Красимир Георгиев: Рязко газ, волан, спирачки – през зимата е забранено
Красимир Георгиев е председател на управителния съвет на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Завършил е Института за автомобилни инструктори „Ламби Кандев“ в София и „Екология и опазване на околната среда“ в Нов български университет. Работи като инструктор от 1982 година. Обучава курсисти във всички категории. От 1996 година има собствен учебен център.
– Какво е добре да има човек в колата си през зимата?
– За разлика от лятото, когато си носим плажни чадъри, рибарски такъми и др., през зимата трябва да сме сигурни, че резервната ни гума е в изправност и има съответните грайфери. Не е лошо всеки да си сложи една топла грейка в багажника, защото не се знае къде може да му се наложи да остане по-дълго време на студ, дъжд, сняг. Може да има малко чувалче с пясък и сол – понякога на човек точно това му трябва, за да излезе от ситуация. И една малка лопатка (продават се навсякъде – и по бензиностанциите ги има), така че, ако някъде сме се окопали, да разринем снега, да направим място и да потеглим. Зимата може да попаднем в голямо задръстване или в непроходимост. Не се знае колко ще чакаме, затова резервоарът ни трябва винаги да е пълен, за да използваме парното на автомобила. Разбира се, задължително е да имаме вериги в багажника. Сега вече продават хубави модели, лесно се поставят, в специални калъфки са, не заемат място в багажника. Чистачките трябва да се сменят с нови, ако предишните са остарели и изгорели от лятното слънце и трябва да сипем незамръзваща течност за миене на стъклото.
– Кое е най-важно да се знае за безопасното шофиране през зимата?
– Първо трябва да съобразим скоростта. При хлъзгава настилка и лоши атмосферни условия трябва да намалим скоростта, защото спирането е по-трудно. На сух път може да си позволим и по-резки движения с волана, и по-рязко използване на спирачката, но при хлъзгава настилка това е недопустимо. Всяко рязко завъртане на волана води до занасяне на автомобила, защото сцеплението на гумите с пътя е по-малко, следователно инерцията действа по-силно на автомобила и той става неуправляем.
– Как се използва газта?
– Това, което казах за волана, важи и за подаването на газ – всяко рязко подаване на газ води до ускорени въртеливи движения на колелата, което е свързано с пребуксуване и поднасяне на автомобила. Изобщо – резките манипулации при управлението на автомобила са просто забранени при хлъзгава настилка.
– Какви са спецификите при поднасяне на автомобилите с предно и задно предаване, и какво се прави в двата случая?
– Правилата са противоположни. Автомобилите със задно предаване вече са много по-малко, отколкото тези с предно, но сериозни марки като БМВ и Мерцедес си държат на задното предаване. Когато автомобил със задно предаване поднесе, веднага трябва да отнемем педала на газта, за да може да се използва спирачното усилие на двигателя – да се намали скоростта и да не се позволи предните колела да станат неуправляеми. Тоест – основното правило е да отнемем от газта.
При автомобилите с предно предаване, когато се получи поднасяне, се прави точно обратното – подава се газ, за да може постъпателната част на предните колела да се увеличи, те да изтеглят автомобила и да го изправят в желаната посока.
– В това време как трябва да се движи воланът?
– При задно предаване, когато автомобилът ни поднесе, на която страна поднесе, на тази въртим волана, за да неутрализираме инерционните сили, които причиняват поднасянето. При предното предаване само подаваме газ, за да захапят предните колела и започваме да въртим волана в желаната посока.
– Как се използва спирачката при аварийно спиране?
– Натискаме само спирачката, но без съединителя, за да не елиминираме помощното спиране от скоростта на двигателя. При спирането на скорост (спиране с двигател) използваме усилието на двигателя и на скоростната кутия за забавяне на движението на автомобила. Това е добрата техника на управление. Натискайки съединителя, ние изолираме двигателя и го лишаваме от възможността той също да поеме част от спирачното усилие. Когато спираме внезапно, трябва да го правим само с педала на спирачката.
– Защо е важно през зимата да се завива на скорост?
– Не само през зимата, а по принцип в завой се влиза само с включена предавка, без газ, а се излиза с газ. Ако сме с изключена предавка, ние ще влезем в завоя без газ, но масата, която има автомобилът, ще увеличи инерцията. Неразумно и пагубно е да влизаме с изключена предавка в завой, защото след това може и никога да не я включим.
– Как стои въпросът с карането по инерция – по нанадолнища например?
– Само в България все още има заблудени хора, които си мислят, че като изключват от предавка по време на движение и автомобилът върви по инерция, правят икономии на гориво. Нищо подобно не се случва – само се създават опасности на пътя. Дори и да падне разходът на гориво с някакви малки грамове, при карането по инерция се увеличат разходите по техническата експлоатация на автомобила. Когато караме с изключена предавка, спирането става единствено със спирачките. Това води до по-интензивно износване на спирачните накладки, дискове, цилиндри и т. н. Ремонтът им ще ни излезе много по-скъпо, отколкото икономията, която сме направили, примерно на 500 грама гориво.
– Как се потегля отново, ако колата е спряла и е хлъзгаво?
– Когато потегляме, било по наклон или наравно, и автомобилът буксува, най-пъргавата скорост, при която въртеливото движение на двигателните колела е най-голямо и ускорено, е на първа предавка. Ако автомобилът ни буксува на първа и не можем да потеглим, трябва да опитаме да потеглим на втора, дори на трета предавка.
Потеглянето при наклон е доста сериозен проблем през зимата. Ако сме спрели и не можем да потеглим по хлъзгавата настилка, то не трябва да форсираме много автомобила и да позволяваме колелата дълго да буксуват, защото отдолу се образува още по-заледен участък и сцеплението допълнително намалява. Хубаво е, ако можем, да пуснем автомобила малко назад до място, където колелата още не са направили обледененост на пътя и тогава да опитаме да потеглим на втора. Да могат колелата да „захапят“ от настилката и да издърпат автомобила.
Щом имаме хлъзгав участък, оборотите, които правят двигателните колела, трябва да са възможно най-малко. Правилото гласи – ако колата тръгне да буксува, първо трябва веднага да сменим от първа на втора, та дори и на трета предавка и да се опитаме малко автомобилът да потегли напред, след това да включим на задна, да опитаме да потеглим назад, след това пак напред, пак назад – за да си направи автомобилът път, да получи инерция и да излезе от участъка. Абсолютно е противопоказно при буксуване да се дава повече газ, защото тогава още повече се излъсква повърхността отдолу, автомобилът се окопава се и излизането ще бъде много трудно.
– Как става спускането по наклон?
– При сняг и заледяване спускането по наклон става единствено по следния начин – на възможно най-ниска предавка, без да се използва педалът на газта, само със спирачното усилие на двигателя. Това е истината. Всяко натискане на спирачката води до поднасяне на автомобила.
– Когато на пътя са се образували коловози, около които има сняг, къде е по-добре да се кара – по коловозите или по неутъпканата част?
– Трябва да се прецени каква е дълбочината на коловоза. Ако не е много голяма, не е толкова опасно да се движим по коловоза, въпреки че после трябва да го следваме – при хлъзгава настилка трудно се излиза от коловоз. Ако обаче коловозът е по-голям, трябва да имаме предвид, че шасито на автомобила може да опре отдолу върху снега и колелата да останат във въздуха. Тогава сме дотам. Ако коловозите са дълбоки, по-добре е автомобилът да се движи по най-високата част от пътя.
– Как се паркира безопасно през зимата?
– Хубаво е при паркиране колата да се постави на съответната предавка и да се дръпне ръчната спирачка. В зимни условия обаче, при по-дълъг престой на автомобила, жилата на ръчната спирачка може да замръзнат, ако в тях е влязла вода или сняг и като искаме да потеглим отново, да се окаже, че не можем да върнем ръчната спирачка в обратно положение. Така че, при много студ не е препоръчително автомобилът да се оставя на ръчна.
– Какви са спецификите на изпреварването при зимни условия?
– Всички изброени правила важат и тук – никакво рязко навиване на волана, никакво рязко подаване на газ. При суха настилка, когато тръгнем да изпреварваме и видим, че отсреща се задава автомобил, можем да използваме спирачката, да намалим скоростта и отново да се приберем зад автомобила, който сме искали да изпреварим. При хлъзгава настилка, лед и снеговалеж това вече е невъзможно. По тази причина, преди да тръгнем да изпреварваме, трябва да сме сигурни 100%, че имаме достатъчно време и място да приключим маневрата. Абсолютно е забранено изпреварването, когато нямаме видимост на дълго разстояние пред себе си. Самото изпреварване се прави с плавни действия и при по-ниска скорост, а не на всяка цена. При прибирането трябва да имаме предвид в никакъв случай да не използваме спирачката, защото тогава ще принудим и този зад нас също да използва спирачката, а при хлъзгава настилка може и да не успее да спре.
– На каква дистанция от предния автомобил трябва да започне изпреварването?
– Поначало, когато е хлъзгава настилката, винаги дистанцията се умножава по две. Ако на сух път можем да спрем за десет метра, при хлъзгав ни трябват 20 и повече метра. Така че, движейки се зад този, когото ще изпреварваме, задължително трябва да оставим по-голяма дистанция. Представете си, че той реши да започне да спира, точно преди да тръгнем да го изпреварваме – тогава, ако сме близо до него и е хлъзгаво, не можем да реагираме по никакъв начин.