Германските партии в битка за пенсионерите

Всеки трети избирател в страната е на възраст над 60 години

Предизборен плакат на ХДС. Снимка: Ройтерс

През септември германците ще избират правителство. Стабилни пенсии, добро медицинско обслужване… Партиите в Германия трябва наистина да запретнат ръкави, за да спечелят пенсионерите. Това е важно, защото всеки трети избирател в страната е на възраст над 60 години.

Посещение на пенсионери в Бундестага в Берлин. Около 50 души в добро настроение. Мъже с побелели коси и очила, изрусени жени със златни синджирчета и перлени обици. Една от посетителките се придвижва с помощта на проходилка. Групата се снима за спомен. Заедно с тях се снима и депутатката от Социалдемократическата партия Петра Меркел. Тя е поканила членовете на един берлински пенсионерски клуб в Бундестага, защото желае да бъде преизбрана на изборите през септември.

„Забелязвам, че по-възрастните избиратели са истински верни“, споделя Петра Меркел. „Знаем, че те отиват да гласуват. Затова такъв шанс не може да се изпуска.“Пенсионерите също искат да се възползват от шанса си от посещението в Бундестага. 65-годишната Марлис Виденхьофер, бивша държавна служителка, използва случая да постави като тема на разговор всичко, което я вълнува. „Много са нещата… Например здравната реформа.“,казва възрастната жена. „Тъй като имам задължителна здравна осигуровка, се превърнах в човек второ качество. И това е най-големият ми проблем. Когато отида при лекаря, той ми казва: имам само шест минути време за вас. Не получавам и всички необходими лекарства. Грешните диагнози също са често явление. Всичко това беше съвсем различно преди.“

Депутатката Петра Меркел защитава за кратко здравната реформа, която беше одобрена и от нейната партия, но бързо сменя темата с тази за лекарското съсловие и по-точно, че „боговете в бели престилки“ отдавна вече не съществуват.

В Германия спечелването на избирателите в третата възраст е важна цел за всяка партия. Ото Вулф е на 76 години и е председател на Съюза на пенсионерите, който обединява симпатизанти на Християндемократическия съюз. Ото Вулф има задачата да убеждава пенсионерите в Германия да гласуват за неговата партия. За целта той тръгва на турне из страната заедно с Филип Мисфелдер, председател на Младежкия съюз.

Младият и старият искат да представят „Съюза на генерациите“ в страната, въпреки че през 2003 година Мисфелдер предизвика възмущението на пенсионерите с настояването си държавата да не плаща изкуствените стави за най-възрастните. Днес обаче той изглежда е осъзнал грешката си и агитира избирателите в един от предизборните клипове така:“Искаме да покажем на хората, че ХДС е единствената партия в Германия, която е в състояние да събере всички генерации на една маса. Дори и да се стига до спорове понякога, за нас е важен диалогът.

„Свободната демократическа партия от своя страна започна кампанията си още преди година. На основния плакат на партията се виждат двама пенсионери в шикозен олдтаймър. Според пиар-експерта Райнер Щрутц повечето рекламни концепции са обърнати към постоянните избиратели – пенсионерите: „За постоянните избиратели е важен моментът на идентификацията. Ако плакатите се харесат на един от тях и той е убеден, че исканията му ще бъдат изпълнени от дадената партия, то този човек е в състояние да убеди и другите в това.“Съществуват най-различни методи за спечелването на възрастните избиратели. Но въпреки огромното старание никоя партия не е застрахована от грешки в кампанията си. Ето защо партиите трябва да подхождат съвсем внимателно към най-възрастните избиратели, съветват експертите.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.