Коя бира е най-добра? Дегустация на 22 вида от магазина

Дегустаторите оцениха най-високо „Карлсберг”, а "Загорка" отстана на дъното заедно с „ММ”

Тези 6 бири, донякъде изненадващо, се оказаха най-добри при дегустация на общо 22 вида от пазара. Води „Карлсберг“, след нея се нареждат останалите отляво надясно. Снимка: e-vestnik

„Първата глътка бира е като бащина милувка”, „По-добре промиване на бъбреците, отколкото промиване на мозъците” с подобни реплики започва организираната от e-vestnik дегустация на бира. Мястото е бирария „Мавзолея” – в градинката зад бившия мавзолей, а целта на срещата – да се опитат и оценят 22 различни марки бира от пазара. Изненадите за дегустаторите, които опитваха на сляпо, без да виждат какво им сипват, бяха големи.

Участници в дегустацията са Румен Белчев от в. „Стършел”, основател на бирената партия през 1990 г., за когото се твърди, че е изпил десетки хиляди литри бира и дългогодишният басист на ФСБ Ивайло Крайчовски, заклет бираджия, главният редактор на вестник „Експрес” Стоян Сираков, Нели Томова и Иван Бакалов от e-vestnik. Присъстват и двама гости, които участват извън класацията, защото не се смятат за достачъно компетентни да дегустират. Макар че бирата не е за професионалисти, а за всеки…

Дегустаторите обменят мнения по време на дегустацията, но накрая се учудват на оценките си. Вляво Стоян Сираков, вдясно Румен Белчев, в средата Ивайло Крайчовски и Марта Евтимова, редактор в Нова ТВ. Снимки: e-vestnik

Всички бири са само в стъклени бутилки и са купени от супермаркети в София, а някои като „Бургаско“, „Алмус“ и „ММ“ – от провинцията.

Барманът налива бирата скрито, без гостите да виждат какво се сипва в чашите. Редът, по който се поднасят и опитват бирите, е определен на случаен принцип. От всяка марка бира се сипват по стотина грама. Умишлено се използват чаши за минерална вода, за да не се влияят и разсейват дегустаторите от рекламните надписи „Калтенберг”, които украсяват бирените чаши в заведението. Участниците в дегустацията попълват формуляри, в които дават оценка по шестобалната система на всяка бира и по желание добавят бележки за вкуса и особеностите й. Класацията се прави чрез средната оценка на всички дегустатори (виж я по-долу).

Ивайло Крайчовски, заклет бираджия и басист на групата ФСБ. Снимки: e-vestnik

Барманът на заведението е убеден, че колкото повече напредва дегустацията, толкова по-високи ще стават оценките. Впоследствие се оказва, че не е бил прав, макар че първата опитана бира наистина получава доста ниски оценки и отделни коментари от типа „Слаба, за слаби пиячи и жени-аматьорки” и „воднист вкус, без аромат”.
По време на дегустацията всеки се мъчи да познае каква бира точно опитва, обаче без особен успех. Всички са учудени, когато накрая се обявяват марките и поредността на опитаните бири. Оказва се, че някои от дегустаторите, с малки изключения, са дали ниски оценки именно на бирите, които по принцип твърдят, че харесват…

И общата класация поднася изненади. Някои от по-евтините и непопулярни марки са получили значително по-високи оценки от масово рекламирани и предлагани навсякъде бири като „Каменица” и „Загорка”, например.

Румен Белчев, основател на бирената партия през 1990 г. и фейлетонист от в. „Стършел“. Снимки: e-vestnik

Най-високо е оценена бирата „Карлсберг”, която получава най-високата средна оценка 5.15, а някои от дегустаторите са й сложили оценка 5,50 и коментари от типа „пивка, с малки мехури, нежно се стича по гърлото, елегантна, добре балансирана” (виж по-долу средните оценки и цялата класация). На второ място се подрежда българската „Шуменско специално” (оценка 4.80), следва „Бекс” (4.65), за която в бележките на дегустиращите се казва „това вече е бира”, „първи намек за плътност” и т. н.

Дегустация под чадъра при „Мавзолея“. Снимки: e-vestnik

В първата десетка на класацията се оказват бири с по-ниска цена като „Пиринско”, „Славена” и „Леденика специално”.  За сметка на това популярни по-скъпи марки са класирани доста назад, като например „Хайнекен” (3.60), „Амстел” (3.55), а „Загорка“ (3.25) е почти на дъното. Някои бири са получили една и съща средна оценка – „Туборг”, „Каменица” и „Шопско”, оценени средно с 3.75 всяка. На последно място гостите на дегустацията единодушно са поставили варненската бира „ММ”, която е получила едва 3.05 точки.

1. КАРЛСБЕРГ                                  5.15

–––––––––––––-
2. ШУМЕНСКО СПЕЦИАЛНО          4.80
–––––––––––––-

3. БЕКС                                          4.65

–––––––––––––-

4. ШУМЕНСКО СВЕТЛО                4.40

–––––––––––––-
5. АСТИКА                                       4.20

–––––––––––––-
5. ПИРИНСКО                                 4.20

–––––––––––––-

6. БОЛЯРКА                                 4.05

–––––––––––––-
7. СЛАВЕНА                                3.94

–––––––––––––-
8. СТАРОПРАМЕН                       3.90

–––––––––––––-

8. ЛЕДЕНИКА СПЕЦИАЛНО          3.90

–––––––––––––-
9. ШВЕЙК                                       3.85

–––––––––––––-
10. СТЕЛА АРТОА                          3.80

–––––––––––––-

11. ТУБОРГ                                 3.75

–––––––––––––-
11. КАМЕНИЦА                          3.75

–––––––––––––-
11. ШОПСКО                              3.75

–––––––––––––-

12. ХАЙНЕКЕН                           3.60

–––––––––––––-
13. АМСТЕЛ                               3.55

–––––––––––––-
13. БУРГАСКО                            3.55

–––––––––––––-

14. АРИАНА                               3.50

–––––––––––––-
15. АЛМУС                                3.35

–––––––––––––-
16. ЗАГОРКА                             3.25

–––––––––––––-

17. ММ                                     3.05
–––––––––––––-

Забележка: Бирите са 22, но в класацията са подредени до 17-о място, защото някои имат еднаква оценка и са класирани наравно.

Класацията изненада и организатора – e-vestnik, доколкото първите две бири са на една компания – „Карлсберг“. А много рекламираните марки „Загорка“ и „Ариана“ на конкурента им „Интербрю“ се наредиха на дъното заедно с непретенциозните бири на български производител „Алмус“ („Ломско пиво“) и „ММ“ („Варненско пиво“). Веднага си казахме – сега ще ни обвинят, че правим реклама. Но пък известната бира „Туборг“, която е на същия производител „Карлсберг“, потъна някъде надолу в класацията. Това е положението. Каквото – такова.

Все пак една от причините за изненадата е все по-голямата индустриализация и технологизация на бирата – тя се прави в един и същ тип инсталации, някъде са дори еднакви. Затова все по-малко се различават отделните марки, въпреки различните рецепти, вид хмел, малц, вода и т. н. (Как се прави бира – виж тук)Затова истинските ценители в Европа търсят не големите марки, а бира от малки пивоварни, наливна.

Снимки: e-vestnik

Българинът има  късмет. В момента на пазара у нас се конкурират три от най-големите световни бирени концерни:

„Хайнекен“, чрез гръцкия си филиал в България, който произвежда марките: „Хайнекен“, „Загорка“, „Ариана“ и „Кайзер“.

 „Интербрю“ (филиал на най-големия бирен концерн „Инбев – Анхойзер-Буш“), който произвежда марките: „Стела Артоа“, „Бекс“, „Старопрамен“, „Каменица“, „Бургаско“, „Астика“

„Карлсберг“, който произвежда марките: „Карлсберг“, „Шуменско“, „Пиринско“, „Туборг“
Български фирми са:

„Болярка“
, със своите марки „Болярка“, „Швейк“, „Кингс“, „Калтенберг“ (по лиценз) и др. (виж тук повече)

„Леденика“, която произвежда бирите „Леденика и „ММ“

„Ломско пиво“, която произвежда „Алмус“ и „Шопско пиво“

Българските производители си сътрудничат с германски компании и се опитват да конкурират с качество производството на бирените гиганти, и както показва дегустацията, успяват.

Пиячите обаче имат проблем не с производителите, а с дистрибуцията на бира. Повечето заведения зареждат бира, наливна или в бутилки, само на един производител, в зависимост от това с кого имат договор. Производители им купуват чадъри и столове с рекламни надписи, сключват се специални договори, играят пари под масата и т. н. Така някои заведения продават само 2-3 вида бира, дори само един. И пиячът не може да избира. Конкуренцията не е само в качеството и рекламата, а и в търговски хватки и опити за монополизъм в дистрибуцията с непазарни средства. Заведения и търговци изнудват някои производители с условия, при които да продават техните бири. Който е по-силен – печели.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.