Да оцелееш по пътя до морето става все по-трудно

И трима чешки граждани загинаха в жестока катастрофа до Бургас този месец. Снимка: Булфото

На връщане от морето миналата седмица разбрах, че синът на познат е загинал, прибирайки се от Слънчев бряг. Бил е в същия бар, в който сме били с моите приятели, почивал си е на същия плаж и се е връщал по пътя, по който се връщахме и ние. Там някъде, за да избегне удар с друга кола, се преобръща и умира. Не го познавах и вече никога няма да се запозная с него.

43 са жертвите на пътни инциденти в страната от началото на месец август. 533-ма са загиналите по пътищата на България от началото на година. За два дни са загинали над 10 души, пътуващи из страната. Огромна част от тях са пътували до морето или са се връщали оттам. Пука ли му на някого?

Движението към морето през почивните дни на юли и август е голямо. Катастрофите са всеки ден. Снимки: авторката

Преди 3 години написах коментар, който беше посветен на пътуването с кола до родното Черноморие – Как се стига жив до морето. Фрапирана и ужасена се бях върнала от море, след като за първи път карах сама колата си дотам и обратно. Продължавам да ходя с колата на море, но вече нищо не ме изненадва – „безсмъртните“ шофьори, лудото изпреварване, сигнализиране с фарове, ако на магистралата караш със 140 км в час, пък за“Кайена“ зад теб все едно си спрял. Няма никаква промяна. Катастрофите не изненадват никого, голфове и ужасно скъпи коли летят в насрещното. Пътят от София към морето си е същият – преди Стара Загора тесен и опасен.

        Черният уикенд в телевизионните новини
След петото пътуване до морето това лято, мога категорично да заявя – страшно е и на отиване, и на връщане! Август е най-опасният месец за пътуване, защото всички отиват нанякъде. И най-вече всички отиват към морето. Тенденцията през последните години е българите да отскачат за 3, максимум 4 дни до курортите, което означава, че масово се тръгва в петък. В петък в 6 часа сутринта на магистралата София – Пловдив се пътува прилично – 120, на места 140 км в час. Огромна част от автомобилите за над 50 хиляди лева обаче летят със 160. „На магистралата може“, обикновено казват шофьори. Сигурно…

Пътят преди Стара Загора е един от най-опасните участъци. Тук често стават катастрофи заради неправилно изпреварване и тесния път, който не позволява да се разминават три коли. Снимки: авторката

Тръгването рано сутрин е уж по-разумният вариант, както и пътуването в четвъртък. Предполага се, че колите са по-малко, но уви – груба грешка, или поне това не важи за края на юли и август. Четвъртък по обяд, петък сутринта, рано в събота, петък срещу събота през нощта – пътят е страшно натоварен. До Пловдив ситуацията е що-годе спокойна. След това се включват пловдивските и пазарджишките купонджии, отиващи за уикенда към морето.

Малко преди Стара Загора магистралата приключва и целият поток от коли се включва в кръгово, от което започва „голямото пътуване“. За щастие вече преди кръговото, в което се отклоняваш към Старозагорско, са сложени знаци, които насочват откъде да минеш. Доскоро знаци нямаше и ако пътуваш за първи път през нощта, директно пропадаш в дерето, с което приключва магистралата.

Участъкът в Старозагорско е един от най-опасните – пътуващите са много, пътят е тесен и изнервящ. През изминалите седем месеца в Старозагорска област са регистрирани 1273 пътно-транспортни произшествия, 1028 леки и 245 тежки, при които са загинали 35 и са ранени 324 човека. Суха статистика, включваща периоди отпреди пътуването до морето.

Задръстването по пътя към морето започва с кръговото преди Стара Загора, с което приключва пловдивската магистрала. Снимки: авторката

Изпреварващите без видимост в участъка са страшно много. Шофьорите се изнервят и дават газ направо в насрещното, защото колоната на места се движи с 20-30 км в час. Пътят обаче е невъзможно тесен. Не е ясно защо е строен така, че да няма възможност да се разминат три коли. Пътувалите в Гърция, в други страни в Европа (Холандия, Унгария, Франция, Италия), та дори и в Турция, знаят, че дори второстепенните извънградски пътища позволяват разминаването на три автомобила. Тук, за да е по-екстремно, освен че няма пространство встрани от пътя, има и изкопана канавка.

Пътувайки, не е изненадващо да видиш обърнал се тир на магистралата. Още по-малко изненадващо е, когато има сблъскали се коли по пътя към морето след нея. От чувство за безсмъртност или просто „нямане на нерви“ шофьорите изпреварват без видимост. Огромните колони обаче често не позволяват на автомобилите да се върнат в собствената си лента и това предизвиква фатални инциденти. Инфарктните ситуации са през няколко километра, а огромният брой катаджии по пътя не помагат никому. Още повече, че шофьорите солидарно даваме сигнал на летящите отсреща, че малко по-нататък „причакват“ полицаи. Ако изпреварваш колоната в насрещното, е трудно да те спрат. А и да се случи някъде, си знаеш, че с 20 лева „за почерпка“ си продължаваш пътя, без да се бавиш много.

По пътя към морето катаджиите са буквално „на всеки километър“, това обаче не намалява катастрофите. Снимки: авторката

Малко преди Бургас всички се разпределят по курортите и пътят се разчиства малко. Най-натоварено става към Слънчев бряг и Лозенец. Особено сега, когато започват closing parties – последните партита по клубовете, с които се приключва летния сезон.

И ако отиването до морето е опасно, но все пак нагласата за предстоящото забавление поддържа ентусиазма, то връщането от морето е още по-мъчително. Съветите на често пътуващите са връщането да става през нощта, но практиката показва, че умората в малките часове превръща пътуването в истинско изпитание.

Обикновено хотелите се освобождават в 12 часа, но дошлите за 3-4 дни използват и последния си ден за плаж и коктейли край морето. Ако си тръгнете към 15-16 часа от морето, колоната между Айтос и Карнобат ще ви увеличи пътя с около час. Преди магистралата, след Стара Загора, също е натоварено, както и на отиване. Тръгването към 18–19 часа може да се каже, че е най-добрият вариант, не защото трафикът драстично намалява. Колите не са много по-малко, но поне по-голямата част от пътя се минава по светло. Отпътуването към 21 часа не е за препоръчване, ако не сте успели да си починете добре. Трафикът понамалява, но колите пак се движат в колона. Вярно е че скоростта не пада под 70 км в час, въпреки многото коли, но изпреварващите в насрещното създават още по-опасни ситуации, тъй като видимостта през нощта намалява. Скъпи и бързи коли летят покрай колоната и в напрегната ситуация нагло засичат, за да се „вмъкнат“ отново в пътната лента. За къде ли можеш да бързаш толкова, че да рискуваш собствения си живот, както и на други хора?

До морето от София или обратно се стига за 5-6 часа, в зависимост от курорта, към който се пътува и трафика. Рисковете, които се поемат, могат да намалят това време едва с 15 минути или половин час. Скоро стана ясно, че според проучване на Европейския съвет за сигурност на транспорта България заема челно място в ЕС по броя на загиналите в пътно-транспортни произшествия. На един милион души население се падат по близо 150 убити. Проучването обхваща 2008-а година. Но ние си знаем, че и тази година нещата не са се променили.

С колко ли хора няма да се запознаем никога заради случващото се по пътищата? И заради глупавите шофьори, мислещи се за безсмъртни, и заради лошите и тесни пътища, и заради подкупните катаджии, и заради тези, които са склонни да дадат подкуп. Най-лошото е, че съм сигурна – и след още 3 години пътуването до морето за някое парти през уикендите пак ще е същото.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.