Американски учени измериха щастието в Мрежата + видео

Най-нещастни са тийнейджърите, смъртта на Майкъл Джексън предизвикала тридневен спад на щастието

Нивата на щастие в мрежата се определят на базата на думи и фрази, които блогърите употребяват или се съдържат в текстове на песни. Снимка: Нели Томова

Мрънкате ли в блога си за гадния ден, който сте имали? Пишете ли стихове за нещастната си любов? Вашите думи в интернет всъщност могат да помогнат на изследователите да анализират промените в общественото настроение.

Не е трудно да се установи дали един определен човек или малка група от хора са щастливи или нещастни. Психолозите раздават въпросници или провеждат интервюта, чрез които определят емоционалното състояние на хората. Когато обаче става въпрос за нивото на щастие на цялото общество, нещата не изглеждат толкова просто. Математиците Питър Додс и Кристофър Данфорт от Университета Върмонт в Бърлингтън се запитали дали интернет може да им помогне да изследват доколко е щастливо обществото.

Двамата се концентрирали върху два от най-популярните начина за себеизразяване в интернет – постовете в блогове и текстовете на песни. Те не само осигуряват значително количество информация, но са и по-представителни от гледна точка на това, че пишейки в личните си страници, хората са по-честни, отколкото по време на психологически тестове. Учените анализирали изречения от 2.4 милиона блога, които събрали чрез уебсайта wefeelfine.org (в превод на български – „ние се чувстваме добре” – б.р.). Сайтът намира блогове от цял свят, в които се споменава фразата „аз чувствам” и след това записва цялото изречение. Додс и Данфорт свалили и текстовете на повече от 230 хиляди песни от hotlyrics.net, онлайн база данни, създадена от доброволци, в която може да се търси по ключова дума.

С помощта на собствените си компютри изследователите сканирали текстове за повече от 1000 емоционално заредени думи, чието въздействие участниците в психологическо проучване от 1999 г. класират по скала от 1 (отвратително) до 9 (възторжено). „Триумфален” и „любов” били на върха на класацията със средни оценки по-високи от 8.7, докато „отвратен” – с една от най-ниските – 2.45. Изследователите изчисляват средно ниво на щастие (от 1 до 9) на базата на оценките за тези думи и на честотата, с която те се появяват в текстовете.

Добрата новина е, че нивото на щастие в блогосферата се е увеличило с 4% от 2005 г. насам според изследователите. Когато изследвали ежедневните отклонения, те установили, че определени дни от годината изпъкват на фона на останалите – на Коледа и Св. Валентин нивото на щастие достига върхови стойности от около 6.0, докато годишнините от 11 септември стигат спадове до 5.7 точки. Най-щастливият ден от 2005 година насам се оказва 4 ноември 2008, денят на президентските избори в САЩ, през който нивото на щастие в интернет достига 6.3. В този ден блогърите използват много по-често думи като „гордост” и по-рядко такива като „болка” и „виновен”.  Смъртта на Майкъл Джексън наскоро предизвиква 3-дневен период на тъга в мрежата, през който нивото на щастие падна до 5.8. точки.

При анализа учените взели предвид и демографската информация от блоговете. Те установили, че мъжете и жените имат сходни средни нива на щастие – 5.89 и 5.91, но за разлика от мъжете, жените пишат по-често, когато са в екстремни емоционални състояния. Тийнейджърите, логично, са най-недоволни и нещастни – при 13-14-годишните нивото на щастие е около 5.5 точки. Те използват думи като „отвратителен”, „омраза” и „глупав” много по-често, отколкото блогърите на възраст 45-60 г., които се оказват най-щастливи от пишещите в интернет.

Анализирайки текстовете на песни, учените открили доста по-мрачна тенденция: популярната музика е станала по-малко „щастлива” от 1960 г, когато се отбелязва спад в нивото на щастие с 10%. В момента все по-малко изпълнители пеят за любов, и все повече крещят за „омраза” и „болка”. Когато анализирали музикалните жанрове, математиците открили, че самите жанрове не са се променили много с времето, но нововъзникналите, като пънк и хеви метъл, са с по-ниски нива на щастие. Набирайки популярност, тези стилове смъкват средните нива на щастие в популярната музика като цяло. „R&B групата All-4-one все още използва в текстовете си думи като „любов”, което определено не може да се каже за „Metallica”, казва Данфорт.

Учените от Върмонт в момента изучават и „Туитър“, за да разберат как емоциите се променят в социалните мрежи в реално време. Джеймс Фаулър, социолог от Калифорнийския университет в Сан Диего, твърди, че методите на Дод и Данфорт ще позволят на учените „да измерят пулса на целия свят, оценявайки настроението на човешката общност”. Психоложката Соня Любомирски от Калифорнийския университет в Ривърсайд смята, че информацията може да се използва, за да се направят и други интересни анализи като например дали музикантите, чиито песни са с по-позитивни текстове, продават повече албуми и дали в държави, където блогърите пишат по-ведро, хората живеят по-дълго.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.