Световните конфликти стават скъпи за обеднелите медии в САЩ
Отразяването на един конфликт струва скъпо. А за вестниците, телевизионните мрежи и радиостанциите в САЩ отразяването на войната в Афганистан е още по-трудно в условията на затегната бюджетна дисциплина. Трябва ли тогава отразяването на събитията в Афганистан да бъде принесено в жертва заради икономии на всяка цена?
Рик Каплан, изпълнителен продуцент на „Ивнинг нюз“, водещо предаване на телевизия Си Би Ес, е склонен да отговори положително. „Когато изпращаме хора в зони на конфликт, трябва да направим всичко възможно, за да гарантираме сигурността им. Това струва много скъпо. А не можем да си позволим разходите да надвишат лимита“, обясни Каплан пред Франс прес.
От началото на конфликта вече 17 репортери са убити по данни на Международния комитет за защита на журналистите. Да не говорим за рисковете от отвличане. Затова е твърде трудно да се преодолее „пропастта“ между ситуацията на терена и представата за нея уа широката публика, констатира Рене Монтан, която води сутрешната информационна емисия на общественото американско радио Ен Пи Ар. „Всеки трябва да има свободата да каже дали според него си струва да бъде водена една война. Трябва обаче да разполага и с информация, за да си изгради мнение“, обяснява радиожурналистката пред АФП.
Парадоксалното е, че от това лято насам Афганистан намира все по-широко отражение в медиите. През първата половина от годината статиите и репортажите за събитията в тази страна бяха само 2 на сто от всички материали в американския печат. От юли досега обаче техният дял е нараснал на 7 процента, показват изчисления на експерти от Проекта за съвършенство в журналистиката (Пи И Джей), ръководен от изследователския център „Пю“. Според Марк Джърковиц от ръководството на проекта, причина за лекото нарастване на интереса са президентските избори в Афганистан, състояли се на 20 август, и обвиненията в измами, прозвучали още преди да затворят врати избирателните бюра.
Отразяването на войната в Афганистан страда най-вече от факта, че досега нейният медиен отзвук оставаше в сянката на иракския конфликт. Президентските избори в САЩ миналата година, както и ударът, нанесен върху страната от икономическата криза, изместиха афганистанската тема още по-назад в щатските медии. Накрая, както изтъква Рик Каплан от Си Би Ес, конфликтът се губи сред други събития обратно пропорционално на публичния интерес към него. Как да бъдат държани зрителите в напрежение, щом войната вече е навлязла в деветата си година?
Начинът е да проявим въображение, отговаря Си Би Ес. В началото на октомври телевизията излъчи минисериал от три половинчасови епизода, в които „даде думата на Афганистан и анализира подробно всички аспекти от афганистанско-американските отношения“, отбелязва Каплан. При все това пазарният дял на емисията е спаднал от 4,3 процента на скромните 3,4 на сто, сочи последното отчитане. Въпреки всичко, някои медии все още залагат на афганистанския конфликт. „Лос Анжелис таймс“ и „Вашингтон пост“ току-що назначиха в страната кореспонденти на пълно работно време, каквито вече имат там „Ню Йорк таймс“, Ен Пи Ар и телевизиите Си Ен Ен, Ен Би Си и „Фокс“.
По БТА