водещия Бареков обаче става ясно, че от скучен и шаблонен дебат „Битката за Бургас” се превърнал в „истинско телевизионно шоу”. На „гладиаторската арена” местните политически лидери били изненадани с яйца.


Чудно е как, след като Бареков произведе толкова изгодни псевдодебати, нито едно яйце не полетя по него. Затова може и да са истина предположенията, че той самият е забъркал яйчената драма, която във вид на репортаж обиколи всички емисии на Би Ти Ви. Така пловдивският производител на новини изпълни соц-лозунга „Всяко яйце – (рейтингова) бомба, всяка кокошка – летяща крепост срещу (тв) агресорите”.

Всичко това идва след пионерските усилия на Бареков да ражда всяка сутрин. Става въпрос за новини. Дори и след като уж разстрои отношенията си със своя кум, неформален лидер и чест гост – Бойко Борисов. Водещият години наред редовно го канеше в студиото си. Избухна тв-скандал. Бойко се разсърдил и наругал Бареков за близост с премиера Станишев в ефир. Популярен социолог обяви, че Борисов нарекъл Бареков „подлога” на Станишев. След скоростна проверка Бареков установил, че ставало дума за „под блога”. Така, докато двамата се уточнят, основателят на ГЕРБ обаче предпочете за поредното сутрешно обръщение към нацията ефира на Нова телевизия.

Ники Кънчев и Милен Цветков във „ВИП Брадър“. Шоуто отдавна свърши, но участниците продължават да обикалят предаванията на Нова ТВ. Снимка: Булфото

А там – освен че си мият зъбите пред камерите (но не всяка сутрин) – измениха тотално профила на „Здравей, България”. Откак Милен Цветков смени Георги Коритаров, е много забавен прегледът на печата – камерата трудно проследява кой какво чете, тъй като на масата са няколко души – от редактора до Лора Крумова. И докато „прелитат” над новинарски заглавия, често се повтарят и се смеят на техни си, „вътрешнозаводски“ хуморески, все едно са си на купон вкъщи. Идеята на новата „Здравей, България” е да привлече с непринудено и несценарно поведение аудиторията, която не се интересува от политическите дъвки на Бареков.

Така Милен Цветков и Лора Крумова са алтернативата на Николай Бареков и сие. Ако той остане в ефира на Би Ти Ви, през есента отново ще бъде в компанията на Анна Цолова. Заместничката й Петя бе мистериозното понижена преди месеци в репортерска позиция, като според осведомени Бареков спомогнал за рокадата. За разлика от нея, Цолова се утвърди в ефира. Предимно с това, че често бърка и не е толкова амбициозна като Бареков, който не видя конкуренция в нейно лице.

Ролята на жените водещи – да бъдат руси

Ако тандемът Бареков-Цолова се възстанови, сутрешният ефир ще бъде изцяло доминиран от мъжете. Ролята на дамите постепенно се превръща в предимно естетична. Дали заради напористия нрав на Цветков или заради новото амплоа на Лора Крумова, тя има за основна функция да бъде руса. Дори и след като смени имиджа и се прероди в брюнетка. На помощ на неувереното женско присъствие в сутрешния блок на Нова ТВ идва и някакво момиче, натоварено с мисията да представя клипове. Те обаче са подбирани по странни признаци, може би според настроението й, а девойката често не знае и как да ги представи. Нещо подобно се получава и с т. нар. синоптичка, която трябва да ни представя прогнозата по нетрадиционен начин.

В резултат на промените, тематичният диапазон на предаването варира от приготвяне на кафе, през любовни авантюри на актуални за деня красавици, до разговори за поредния криминален инцидент. Докато проф. Юлиян Вучков не засипе с пламенните си тиради не само онемелите водещи, но и аудиторията. Нещо подобно се получава и в минутите, подарени на Люба Кулезич в понеделник, сряда и петък.

За сутрешния блок на БНТ1 – или добро, или нищо. Опитите на Виктор Николаев да вдигне рейтинга са безнадеждни, заради куп формални (и не толкова) проблеми, характерни за вече тоталното отпадане на държавната телевизия от надпреварата с частните конкуренти.

От понеделник и ТВ2, която вече ще се казва ПРО.БГ, пуска сутрешен блок. След дълги търсения медията отново поверява ефира на Жоро Любенов. Ще му акомпанира неопитна девойка. За по-малко от една година, само в тази медия, той смени няколко роли – от водещ на неуспешно публицистично предаване, през новинар и водещ на предизборни студия. Явно опитите на тв управата да му намери най-удобната за изява позиция, продължават. В търсенето, по принцип, няма нищо лошо. Стига да не говори за тотална липса на свежи кадри, докато показва съмнителната упоритост на медията точно Любенов да бъде запазената й марка. Само че от толкова много експерименти, резултатът по-скоро се асоциира в аудиторията като незрялост и поредното непостоянство.

По традиция през лятото телевизиите никога не са били апетитни дори и за непретенциозни зрители. Няма съмнение, че програмната им схема съвсем ще отънее, след като водещите и екипите им излязат в отпуск. Т. нар. български национални частни медии, които отдавна са собственост на чужди компании, вместо да предложат качествена и разнообразна програма, ще разчитат на изследванията, че по време на криза зрителите увеличават престоя си пред екрана – без значение какво гледат. Затова героите на „ВИП Брадър” 3 упорито живеят на екрана ту в „Сделка или не”, ту в „Стани богат” – цели два месеца след края на шоуто. Сигурно скоро без проблем ще водят и новините.

Нашествието на турски сериали вече се настани и в праймтайма. Нова ТВ и Би Ти Ви се надпреварват като да купуват на кило сапунки от южната съседка. Обезпокоителното е, че заради съмнително високите рейтинги на продукции като „1001 нощ” и „Перла”, този тип сериали може от лятна мода да стане трайна тенденция.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.