Простаци на пътя – 5 случая
Една нация си личи по уличното движение, твърдят хората, обикаляли по света. От тази гледна точка България не изглежда добре. Колкото се спазват правилата за улично движение, толкова и законите въобще.
Но повече дразнят не нарушенията, а нахалните простаци на пътя. Те са навсякъде и са много.
1. Оня отзад, дето ти светка с фаровете
На всеки се е случвало – караш с максималната скорост в най-лявата лента по магистрала или булевард, а зад теб се лепва някой на 5 метра разстояние и започва да ти светка с фаровете. Вдясно от теб – коли, няма как да се мръднеш. Пред теб – пак коли на минимална дистанция. Но простакът зад теб ти светка, ли светка и виждаш в огледалото как прави жестове и псува. Къде да отидеш? Да хвръкнеш във въздуха, за да освободиш място на простака? Няма изход. В случая простакът е и тъпак. Търпеливо чакаш да се разредят колите вдясно, да се прибереш в дясната лента, така че простакът да се придвижи малко по-напред. Иначе няма да спре да ти досажда. И като се разминавате, не го поглеждай. Той е пациент, не трябва да му се обръща внимание. Диалог с такъв не се води дори с жестове. Може да стане катастрофа, като се залисаш да се псуваш със 120 км в час.
Да, у нас се срещат често заспали шофьори, които карат в лявата лента със 70-80 км в час и пречат на идващите отзад. Но те са друга категория, по-разнообразна. Простакът по правило ти светка дори когато караш със 130 и пред теб и до теб е пълно с коли. В Германия например, за такова просветване с фаровете няма само глоба. Могат да те вкарат в съда за рекет над участници в движението и за създаване на опасност на пътя. Достатъчно е човекът, на когото си светнал, да вдигне джиесема и да съобщи на полицията. Тукашните простаци не се притесняват – нямат проблеми с полицията.
Пишещият тези редове е пропътувал около 8000 километра в Западна Европа и 5000 километра в САЩ. За толкова път веднъж само в Германия ми се случи някакъв да ми светне с фаровете отзад за кратко. И той не беше германец, а някакъв чужденец, не погледнах какъв точно номер имаше. Иначе по немските магистрали няма ограничения на скоростта (изключение в Европа). И като задминавам разни камиони със 130-140 (според скромните възможности на моята кола), виждам в огледалото как зад мен се нарежда една редица аудита и беемвета, но никой не светка, търпеливо спазват зад мен дистанция. Като задмина камионите и се прибера вдясно, колоната от лимузини профучава бързо напред.
В САЩ пък е направо скучно – всички се движат по магистралите с една и съща скорост. Почти никой не задминава, освен някакви по-бавни камиони. В лява, в дясна лента – повечето карат с една и съща скорост, до 6-7 мили по-висока от максималната. Не изскачат простаци-състезатели да създават напрежение.
2. Задминаващият отдясно
Тоя род простаци са особено опасни. Караш си в средната лента, а до теб в най-дясната профучава някой, набутва се на метър-два пред теб, защото си мисли, че дистанцията, която си оставил от предната кола, е специално да му направиш място на него. След малко се пъха в най-лявата лента по същия начин, после кривне пак в най-дясната и задминава на зиг-заг. Демек – тия простаци само ми пречат. Всъщност простакът е той. И е много опасен. Защото повечето шофьори внимават за задминаващи коли отляво. А простакът атакува отдясно.
3. Задминаващият в насрещното
Задръстване, дълга колона от коли пъпли бавно на двупосочен път, а отляво се понася мощно някое ауди осмица или джип БМВ Х5 да задминава в насрещното. Сякаш се подиграва – къде ще ви чакам, бе балъци, майната ви. И балъците си чакат в колоната, а отворкото дава газ в насрещното. А отсреща идат коли. И като няма какво да правят, отбиват на банкета, да дадат път на простака. Простакът е самодоволен, продължава. Но ако срещне камион насреща, няма как, бута се вдясно и някой от балъците му прави път да се прибере в колоната.
4. Оня, дето изпреварва с 200 км в час
Тия простаци са най-опасните. Караш със 120 км/ч, а край теб минава някакъв, сякаш седиш на едно място. Няма никаква разумна причина да се кара с 200 по магистралата (и дори с 300 км/ч – виж клипа). Тук е България. Магистралата не е като в Германия или САЩ. Има неравности, дупки, изскачат животни, има шофьори с друг тип нервна система, които правят необясними движения на пътя. И тази скорост се превръща в убийство. Но трагичното не е, че самоубиецът, който е надул с 220, ще загине. Трагичното е, че ще убие други хора. С такава скорост при някакъв инцидент той просто прехвръква през мантинелата и удря нищо неподозиращ нещастник, който си кара по правилата. Има такива случаи вече. Или удря друга кола в собствената лента и други загиват от простащината му. Един такъв състезател неотдавна, задминаващ в дясната аварийна лента на магистрала „Тракия”, блъсна спряла кола и уби хората в нея. Простакът остана жив.
Простаците се състезават и в София. Застани нощем на „Цариградско шосе” и ще се ужасиш как и в двете посоки дори близо до „Орлов мост” някакви джипове и аудита фучат с по 180, вместо с разрешените 80 км/ч. При най-малка изненада на пътя, този вероятно друсан или пиян шофьор, или обикновен простак, ще изхвърчи в локалното и ще погуби случайно минаващи. Подобен идиот уби приятеля си, популярния тв-водеш Кембъла на същото „Цариградско шосе” една сутрин. Заби се в стълб с висока скорост и Кембъла, който е бил на седалката до шофьора, загина.
5. Псуващият жените на волана
Най-колоритният простак от всички простаци на пътя е оня, който псува жените на волана. „Айде, ма овцо!”, крещи простакът, отворил прозореца, да покаже превъзходството си на мъж и шофьор, докато някоя неопитна дама се мъчи да направи маневра. „Къде караш, ма, да ти е… майката” – друга позната реплика. Жените са по-бавни зад волана (макар че има изключения, които могат да засрамят мъжете), по-трудно им е да паркират или да правят маневри. И това е удобен повод за простака да покаже мъжкото си превъзходство. Да псува жена не е „привилегия” само на мутра или на аналогичен нискообразован простак. Неотдавна като такъв се прояви Данчо Караджов, фронтменът на група „Сигнал”, като напсува на софийска улица в същия стил една дама („А ма, да ти е.а майката, тъпачка… Искаш ли да ти бия два шамара, ма, мутра тъпа?”), която имала неблагоразумието да се изпречи с колата си пред мерцедеса му. Историята стана известна, защото дамата описа случая във вестник (виж тук).
Простакът на пътя се проявява по още много начини. Няма смисъл да се изреждат всичките. По-тревожно е, че процентът на простаците е висок… И може да намалее рязко, ако има сериозен пътен контрол за състезателите с над 200 км, за задминаващи в насрещното и т. н. Едни камери стигат на пътя. Но контролът е в ръцете на други едни простаци, което е цяла отделна тема…