Windows 7 – всички шансове за провал

Започнаха официалните продажби на Windows 7. В Microsoft възлагат на новата операционна система много големи надежди. Продажбата на операционни системи Windows е основен бизнес за огромната корпорация и ако „Седмицата“ повтори съдбата на Vista, компанията вече няма да може да се възстанови от такъв удар. Повечето експерти се произнасят възторжено за новата операционна система, но не са малко и онези, които смятат, че проблемите с Windows не са изчезнали.

Веднага след като Microsoft пусна в САЩ новата операционна система, информационната агенция Асошиейтед прес побърза да съобщи, че продажбите потръгват, но все пак някак вяло. Няма нито опашки, както в случаите с новия iPhone и първите „гуглофони“, нито тълпи от народ пред американските дистрибутори на корпорацията.

Имаше, обаче, и други новини: онлайн магазинът Amazon обяви, че броят на предварителните поръчки за Windows 7 бие всички рекорди и този продукт се превръща в най-популярния в историята, като надминава дори и седмия том на „Хари Потър.“ Amazon обаче не споменава точния брой на продадените копия. Някои анализатори твърдят, че не са продадени повече от 1,6 милиона копия от системата: ако се вземе предвид, че различни версии на Windows се използват от 1 милиард души в света, такова количество предварителни поръчки е просто PR.

На второ място, при поръчка на нов Windows от „Амазон” потребителят може да спести много: версията Home Premium ще му струва $ 49, а професионалната – $ 99, което е отстъпка от над 50%! Не е изненадващо, че Microsoft са се съгласили да се откажат от част от печалбата в името на тази прекрасна новина.

И накрая, трето: Windows 7 е първата софтуерна платформа от Редмънд, която беше достъпна за свободно изтегляне много преди пускането на официалната версия, така че интересът към нея беше подгрят изкуствено и предварително. Първите продажби на „Седмицата“ би трябвало да са много по-високи от следващите: предполага се, че към нея ще побързат да преминат всички, на които вече им е омръзнала твърде далечната от идеалното Vista, а по-нататък ажиотажът неизбежно ще утихне.

В случая с Vista всичко е ясно: преходът към новата операционна система ще бъде лесен (просто трябва да се задейства програмата за актуализация и да се изчакат 25 минути за завършване на инсталацията). Но какво да кажем за Windows XP? Сега, според NetApplications, тази операционна система работи на всеки два от три компютъра по света и всички тези потребители неизбежно ще се сблъскат с редица проблеми.

На първо място, за нея не е предвиден ъпгрейд: за да се премине на новата платформа, старата трябва да се изтрие ръчно. Ясно е, че това ще стане заедно с всички документи, инсталирани и конфигурирани приложения, красив дизайн на работната площ.

Може, разбира се, да се използва програмата Easy Transfer, производство на Редмънд, но тя може само да запише особено ценните файлове в специална папка Windows.old. Защо, не е ясно: не е ли по-просто самостоятелно да се запишат всички файлове на флаш-памет?

Вицепрезидентът на Apple по маркетинга за Mac OS X, Брайън Крол, вече критикува за това новия Windows, заявявайки, че факторът сложност на прехода ще направи системата мъртвородено дете: „За обикновения потребител е трудно и досадно. Хората ще се уморят от Windows и ще използват тази умора, за да преминат на Mac.

Следващият проблем е съвместимостта с програмите, с които потребителите са свикнали във Windows XP. В новата операционна система има режим XP Mode, виртуален емулатор, но той всъщност представлява допълнителен софтуер, който е „утежнява“ системата. Изпробването на Windows 7 доказва очевидното: системата работи по-бавно с включен емулатор, което неизбежно дразни. При Vista именно несъвместимостта със стария софтуер се превърна в една от няколкото ахилесови пети на системата.

Друг нюанс говори в полза на отказа от преход към новата операционна система през следващите месеци – тя все още е „сурова“. Например, коментатор на популярното издание ZDNet заяви, че нито една версия на Windows не е била толкова добра, че да не се превърне в „кошмар за онези, които са я инсталирали, докато не излезе първият пакет обновления”. Експертите от същото издание изразиха опасения и за безопасността на „Седмицата”. Според тях тя не се различава особено от гледна точка на сигурността от предишните версии на Windows.

И последното нещо, на което си струва да се обърне внимание – ценообразуването на Microsoft. В България, например, не получавате отстъпки за новата операционна система, дори ако сте „щастлив“ собственик на лицензирани копия на XP или Vista. Факторът цени е особено важен в сегашните икономически условия. Експертката от фирмата Gartner Анет Джъмп подчертава, че „кризата продължава и желанието на потребителите да икономисат от купуването на нова операционна система ще бъде неизбежно.“

Аналитиците прогнозират, че новата операционна система ще се продава по-успешно едва през следващата година: „Windows 7 няма да стане основна до 2011 година. Практиката показва, че обикновено за масово въвеждане на нова операционна система се изисква година и половина след пускането. През това време производителите трябва да предложат нови компютри под нейно управление и да се осигури адекватна поддръжка.

В сегашната ситуация на намаляващи ИТ-бюджети много компании ще се откажат да купуват Windows 7 в полза на стари операционни системи и на решения, базирани на свободен софтуер.“ Има и друг фактор, който е против Windows 7: „Windows XP ще се поддържа по един или друг начин до 2014 г., затова за фирмите не е задължително да бързат за ъпгрейд”.

Руски експерти от дружеството ITResearch също така отбелязват, че Windows 7 може да има някои проблеми: „Доста голяма е вероятността за отрицателен сценарий: ако потребителите не получат значително подобрение в сравнение с Vista, нарастването на разочарованието и раздразнението може в дългосрочен план да унищожи цялата основа на бизнеса на Microsoft… От първостепенно значение е навлизането на Windows 7. Ако дружеството се опита да се съсредоточи върху краткосрочната рентабилност за сметка на стратегическото развитие, това може да тласне огромната маса от потребители да обърнат повече внимание на свободните операционни системи и интернет-офисните приложения „.

Конкурентите на Microsoft също са нащрек. И това не се отнася само за Apple. Известно е, че още през следващата година Google ще пусне лесната за овладяване интернет-ориентирана операционна система Chrome OS, която е в добра позиция да привлече част от потребителите, работещи изключително с Интернет и офис приложения, а искащи максимална лекота на използването.

С по-взискателните потребители се заема компанията IBM: наскоро тя съобщи, че предстои да завърши на своята операционна система, насочена за употреба в големи корпорации. Тя се основава на една от най-популярните дистрибуции на Linux – Ubuntu. От IBM заявиха, че използването на тази платформа ще позволи на дружествата да спестят половината от средствата, които досега са изразходвани за закупуване и поддръжка на Windows. Възможно е чрез свързването с Linux-общността IBM да успее да създаде операционна система, подходяща не само за корпоративни клиенти, но също така и за домашните потребители.

Кризата работи срещу Microsoft и в друго отношение: спадът в продажбите на компютри все още продължава, а следователно спадат и перспективите за продажби на предварително инсталираната нова операционна система. Все пак, едва ли ще видим скоро залеза на корпорацията от Редмънд. Но онова, което се случва на пазара на операционни системи, не може да не ни радва като потребители: всяка здравословна конкуренция на този пазар е в наша полза.

По сп. Частний кореспондент

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.