Готов ли е арабският свят да се сбогува с многоженството?
Многоженството е нещо обичайно за арабския свят. Но неотдавна в Египет се появи проектозакон, който може да ограничи тази практика и да даде право на жените да не се съгласяват в семейството да има втора съпруга. Какви са предимствата и недостатъците на многоженството пише в. „Нойе цюрхер цайтунг”.
„Защо да не се възползваме от правата си?”, пита Мансур Таха. Таха е мюсюлманин и говори за полигамията. В Корана пише: „… оженете се за толкова жени, колкото ви подхождат, две или три, или четири…” (Сура 4, стих 3). Този стих цитират привържениците на полигамията, когато стане дума за това, дали един мюсюлманин може да се омъжи само за една или за повече жени. В Египет обаче се появи проектозакон, който може да ограничи многоженството драстично. И това може да повлияе върху целия арабски свят. В бъдеще жените ще може да отхвърлят многоженството. Женените мъже ще имат право да се женят само за вдовици и за разведени жени, но не и за девственици.
По времето на фараоните край Нил царувала моногамията. Това обществено правило има отзвук и до днес: малко египтяни имат повече от една жена. И ако някой реши да се посвети на многоженството, рядко има повече от две жени. Никой бюджет не може да издържи на повече, казват край Нил.
Едно от изключенията е Махмуд Таха. На челото си той има „зебиба”. Това означава стафида, мястото е върдо като мазол и има връзка с религията. Тя е доказателство, че притежателят й редовно се отдава на молитви.
Да минеш 30-те
Преди четири години, когато Таха бил на 45 години, поискал ръката на Амел. Той вече бил женен, но Амел била минала 30-те, а на египетския пазар за булки шансовете й били лоши. Бъдещите му тъст и тъща погледнали челото на Таха и се успокоили, като видели „зебибата”.
„Направих това, което повелява Коранът. Не се женя за удоволствие, а за да направя една стара мома добра съпруга,” казва Таха и глади доволно брадата си. Брадата е знак, че е мъж на място.
От първата си жена Мариам, която е на неговата възраст, Таха има „само” една дъщеря. В арабския свят раждането поне на едно момче е крайно наложително. Само то може да продължи името на рода, да поеме бизнеса и по-късно да изхранва старите си родители. „Във всеки случай исках да пробвам дали една нова жена няма да ми роди момче,” признава Таха.
Амел родила близнаци – две момчета. А Таха разказва: „Радвахме се невероятно много.” Проблемите обаче не закъснели. „Мариам също забременя – страхуваше се, че ще я изостява.” Тя обаче направила спонтанен аборт. Сега Таха се държи за главата – доскоро беше горд, а сега е объркан. Малко след като се съвзела, Мариам се върнала при родителите си. „Сега иска развод,” казва Таха.
Сексуалните желания
А какво става със сескуалните желания в един брак при повече съпруги? „Коранът повелява справедливост,” обяснява адвокат Халед Адел. Там пише, че един мъж трябва да остане моногамен ако се бои, че няма да може да се справи с повече жени. „Затова стихът може да се разбира и като отказ от многоженство. Но мнозина го приемат като доказателство за мъжествеността си,” обяснява Адел. Това важи в пълна степен за Фати Алаа, който е над 60 години. В края на 50-те си той открил, че „жена му вече не е жизнена”. Дали това означава, че й е липсвала сексуална енергия? Да, трябвало да си намери по-млада, защото самият той преливал от сила, отговаря Алаа с момчешка усмивка.
Алаа открил Далал. Далал е секси. Тя омагьосва с вълнуващия си глас, с чудни истории и галещи жестове. Ходи без забрадка, което в изглеждащия набожен Египет означава, че сексът, алкохолът и цигарите не са й чужди. „Това са глупости”, казва Далал с възмущение, никога не би влязла в любовни отношения без свидетелство за брак.
Когато Алаа се запознал с Далал, тя тъкмо се била развела. Край Нил това причинява на почти всяка жена притеснения, защото неизбежно тя започва да привлича безброй мъже. Те са убедени, че й липсва секс и затова се опитват да я прелъстят. „Един нов съпруг означаваше за Далал не само финансова обезпеченост, но и защита от свалки,” коментира Алаа.
Алаа й предложил най-доброто, но имало една пречка: първата му съпруга и трите му големи деца не искали да приемат втора жена. Страхувайки се от тях, Далал предложил „орфи-брак”. Той не се регистрира, може да бъде пазен в тайна и лесно да бъде разгрогнат. За Алаа той бил перфектното решение. Разведената Далал се съгласила.
Край Нил има много по-възрастни мъже, които с удоволствие биха се подмладили и за тази цел си търсят привлекателна жена. Искат да се забавляват с нея и да правят секс, заради които иначе скромното общество приема двуженството. Съпругът може да посещава безпрепятствено втората си жена когато и където иска. „Животът с Далал е страхотен,” признава Алаа. С нея той би пътувал извън града – нещо, за което не успя да убеди първата си съпруга.
Типичен пример за първа съпруга, която се примирява с втората, е Хайам Дорбек. 44-годишната египетска писателка твърди, че полигамията тушира по религиозен път всички големи проблеми край Нил като изневярата, развода и безбрачието.
Това важи и за мъж като модерния радиоводещ Махмуд Тарек. Преди пет години той обяви, че си взима втора жена. Приятелите му интелектуалци го заклеймиха като безумец. „Край Нил полигамията се счита за назадничава,” казва Тарек и продължава: „Пример за тукашните интелектуалци е западната моногамия.”
Тарек и приятелката му Нахед обаче били много влюбени и едновременно с това много консервативни. От първата си жена Тарек имал три деца и отказвал да се раздели с тях. Нито той, нито Нахед приемали и извънбрачна връзка. Затова се оженили официално, Нахед забременяла и се родил Али. След това родила и Мохамед. „Това, което е позволено на първата, е позволено и на втората. Някога ще имам шест деца,” казва Тарек.
Не е сигурно, че това ще се случи. След пет години като че ли любовта между Тарек и Нахед е угаснала. Нахед е убедена, че няма да им стигнат парите. „Две семейства струват невероятно много, и не знам как да се оправя,” признава Тарек. В Египет е прието всяка жена да има собствено домакинство. Тарек трябва да подсигурява финансово двете семейства, които никога не се срещат и се мразят жестоко. Това е религиозният му дълг.
Но животът в Египет стана скъп, а заплатите не растат. Освен това първата съпруга на Тарек Раша печели територия. Много от вторите съпруги установяват, че след няколко години чувствата на мъжа й към първата му жена изведнъж се събуждат.
Когато Тарек получи предложение за работа в Дубай Раша настоя тя и двете й деца да пътуват с него. Нахед остана в Кайро. Опита се да накара мъжа си да прекара лятото в Дубай, но той отказа. „Вече и едно семейство ми е много, с още едно ще откача.”
Според Мустафа, приятел на Тарек, проблемът е в децата. Египтяните искат промяна. Ако трябва да са честни ще признаят, че харесват повече западния модел, според който освен семейство можеш да имаш и любовница. „Но ислямът и религията ни го забраняват,” казва Мустафа.
Тарек не се изразява толкова категорично. Предпочита да недоволства от това, че Нахед иска прекалено много пари и секс, а децата й непрекъснато крещят. Готов е да реши брачните си проблеми по необичаен начин. „Ако Нахед и Раша продължат да превръщат живота ми в ад, ще се оженя за трети път.” Тогава двете ще се постараят да му се харесат и да бъдат мили, привлекателни и любвеобилни.