Интернет-революцията: печатът затъва, сайтовете разцъфтяват
Печатът затъва, Интернет разцъфтява. Накратко това е диагнозата на състоянието на медиите в САЩ и не само в САЩ. Докато от една страна вестниците харчат много пари, за да осигурят оригинални истории и информации, от друга страна радиото и телевизията ги предлагат безплатно на интернет-страниците си. След това ги взимат и останалите интернет-медии и ги предават на „посетителите си“ чрез линкове или като копират цели текстове.
Тези, които се стараят да стигнат до оригинални информации, поддържат сгради, редакции, плащат за пътуванията на журналистите и много други неща. А онези, които правят интернет-изданията си на два компютъра в дневните си стаи, се борят за едни и същи рекламодатели и за техните пари. Мнозина от първите банкрутираха и угаснаха, останалите са на път да ги последват. В неволя е дори най-влиятелният „Ню Йорк таймс“.
Какво да се прави? Да се иска предплащане за достъп до уеб-страниците? Първото правило на Интернет е да не се взимат пари за достъпа. Марк Кубан, известен като собственик на НБА отбора „Далас Мавърик“, който стана милиардер благодарение на Интернет, съветва да не се пречи на предаването на текстове и поставянето на линкове.
Съветът му е следният: спрете тези, които искат да пътуват безплатно. Спрете тези интернет-медии, които само предават чуждо съдържание и живеят от това. Според него това може да стане като просто се инсталира софтуер, който блокира линковете, водещи от тези страници до „производителя“. В превод съветът му означава „да се спрат паразитите“.
Някои от посочените от Кубан веднага отвърнаха на удара с въпроса той глупав ли е или злобен. Колумнистът на „Венити феър“ и създател на уеб страница Майкъл Волф в текст под заглавие „Марк Кубан е голям, дебел идиот“ подчертава, че страниците с линкове сочат оригиналния източник на новините и всъщност правят услуга на тези медии, изпращайки им читатели. Това може да е истина, но каква е ползата? Журналистът от „Нюзуик“ Даниъл Лайънс, един от малцината, които се съгласяват с Кубан, все пак казва, че тази тактика може да бъде успешна, но само ако всички я прилагат.
Изглежда класическите медии все още са далече от това и докато потъват само мислят какво да правят.
А ние се питаме ще открие ли това възможност сегашните препредаващи информации медии един ден да станат автентично истински, но изключително интернет-медии, тъй като все пак е по-евтино да се правят интернет-вестници и така да печелят и тези, които искат да рекламират в тях, и онези, които искат да ги четат.
Пример за това е една отлична коментаторска уеб страница, която се занимава изключително с политическата сцена във Вашингтон – „Политика“, която отне на „Вашингтон пост“ няколко отлични журналисти. В тази надпревара вероятно биха оцелели само най-интересните или най-добрите. Може би това е значението на интернет-революцията за бъдещето на медиите.
По БТА