Четете договорите с мобилните оператори! Скубят пари с хитрости

Всеки потребител трябва да си провери кога изтича договорът му и да подаде молба месец предварително да се преобразува в безсрочен. Иначе операторите като „МТел“ и „Глобул“ автоматично го подновяват за още 1 година. Снимка: e-vestnik

Колко договора сте подписали с мобилни оператори и колко от тях сте чели? Едни не четат, защото „нямат време“, други са сигурни, че договорите са просто „формалност“. Често обаче се случва така, че заради собственото си несериозно отношение попадаме в графа „длъжници“. А най-добре е да си нямаш работа с правния отдел на мобилните оператори.

Юристи съветват – четете внимателно всеки договор, който подписвате. Това важи с главни букви за мобилните оператори в България, които често не работят в „услуга на клиента“.  Самите служители в магазините пропускат или казват набързо частта от договора, която всъщност може да ви създаде проблем. Така се случва и с И.К., който не чете договора си и се оказва, че за няколко месеца е задлъжнял с 460 лв. към „Глобул“, без да е водил разговори или ползвал сим-картата си.
„Купих си изгодно телефон (б. р. – апарат) от „Глобул“ през май месец, със сим-карта. Картата не ми трябваше, но реших, че мога да покривам по 9.90 абонамент на месец. Не си прочетох договора, което беше моя грешка. Не съм ползвал картата, стоеше си в чекмеджето, пътувах много през лятото и даже я забравих. През август получих заплашително писмо, с което ме уведомяват, че дължа 460 лева на „Глобул“. През юни са ми спрели входящи и изходящи повиквания, през юли са ми деактивирали картата и сега ще ме съдят, ако не се издължа. Не съм получавал други писма от „Глобул“, в договора съм посочил два други номера и един имейл, но никой не се е свързал с мен. Чак след като са минали трите месеца, когато „по договор“ аз трябва да се издължа, или да ме съдят, тогава са ми пратили писмо.“

Клауза от договор на „Мтел“, според която договорът се подновява автоматично за 1 година, ако месец преди изтичането му абонатът не подаде писмено искане да се промени като безсрочен. Такива клаузи има и „Глобул“, също и за някои от плановете на „Вивател“. Снимка: e-vestnik

От „Глобул“ обясняват, че при такива случаи тяхната система автоматично праща съобщения. При тях се вижда, че картата не се ползва, но това няма значение – практиката е да няма индивидуални обаждания от операторите към задлъжнелите. „Ако трябваше да се заемаме с всеки длъжник по отделно… ехее“, въздиша служител в „Глобул“

„Аз съм виновен, че не съм си прочел договора и съм забравил картата, тъй като имам още два телефона. Но ми се вижда твърде изгодно за компанията да „не могат да ме намерят“ и аз изведнъж да се бръкна с 460 лева – сумата, която дължа за две години напред, тъй като договорът ми е двугодишен – допълва И. К. – Да не говорим, че се оказа, че след някакъв период от време месечната такса се сменя на 19.90 лева. А това не ми беше обяснено при купуването на телефона.“

Неотдавна от Комисията за защита на потребителите (КЗП) съобщиха, че завежда иск срещу „Космо България Мобайл“ ЕАД или по-известната с търговското си наименование „Глобул“, заради нарушаване правата на голяма група потребители чрез въвеждане на неравноправни клаузи в Общите условия на договорите с клиентите й. Повод за разглеждането на Общите условия към договорите са десетките жалби, постъпили в КЗП затова колко трудно е да си прекратят договорите с оператора.

Една от коварните клаузи в договорите на „Глобул“ и „Мтел“ е, че примерно едногодишен договор автоматично се подновява за същия период, след като изтече срокът му. За да се измъкне от тази обвързаност потребителят, той трябва да попаде месец преди изтичането на договара молба, за да го прекрати и го превърне в безсрочен, а не едногодишен.
„Вивател“ също подновяват договора автоматично, ако не бъде подадена молба. Той обаче става безсрочен, което означава, че по всяко време може да бъде прекратен с едномесечно предизвестие. Но при „Вивател“ има и случаи, в които в договора е записано, че той не се „превръща“ в безсрочен. „Проверете си договорите, защото има разлики“, съветва служител на „Вивател“.

Договорите на „Глобул“ предвиждат потребителят да прекрати и безсрочния си договор едва след като месец по-рано е направил писмено предизвестие и след като е изплатил всички дължими суми, както и месечната абонаментна цена за срока на предизвестието. В същото време е дадено право на „Глобул“ едностранно да прекрати незабавно индивидуален договор, в случай че потребителят е нарушил съществено или системно Общите условия.

И при другите два мобилни оператора срокът за подаване молба за прекратяване на договор е месец преди изтичането му. От „Мтел“ автоматично, без съобщения, подновяват договорите за 1 година (тоест, ако договорът ви е за 1 или 2 години и е изтекъл, автоматично се подновява за още една).
Сред „най-коварните“ уловки, в които се оплитат клиентите на мобилните оператори са многото безплатни минути. Примерно „Мтел“ предлага по 1000 безплатни минути. Те обаче имат срок. „Разбрах, че съм приключил с 1000-та безплатни минути към 10 номера, след като случайно си проверих сметката. Оказва се, че 1000-та безплатни минути били за някакъв период от време. Въобще не съм разбрал“, казва потребител на „Мтел“.
Да „не разбирате“ е изгодно за оператора, тъй като така може да се натрупа солидна сметка. А да се измъкнеш като длъжник е трудно.

Всеки един от мобилните оператори има солиден правен отдел. „Договорите им са железни“, коментират юристи. Ако операторът се заеме с дадения длъжник, се обръща към нотариус, който отправя нотариална покана. При отказ на длъжника, следващата крачка е дело. Ако дължите пари, няма как да спечелите. При влизане в сила на съдебното решение следва изпълнителния процес – съдия изпълнител идва със заповед и може да ви направи запор на заплата, на банкови сметки, да конфискува имуществото. След като решението на съда влезе в сила, освен дължимите към мобилния оператор пари и такси за делото, започват да текат и лихви.
Няма как да станете клиент на оператор, ако сте длъжник към него, дори неплатената ви сметка да е отпреди няколко години.

С всичко това се създава усещането, че клиентът е оплетен в мрежите на трите мобилни оператора, с които подпишеш ли договор, се обвързваш сериозно, сякаш си сключил брак. Тук обаче няма „развод по взаимно разбирателство“.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.